E vitamin – en stærk antioxidant for kroppen og huden

E vitamin – en stærk antioxidant for kroppen og huden

e vitamin

Hvad er E vitamin godt for?

E vitamin var det første vitamin, der blev opdaget uden, at der var fundet mangelsymptomer hos mennesker. E vitamin er en stærk antioxidant, der beskytter mod frie radikaler. Derudover beskytter det kroppens celler mod nedbrydelse af skadelige stoffer fra fedtstofskiftet. E vitamin er et fedtopløseligt vitamin.

E vitamin findes i cellemembranen. Som er den ”væg”, der omgiver alle kroppens celler. Denne ”væg” består blandt andet af flerumættede fedtsyrer. E vitaminets funktion er at beskytte membranens flerumættede fedtsyrer mod harskning. E vitamin er altså en rigtig stærk antioxidant, som i øvrigt arbejder tæt sammen med en anden antioxidant, nemlig C vitamin. En meget vigtig opgave for E vitamin er at beskytte de røde blodlegemer mod oxidation og derved ødelæggelse.

E vitamin er ikke bare ét vitamin, men 8 stoffer, der sammen danner E vitaminet. Vitaminet øger koncentrationen af det gode kolesterol HDL, som forbygger åreforkalkning. HDL fjerner kolesterol fra blodkarrene og transporterer det tilbage til leveren. På den måde er HDL kolesterol med til at sænke indholdet af kolesterol i blodkarrene, hvor det helst ikke skal befinde sig.

E vitamin er fedtopløseligt. Hvis du tager et tilskud, skal du derfor indtage det sammen med fedtholdige måltider, for at vitaminet optages hensigtsmæssigt. Der findes både fedt- og vandopløselige vitaminer. Vandopløselige vitaminer udskilles med urinen, hvor fedtopløselige lagres i kroppens fedtvæv. Det betyder også, at du kan overdosere E vitamin. Du bør derfor altid følge den anbefalede daglige dosis for ikke at få bivirkninger af vitaminet.


E vitamin har følgende effekt på kroppen:

  • Bidrager til vedligeholdelse af de hvide blodlegemer
  • Bidrager til en normal funktion af immunforsvaret
  • Bidrager til et normalt fungerende kredsløb
  • Bidrager til beskyttelse af de røde blodlegemer
  • Øger koncentrationen af HDL i blodet

Symptomer på E vitaminmangel

For raske og sunde mennesker ses E vitaminmangel ikke særlig ofte, da de som regel indtager den nødvendige mængde af vitaminet gennem maden. E vitaminmangel ses hovedsageligt hos mennesker, der har nedsat optagelse af fedt fra tarmen. Sygdomme i bugspytkirtlen eller leveren kan resultere i nedsat evne til at nedbryde fedtet, der er i kosten og dermed også E vitaminet.

Selvom det er meget sjældent, at man er i E vitaminmangel, er der stadig dokumenteret nogle symptomer:

  • Nedsat funktion af nervesystemet
  • Hudlæsioner
  • Blodmangel
  • For tidlig ældning
  • Skader på muskler
  • Svækket immunforsvar
  • Dårlig fordøjelse

Bivirkninger

Da E vitamin er et fedtopløseligt vitamin, kan du godt få for høje doser. Overskydende mængder af vitaminet kan ikke blive udskilt via urinen, men ophober sig i kroppen væv. Selvom E vitamin er et fedtopløseligt vitamin, sker der dog meget sjældent overdoseringer. Derfor er der heller ikke registreret særlig mange bivirkninger ved overforbrug. Hos personer med følsomme maver kan en overdosering fremkalde kvalme og diarré. Derfor anbefaler man at starte med at indtage små doser af E vitamin og gradvist forøge doseringen. Hovedpine kan også forekomme som et af symptomerne.

Store mængder E vitamin (10 gram pr. dag), kan i nogle tilfælde føre til perioder med nedsættelse af frugtbarheden ved både mænd og kvinder.


Anbefalet daglig dosis af E vitamin

Behovet for E vitamin er afhængigt af den indtagede mængde af flerumættede fedtsyrer og andre fødevarer der indeholder E vitamin.

ADT:Øvre grænse:Lægemiddelgrænse:Danskernes gnm. indtag 18-75 år.
Voksne: 12 mg.300 mg.200 mg.7,1 mg.
Børn: 5 mg.

Vitaminet bør indtages sammen med noget mad, der indeholder fedt, så det bliver optaget optimalt.
Anbefalingerne af E vitamin angives nogle gange i Alfa-Tokoferol-Ækvivalenter, også kaldt TE.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er i E vitamin underskud, kontakt da lægen. De kan tage en blodprøve, der viser, om du lider af E vitaminmangel.


Naturligt indtag af E vitamin gennem maden

Generelt er animalske fødevarer fattige på E vitamin. Lever, ål, skaldyr og torskerogn er en undtagelse. Nedfrysning af fødevarer, der indeholder E vitamin svækker virkningen af vitaminet, hvor tilberedning med varme ikke beskadiger vitaminet. Grove grøntsager, korn og lignende indeholder mest E vitamin.

Fødevarer med indhold af E vitamin:

  • Broccoli
  • Rosenkål
  • Havregryn
  • Soja-, solsikker- og hvedekimsolie
  • Mandler
  • Nødder
  • Hvedeklid
  • Hvedekerner
  • Grønkål

E vitamin og medicin

E vitamin påvirker blodets evne til at koagulere. Derfor er det vigtigt at personer der er i behandling med blodfortyndende medicin, kontakter sin læge inden ekstra indtag af E vitamin i form af kosttilskud.
Præparater, der indeholder E og C vitamin, bør ikke tages af personer, der er i bandhandling med kolesterolnedsættende medicin, da blandingen af disse vitaminer kan ophæve virkningen af medicinen. En almindelig multivitaminpille indeholder kun de nødvendige doser af E vitamin, og gør ingen skade med hensyn til virkningen af anden medicin.

Hvis du er i tvivl om, du må tage et tilskud af E vitamin, spørg da din læge til råds.


E vitamin og hud

Huden er kroppens største organ, så det er vigtigt, at vi passer på den. Huden har brug for vitaminer, mineraler og fedtsyrer for at være sund og fungere optimalt. E vitamin øger det antioxidante forsvar i huden og beskytter mod ydre påvirkning. Med den antioxidante effekt mindske du også tegn på for tidlig aldring forårsaget af blandt andet forurening, cigaretrøg og lignende.


Hvedekimsolie er rig på E vitamin og er en god og nærringsfuld olie til huden. Der findes mange forskellige cremer, der helt eller delvist indeholder E vitamin. E vitamin har en helende effekt på huden og medvirker til at gøre ar mindre synlige.  Natur Drogeriets E vitamin salve er perfekt til anvendelse, hvis du har sår, rifter eller ar, du gerne vil mindske. Det kan også være anbefalelsesværdigt at bruge en ren olie bestående af E vitamin, direkte på huden. Disse olier er rige på de essentielle fedtsyrer, som er nødvendige, for at huden fungerer optimalt.

Er du nysgerrig på at læse mere om de andre vigtige vitaminer for vores kroppe? Find vores artikler lige her:

- A-vitamin
- B-vitamin
- C-vitamin
- D-vitamin
- K-vitamin

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.