Chiafrø

Chiafrø er rige på omega-3 fedtsyrer, vitaminer, antioxidanter og kalk, ligesom det lille frø indeholder 20% protein og næsten en tredjedel kostfibre. Chiafrø kan indgå i en varieret kost. Du kan læse meget mere om chiafrø lige her.

Hvad er chiafrø? | Er chiafrø giftige? | 5 fordele ved chiafrø | Vægttab og chiafrø | Opskrifter med chiafrø

Hvad er chiafrø?

Chiafrø stammer fra Sydamerika, hvor det i flere tusinder af år er blevet anvendt som en fødevare af de sydamerikanske folkeslag. Her spiste Azteker-krigerne de små, sorte frø inden kamp, da man troede at de kunne bidrager til at øge energiniveauet og deres udholdenhed. Det var imidlertid først for ganske nyligt, at de små frø fandt vej til Europa - men så er de til gengæld også blevet populære på rekordtid.

Er chiafrø sundt?

Chiafrø  hører til den gruppe fødevarer, som populært kaldes superfoods. Superfood bliver brugt om visser typer af mad, som indeholder fedtsyrer, antioxidanter, protein og fibre.

Chiafrøs næringsindhold (pr. 100 gram):

Energi: 1860 kJ / 450 kcal*
Fedt: 31 g
- Heraf mættede fedtsyrer: 3,2 g
Kulhydrater: 5,0 g
- Heraf sukkerarter: 0-1 g
Fibre: 36 g
Protein: 20 g

* Vær opmærksom på at kalorieindholdet i chiafrø kan variere fra mærke til mærke 


Er chiafrø farlige at spise?

Nogle forbrugere bliver bekymrede, når de læser EU’s anbefaling om, at du maksimalt skal spise 15g chiafrø om dagen. Chiafrø er hverken giftige eller farlige, så du skal ikke være bekymret for at spise chiafrø indenfor den anbefalede mængde. 

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsmyndighed (EFSA) anbefaler maks. 15g dagligt, da det er den mængde, der blev ansøgt om og som derfor er blevet risikovurderet og fundet sikker, da chiafrø kom på europæiske marked i 2009. Fødevarestyrelsen i Danmark har ikke kendskab til nogen sundhedsmæssige problemer ved chiafrø. 


Gode grunde til at spise chiafrø

Har du brug for at blive overbevist yderligere om, at du bare må kaste dig ud i madlavning med chiafrø? Få her 5 gode grunde til, hvorfor du skal spise chiafrø! 

Kostfibre

Chiafrø indeholder kostfibre, da du i 1 spsk. chiafrø får hele 5 gram fibre. Kostfibre binder sig til væske og kan hjælpe med en god fornemmelse i maven.

Omega-3 fedtsyrer

Chiafrø indeholder omega-3 fedtsyrer. Inden du dropper laks og andre animalske kilder til omega-3 helt, skal du dog være opmærksom på, at der er forskel på vegetariske og animalske fedtsyrer. EPA og DHA, som kun findes i fede fisk, er vigtige for immunforsvaret og nervesystemet.  

Protein

Kaster vi et blik på næringsindholdet af chiafrø, indeholder 100 g. hele 20 g. protein. Vil du gerne spise en proteinrig og mættende kost, er chiafrø derfor en af de fødevarer, som du med fordel kan benytte i morgenmad, på salater og i bagning. 

Kalk

Er du veganer, laktoseintolerant eller drikker du bare ikke mælk? Chiafrø indeholder kalk og er derfor en god, vegansk kilde til mineralet.

Antioxidanter

Indholdet af antioxidanter i chiafrø er med til at gøre frøene til en superfood. Antioxidanter er vigtige for hele din krop, hvor de bl.a. bidraget til normal funktion af dit immunforsvar, er med til at beskytte kroppens celler mod frie radikaler og dermed mod aldring.


Chiafrø og vægttab

Mange danskere er overvægtige og kæmper med at smide de ekstra kilo. Særligt fornemmelsen af at blive mæt kan være svær at få, når du i en periode er på en kaloriereduceret diæt. Her kan chiafrø være et godt element i vægttabet. Når de er gode til vægttab og slankekur er det bl.a. fordi, de absorberer 10 gange sin egen vægt i væske og dermed spiller en rolle i, at du føler dig mæt og mindre sulten i længere tid.

Husk at chiafrø, ligesom alle andre fødevarer, aldrig kan stå alene i en sund kost. Fødevarestyrelsen anbefaler i De 7 Officielle Kostråd, at du spiser planterigt, varieret og ikke for meget. 


Hvilke chiafrø er bedst?

Det store udvalg af chiafrø her på siden kan virke forvirrende, for hvilke chiafrø er egentlig bedst? Chiafrø kan bruges på mange måder, fordi de er smags-neutrale. Produkterne minder meget om hinanden, men nogle skiller ud med en særlig, billig pris på chiafrø, ved at være økologisk certificeret og lignende. Læs altid på det enkelte produkt for det præcise næringsindhold, certificering mm. 


Opskrifter med chiafrø - hvordan bruges chiafrø?

Der er mange, der udbløder chiafrø i væske og spiser dem som en gel. Men det er kun fantasien, der sætter grænser for hvilke opskrifter med chiafrø, du kan kaste dig ud i. Det er f.eks. blevet populært at: 

  • Bage brød med chiafrø
  • Lave havregrød med chiafrø
  • Bage boller med chiafrø
  • Lave knækbrød med chiafrø
  • Blende en smoothie med chiafrø
  • Bruge chiafrø i salater
  • Pynte din mad chiafrø som topping

Chiafrø hos din danske helseshop

Er du på udkig efter chiafrø, behøver du ikke lede længere. Vi har faste lave priser på alle varer - også chiafrø. Vi har løbende gode tilbud på chiafrø, så du altid kan nyde det lille frø til den bedste pris.

Prisen på Chiafrø er ikke kun afledt af kvaliteten på det enkelte produkt, men også af den volumen producenten kan købe ind i. Når du køber online er du sikret en gennemsigtig og billig pris på alle mærker af chiafrø. Det er en meget populær vare og et produkt mange bruger meget af som en fast del af kosten. Derfor er det naturligvis også vigtigt at købe det til en billig pris - det sørger vi for at du kan i vores online shop.


pil til toppen med24

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice
Brug for hjælp?