Guide til multivitaminer - det skal du vide!

Skrevet af
multivitaminer til hele familien med24 stort billede

Et tilskud af multivitaminer kan opfylde dit behov for essentielle næringsstoffer, når maden på tallerkenen ikke indeholder nok calcium, kalium, D-vitamin og B12-vitamin. Bliv klogere på alle de mange og spændende vitaminer, som du nemt kan få gennem multivitaminer! 


Hvad er vitaminer?

Din krop kan ikke selv danne hverken vitaminer eller mineraler. Du er derfor afhængig af at få dem gennem en varieret og sund kost. I modsætning til kulhydrater, protein og fedt giver vitaminer ikke energi til kroppen, men vitaminmangel kan alligevel have konsekvenser for din krop. 

En af de nemmeste måder at sikre vitaminer i de rette mængder er ved spise efter De Officielle Kostråd. Alternativt kan kosttilskud være en hjælp til at få nok vitaminer. Selvom du spiser sundt og varieret, anbefaler Sundhedsstyrelsen alle danskere over 4 år at tage et dagligt tilskud D-vitamin på 10 µg D-vitamin i vinterhalvåret (oktober til april). 

Hvorfor er vitaminer vigtige?

På trods af at vitaminer ikke producerer energi som kulhydrater, proteiner og fedt, er de livsnødvendige. Vitaminerne hjælper bl.a. kroppen til et godt immunforsvar, stærke knogler, heling af sår, godt syn og omdanne mad til energi! Får du ikke dækket dit daglige behov, kan du komme til at føle dig sløv, blive sårbar over for infektioner og udvikle komplikationer, som på sigt kan skade dit helbred. 

Her er en række funktioner, som vitaminer hjælper til med i din krop:

  • A-, B-, K- og C-vitaminer opbygger og vedligeholder dit skelet, muskler, slimhinder og hud
  • B-vitaminer omdanner kulhydrater, proteiner og fedt til nyttig energi
  • K-vitamin er medvirkende til at dit blod størkner, når du bløder
  • C- og E-vitamin opbygger dit immunforsvar
  • Folat, B12 og A-vitamin regulerer gener og vækst
  • A-vitaminer er nødvendige for dit syn

Hvornår har jeg behov for multivitaminer?

Ingen multivitaminpille kan erstatte en sund, nærende og varieret kost. Når det så er sagt, har de fleste af os svært ved at spise nok af især frugt og grønt, til rent faktisk at få dækket vores behov for de nødvendige næringsstoffer i dag. 

Du har behov for et tilskud af vitaminer, hvis du;

  • Ikke spiser en varieret kost
  • Ikke spiser den anbefalede mængde af frugt og grønt i løbet af en dag
  • Ikke opholder dig mindst 15 minutter i solen hver dag
  • Har en meget tildækkende beklædning
  • Har mørk hud
  • Er over 70 år
  • Er spædbarn
  • Er gravid

Multivitaminer til børn

Har din læge anbefalet multivitaminer til dit barn eller vil du gerne sikre dig, at dit barn får de rette næringsstoffer? Så er multivitamin til børn et godt udgangspunkt! Udover din egen personlige holdning, har Sundhedsstyrelsen en række anbefalinger, når det kommer til børn og kosttilskud: 

  • Børn mellem 2 uger og 4 år: D-dråber hele året
  • Børn over 4 år: Vitamin-D i vinterhalvåret
  • Børn med mælkeallergi: Calcium tilskud
  • Børn med mørk hud og/eller tildækkende tøj: D-vitamin hele barndommen


Multivitaminer til veganere

Er du veganer, skal du være ekstra opmærksom på din kost. Når du udelukker en stor mængde fødevarer fra din kost, kan du nemlig komme i risiko for vitaminmangel, hvilket kan have konsekvenser for dit helbred. Nogle af de vitaminer, som du er i størst risiko for at komme i underskud af som veganer er: 

  • B-vitamin
  • Zink
  • Jern
  • Calcium
  • D-vitamin

Heldigvis finder du masser af veganske multivitaminer, der kan hjælpe dig med at få de rette vitaminer og næringsstoffer. Blandt de vigtigste er B12-vitamin, som nærmest ikke findes i vegetabilske madvarer.  



Multivitaminer til gravide

Som gravid skal du ikke kun passe på dig selv men også på det barn, du bærer i maven. Derfor er din kost og de rette næringsstoffer særligt vigtigt. Som gravid kan du nemt få de anbefalede vitamintilskud i form af multivitamin til gravide. Sundhedsstyrelsen anbefaler nemlig kosttilskud med følgende vitaminer og mineraler til gravide: 

  • Folinsyre (før graviditeten og frem til uge 12)
  • Jern (under graviditeten fra 10. Uge til fødslen)
  • Calcium (under hele graviditeten hvis du ikke drikker mælk eller spiser mælkeprodukter)
  • D-vitamin (under hele graviditeten)

Du kan blive meget klogere på hvorfor, du skal tage kosttilskud som gravid samt i vores store artikel om emnet. 



Populære multivitaminer

Blandt vores mest produkter mærker med multivitaminer til hele familien finder du bl.a.: 

  • Solaray Spektro Multivitamin
  • Pharma Nord Multivitamin
  • Kids Zoo Multivitamin
  • Omnimin Multivitamin
  • Livol Multivitamin
  • VitaYummy Multivitamin
  • Puori Multivitamin

Hvilke vitaminer må man ikke tage sammen?

Calcium modvirker den optimale optagelse af jern. Det er derfor en god idé at indtage jern sammen med et glas appelsinjuice, da C-vitamin fremmer optagelsen af jern. I de fleste multivitamin- og mineralprodukter løses problemet ved at lave en tablet, hvor jern og calcium kan adskilles og derved optages forskudt i forhold til hinanden. 

Vitaminer og lægemidler

Optagelsen af vitaminer og mineraler kan ændres, hvis man samtidig indtager visse lægemidler. F.eks. skal man være ekstra opmærksom på store doser C-vitamin, hvis man er i behandling med blodfortyndende lægemidler. Paraffinolie nedsætter optagelsen af fedtopløselige vitaminer. Tetracyklin kan binde jern og calcium, så det ikke optages. Tetracyklin bør derfor altid indtages forskudt for et måltid.

Hvornår skal jeg tage vitaminer?

Det anbefales som udgangspunkt altid, at du tager din vitaminpille sammen med et måltid og aldrig på tom mave. Der findes to typer: fedtopløselige vitaminer og vandopløselige vitaminer. Generelt har en multivitaminpille derfor brug for både vand og fedt til at bliver ordentligt opløst og optaget af kroppen. 

Tager du pillerne på tom mave, forsvinder vitaminerne nemlig ud sammen med din urin og du mister derfor virkningen. Herudover anbefales det, at du tager pillerne sammen med dit mest fedtholdige måltid på dagen. Dette er oftest din aftensmad, da morgenmaden for de fleste danskere er mager. Din kost skal helst indeholde 10-20 gram fedt om dagen for at sikre den bedste optagelse af de fedtopløselige vitaminer.

Hvordan opbevarer jeg vitaminpiller?

Multivitaminer skal opbevares et mørkt og tørt sted uden direkte sollys. Det er kun nødvendigt at opbevarer pillerne på køl, hvis det er angivet på pakken fra producenten. Husk derfor altid at læse indlægsseddel og vejledning på produktet. 

Det er vigtigt, at du opbevarer dem et sted, som ikke er tilgængeligt for børn. Overdosis af vitaminer kan være skadeligt for børn. Opbevar dem eventuelt i en beholder med børnesikring og i et højt køkkenskab. 



pil til toppen med24

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.