Inspiration til kødfri dag – 10 vegetariske alternativer

køkkenbord med vegetariske ingredienser sundt med24

Flere og flere dropper i dag kød helt eller delvist af enten etiske, sundheds- eller miljømæssige årsager. Det kan dog synes svært at lave mad uden kød, hvis man er vant til at basere resten af sin madlavning på denne ene ingrediens. Vil du gerne skære ned på dit kød forbrug men ikke gå på kompromis med smagen? Så kan du indføre én eller flere kødfrie dage om ugen, hvor du skrotter kødet og bygger dine ret op om grøntsager og god smag! Her får du 10 nemme byt, så det bliver enkelt og nemt at spise mere plantebaseret. Uanset om du er ny eller velbevandret i det vegetariske og veganske køkken, kan du får inspiration til nye madvaner her! 

bjælke med teksten hop direkte til de 10 vegetariske alternativer her!

Hvorfor have kødfrie dage?

mor og datter laver mad sammen med24

Der kan være mange grunde til, at du ønsker at spise mindre kød eller måske endda gerne vil være vegetar. Ofte ligger der etiske overvejelser, politiske holdninger og lignende til grund, men faktisk er der også mere konkrete grunde til, at du kan holde mindst en kødfri dag om ugen. 

Spar penge

Kød er generelt dyrere end grøntsager og der kan derfor være penge at spare, hvis du kun spiser grøntsager en eller flere gange om ugen. Faktisk kan kiloprisen for kød være dobbelt så høj som ved linser eller bønner, hvorved der kan være mange penge at hente ved kødfrie dage. Du kan enten udskifte kødet i din ret med et vegetarisk alternativ, men du kan også gå til madlavningen med en helt anden tilgang. Hvor vi i Danmark ofte bygger vores måltider op omkring kødet, kan du i stedet øve dig på at lave retter, hvor kød aldrig var en del af maden fra starten. Du kan eksperimentere med lækre salater, smagfulde supper eller varmende gryderetter fyldt med grøntsager. 

Reducér dit CO2-aftryk

Langt de fleste er efterhånden bevidste om, at kød udgør en ikke uvæsentlig andel af den CO2, der i dag bliver udledt. Hvis du gerne vil passe på klimaet, kan det at skære ned på dit kødforbrug være et godt sted at starte. Oksekød ligger i toppen, når det kommer til klimabelastning: 1 kg oksekød har ifølge Institut for Jordbrugsproduktion og Miljø hos Aarhus Universitet et klimaaftryk på 25,6 Kg CO2. Til sammenligning har 1 kg kartofler et klimaaftryk på 0,21 kg CO2. 

Der er dog stor forskel på, hvor meget CO2 produktionen af de forskellige slags kød udleder. Hvor oksekød klart er den største klimasynder, er udledningen ved produktionen af kylling i snit 3,7 kg CO per kilo kylling. Hvis det kun er for klimaets skyld, at du vil have kødfrie dage, kan du også udskifte oksekød med kylling eller svinekød resten af ugen.  

Hvad er klimaaftryk?

Betegnelsen “klimaaftryk” er et mål for en persons, organisations, begivenheds eller produkts samlede udledning af CO2 og andre drivhusgasser. Medregnet er både den direkte og indirekte udledning. Klimaaftrykket fra fødevarer udregnes ud fra produktionen af 1 kg produkt, hvor alle led i værdikæden helt frem til supermarkedet er medregnet.  


10 vegetariske alternativer

Nu hvor du er blevet lidt klogere på, hvorfor kødfrie dage kan være en god idé, er du klar til at kaste dig ud i det vegetariske køkken! Derfor får du her 10 fantastiske alternativer til kød, som du kan eksperimentere med i dit eget køkken! 

1. Portobello-bøffer

portobello burger bøffer med24

Mangler du et nyt og spændende alternativ til hakkebøffer i din burger? Skift din kød-bøf ud med en lækker plantebøf af portobello svampe. De lækre svampe har en god konsistens og kan nemt krydres, så de bliver dejligt smagfulde. Svampene kan enten grilles eller steges på panden, inden de bruges i burgeren.

Du kan alternativt skifte dine burgerboller ud med svampene, der også nemt kan fungere som under- og underbolle. Lav eventuelt en lækker salat med avokado & quinoa som tilbehør. 


2. Tofu i stedet for kylling

Har du prøvet det populære tofu? Den proteinrige, hvide spise er baseret på soyabønner og kan fås i både blød og fast form. Tofu kommer af sojabønnemælk, der koaguleres og presses sammen i blokke. Tofu er neutralt i smagen, og du kan derfor selv eksperimentere med forskellige krydderier. Du kan f.eks. lægge dit tofu i marinade i køleskabet et par dage inden brug, så det virkelig når at suge smag til sig. Vil du erstatte kylling i en ret med tofu, kan du skære blokken i mindre stykker og stege den på panden. Se de mest populære tofu-produkter nedenfor. 


3. Chili sin carne

chili sin cane med24

Der er intet bedre end en varmende og smagfuld gryderet, hvor du oven i købet kan gemme masser af grøntsager, hvis køleskabet skal tømmes. Chili con carne er en klassiker, som mange har deres helt egen version af. Nogle sværger til chokolade, mens andre aldrig kunne drømme om at putte det i. Hvis du er vegetar, eller bare gerne vil have flere kødfrie dage, er det sjovt at prøve chili sin carne – den almindelige chili con carnes vegetariske bror! Du kan nemt fylde din ret med linser, bønner, squash eller champignon for fylde og god smag. Se de mange Enkelte krydderier, som kan give gryderetten sin karakteristiske, stærke smag. 


4. Alternativ til fisk

chiafrø med24

Er du vegetar og vil du gerne sikre dig, at du alligevel får de vigtige omega 3-fedstyrer? Der findes gode, vegetariske alternativer til fisk, som kan give din krop den fornødne næring. I hørfrøolie finder du ALA, som udvikler både omega 3 og omega 6. Brug olien i din smoothie, pesto eller i anden madlavning, så din krop forsat kan få de gode fedtsyrer. Er du bekymret for, om du ellers mangler visse vitaminer og mineraler, kan du udforske alle vores Veganske kosttilskud. Du kan også spise fødevarer som chiafrø, der også er rige på omega 3 og som også har et højt indhold af kostfibre og protein. 

Få inspiration til madlavning med chiafrø her


5. Shiitake bacon

shiitake svampe med24

Selvom du er vegetar, kan du stadig ønske dig den knasende sprødhed som helt almindelig grisebacon kan have. Heldigvis findes der et vegetarisk alternativ med masser af smag og umami. De mere og mere populære shiitake svampe er en delikatesse i det japanske køkken, hvor eksempelvis de økologiske Shiitake Svampe fra Clearspring er en gourmetoplevelse. Du kan også købe friske shiitake svampe, marinere dem og steg dem på panden. Når svampene er kølet ned, er de sprøde og smager fantastisk!  



6. Giv din suppe saft og kraft med Miso

miso suppe

Endnu en populær spise i Japan er miso, en “pasta” lavet på blandt andet sojabønner. Miso bruges i den klassiske misosuppe, hvor den dybe umamismag både giver styrke og fremhæver de andre ingrediensers smag.

Hvor mange måske ville lave en smagfuld suppe på kød, kan du som vegetar bruge miso til at give din suppe masser af kraft. Miso kan desuden erstatte bouillon og salt. Du kan også bruge pastaen i dip, dressing, mayo og sovs. 


7. Soya fars

Vil du gerne bevare konsistensen i “kødsovs”, frikadeller og andre retter, hvor du normalt ville bruge kødfars? Danske Urtekram har inkluderet Økologisk soya fars i det store sortiment, så du nemt kan forme dine egne kødfrie boller eller bøffer. Farsen er baseret på soyabønner og har en lys farve. Du kan tilsætte soyasauce ved tilberedningen for et mørkere udtryk, så den passer bedre til resten af din ret. Sojafarsen er både vegetarisk og vegansk, så der ingen animalske produkter i. Du kan også købe en af de andre Køderstatninger


8. Pulled jackfruit

jackfruit

Har du lyst til at prøve en helt nye måde at gøre den klassiske pulled “pork” burger vegetar- og veganervenlig? Økologisk Jackfruit på dåse fra Biogan giver dig mulighed for at gå helt nye veje i køkkenet. Den tropiske frugt vokser i Afrika, Sydøstasien og Sydamerika, hvor den er kendt for sin milde smag. Jackfruit kan bruges direkte fra dåse og har konsistens som almindeligt strimlet eller “pulled” kød. Giv frugten smag med lækre krydderier - så kan den bruges i lasagne, gryderetter, pitabrød, wraps og selvfølgelig pulled “jackfruit” burger! 


9. Proteinpulver til veganere

proteinpulver

Der findes mange, uventede animalske ingredienser i madvarer, hvilket ofte kan gøre skiftet fra vegetar til veganer svært. Heldigvis bliver der forsat fundet nye måder at skabe gode produkter helt og aldeles vegansk. Et af eksemplerne er proteinpulver, hvor flere fantastiske mærker som Natur-Drogeriet, Bodylab og Plantforce har skabt lækre, 100% veganske proteinpulvere. Så kan du forsat booste din træning med gode protein-produkter baseret på ærteprotein, risprotein og andre plantebaserede råvarer.


10. Til den søde tand

Et andet eksempel på madvarer, hvor man ofte ikke tænker over de animalske ingredienser, er slik og andre søde sager. Gelatine fra grise bliver brugt i mange former for slik, hvorfor veganske slikprodukter ikke er så udbredte.

Hos Med24.dk finder du dog et bredt udvalg af veganske snacks, smørepålæg, færdigretter og søde sager i kategorien Veganske Favoritter - så bliver det ikke meget nemmere! 




TIP! Vil du blive klogere på vegetarer og veganere? Læs alt om forskellige og ligheder i vores artikel om emnet

til toppen pil med24

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.