Fedtopløselige vs. vandopløselige vitaminer – kender du forskellen?

Fedtopløselige vs. vandopløselige vitaminer – kender du forskellen?

fedt og vandopløselige vitaminer

Fedt- og vandopløselige vitaminer

Vitaminer er de organiske stoffer der sørger for, at kroppens normale funktioner kan forløbe normalt. Langt de fleste vitaminer kan kroppen ikke selv danne. De vitaminer kroppen selv danner, danner de ikke nok af. Derfor er det vigtigt, at vi får vitaminerne enten gennem kosten eller som et tilskud. Det er essentielt for vækst, udvikling, forplantning og en masse andre funktioner, at vi får den rette mængde vitaminer. Vitaminer opdeles i 2 grupper; vand- og fedtopløselige vitaminer.


Fedtopløselige vitaminer

De fedtopløselige vitaminer optages af kroppen ved hjælp af galdesyre, som er nødvendigt for at optage fedt. Fedtopløselige vitaminer lagres i kroppen, derfor kan vi også godt få for mange af disse. En overdosering af fedtopløselige vitaminer kan have negative bivirkninger.

De fedtopløselige vitaminer lagres i depoter rundt i kroppen, blandt andet leveren. Det er ikke nødvendigt med et daglig tilskud af fedtopløselige vitaminer, da depoterne er så store, at du gerne har nok vitamin til et par måneder.

Udskillelse af fedtopløselige vitaminer sker oftest gennem afføringen og i mindre grad gennem urinen. Mangelsymptomer på disse vitaminer sker meget langsomt.

Fedtopløselige vitaminer:

  • K vitamin
  • E vitamin
  • D vitamin
  • A vitamin

En god huskeregel for at huske de fedtopløselige vitaminer er: KED A (ked af det)


Hvad er de fedtopløselige vitamin godt for?

A vitamin:
•    Bidrager til normale slimhinder
•    Bidrager til et normalt syn
•    Medvirker til en sund hud
•    Medvirker til en normal omsætning af jern
•    Bidrager til immunforsvarets normale funktion
•    Bidrager til forplantningsevnen

D vitamin:
•    Øge optagelsen af calcium om tarmkanalen
•    Bidrager til at vedligeholde normale knogler
•    Bidrager til normal funktion af immunsystemet
•    Vedligeholder normale og sunde tænder
•    Bidrager til normal muskelfunktion

E vitamin:
•    Bidrager til vedligeholdelse af de hvide blodlegemer
•    Bidrager til en normal funktion af immunforsvaret
•    Bidrager til et normalt fungerende kredsløb
•    Bidrager til beskyttelse af de røde blodlegemer
•    Øger koncentrationen af HDL i blodet

K vitamin:
•    Bidrager til blodets normale størkningsproces
•    Bidrager til knogledannelsen


Naturligt indtag af fedtopløselige vitaminer

Du kan spise dig til den nødvendige mængde fedtopløselige vitaminer, men det kan nogle gange være svært. Meget af den mad vi indtager er forbehandlet, strålet, overtilberedt osv. Hvilket betyder, at mange af de gavnlige vitaminer ikke længere er til stede. Også ved naturligt indtag af fedtopløselige vitaminer er det vigtigt at du husker at indtage noget mad med fedtindhold. På den måde bliver vitaminerne fra grøntsagerne bedre optaget af kroppen og lagret i depoterne.

Fedtopløselige vitaminer får du flest af via følgende fødevarer:

  • Indmad (lever, nyrer og lign.)
  • Gulerødder
  • Æg
  • Spinat
  • Broccoli
  • Nødder
  • Soja-, solsikke og hvedekimsolie
  • Fede fisk
  • Rå persille
  • Rosenkål

Vandopløselige vitaminer

De vandopløselige vitaminer optages nemt i kroppen, men lagres ikke i de nødvendige mængder i kroppen til senere brug. Vandopløselige vitaminer udskiller vi gennem urinen og vi kan derfor ikke få for meget af dem.

De vandopløselige vitaminer findes i de små depoter i kroppen og skal derfor tilføres hyppigt, gerne dagligt. Da depoterne til vandopløselige vitaminer er så små, udvikles mangelsymptomer relativt hurtigt i forhold til fedtopløselige vitaminer.

Vandopløselige vitaminer:

•    B vitamin
-Thiamin
-Riboflavin
-Niacin
-Pyridoxin
-Pantothensyre
-Biotin
-Folinsyre
-Kobalamin

•    C vitamin


Hvad er de vandopløselige vitaminer godt for?

B vitaminer:

  • Positiv betydning for tarmfunktionen
  • Bidrager til et normalt fungerende nervesystem
  • Opretholder produktionen af de røde blodlegemer
  • Bidrager til en normal psykisk funktion og ydeevne
  • Opretholder et normalt syn
  • Bidrager til en normal funktion af slimhinderne
  • Bidrager til en normal funktion af hud, hår og negle
  • Bidrager til produktionen af hormonerne adrenalin og insulin

C vitamin:

  • Understøtter en normal psykisk funktion
  • Medvirker til at omdanne energi til kroppen
  • Medvirker til et normalt fungerende nervesystem
  • Medvirker til immunsystemets funktion
  • Bidrager til mindre træthed og udmattelse
  • Understøtter dannelsen af kollagene og elastine fibre i huden
  • Understøtter dannelsen af kollagen til bruskvæv og blodkar
  • Øger optagelsen af jern
  • Understøtter funktionen af knogler, tandkød, hud og tænder

Naturligt indtag af vandopløselige vitaminer

B og C vitamin er som sagt vandopløselige, så vi skal have en del mere af disse vitaminer, end vi skal have fedtopløselige. Men hvis du spiser sundt og varieret og får tilstrækkeligt med vitaminerne gennem kosten, er det ikke nødvendigt med et ekstra tilskud. Du skal være opmærksom på at vandopløselige vitaminer let ødelægges ved forarbejdning af fødevarerne. Det handler derfor om at behandle fødevarerne så skånsomt som muligt, så de bevarer flest mulige vitaminer. Kogning, stegning og direkte sollys påvirker vitaminer negativt ved at de bliver mindre virksomme.

Vandopløselige vitaminer får du flest af via følgende fødevarer:

  • Hyben
  • Peberfrugt
  • Grønkål
  • Broccoli
  • Appelsin
  • Fjerkræ
  • Fisk
  • Æg
  • Mælk
  • Indmad
  • Bælgfrugter

Overdosering af fedt- og vandopløselige vitaminer

Det er specielt de fedtopløselige vitaminer, du kan få en overdosis af. A og D vitamin kan i meget store doser føre til øget risiko for kalkaflejringer i blodårer og indre organer. A vitamin kan endvidere give leverskade og er du gravid, kan det lede til forsterskader. E vitamin kan i store doser give en øget risiko for hjerneblødning. En overdosering af C vitamin kan give øget risiko for blødning, da det påvirker K vitaminet hvis funktion er at koagulere blodet. C vitamin i store mængder kan også give diarré og kvalme og på længere sigt, kan det resultere i nyresten.


Hvornår skal man tage en vitaminpille med vand- og fedtopløselige vitaminer:

Det er vigtigt at tage din vitaminpille med fedtopløselige vitaminer i forbindelse med et måltid. Måltidet skal indeholde mest muligt fedt, så det vil typisk være aftensmaden. De fedtopløselige vitaminer bliver bedre udnyttet, hvis de bliver indtaget sammen med fedt eller fedtsyrer. Det behøver ikke være meget, men 1-2 teskefulde olie eller en enkelt skive ost, er nok til at øge optagelsen af de fedtopløselige vitaminerne. 10-20 gram fedt pr. dag er rigeligt.

Du kan få den passende mængde fedt i forbindelse med et måltid via følgende fødevarer:

•    Brød med korn
•    Ost
•    Fed fisk
•    Olie

Et vandopløseligt vitamin kan du tage når som helt på dagen, men gerne i forbindelse med et måltid. Hvis du indtager dine vandopløselige vitaminer på tom mave, forsvinder de hurtigt fra din krop igen via urinen. Du bør som hovedregel heller ikke indtage dine vitaminer sammen med din morgenmad, da morgenmaden ofte er meget mager i forhold til dine andre måltider i løbet af dagen. Det mest optimale er at indtage dine vitaminer i små mængder gennem hele dagen, så kroppen kan få mest udbytte af dem. Dette er dog ikke så hensigtsmæssigt, så derfor kan du sagtens tage dine vand- og fedtopløselige vitaminer sammen.

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.