Hvad er C vitamin godt for - Få svaret lige her!

c vitamin

Om C-vitamin

C vitamin bliver ofte også kaldet ascorbinsyre og er et vandopløseligt vitaminer. Det vil sige at det nemt optages i kroppen, til gengæld deponeres de ikke i kroppen. Vi udskiller vitamin C med urinen og derfor kan vi ikke få for meget af det. 

Vitamin C er en antioxidant og bidrager blandt andet til immunsystemets normale funktion, en normal psykisk funktion og et normalt fungerende nervesystem. C-vitamin medvirker til at reducere træthed og udmattelse, samt øger kroppens optagelse af jern. Ydermere bidrager vitamin C til den normale dannelse af kollagen, som medvirker til normal funktion af hud, brusk, knogler og blodkar.

Til forskel fra dyr, er mennesker ikke i stand til selv at danne C-vitamin og da det er et vandopløseligt vitamin, skal vi indtage en del mere af det, end af de fedtopløselige. Så hvis du er opmærksom på at indtage nok igennem din kost, vil det ikke være nødvendigt med et ekstra tilskud. 


Hvad er C-vitamin godt for?

Forkølelse

Vitamin C har følgende effekt på kroppen:

  • Bidrager til dannelsen af kollagen, som understøtter den normale funktion af huden
  • Bidrager til dannelsen af kollagen, som understøtter brusk, knogler og tænder
  • Bidrager til immunsystemets normale funktion
  • Bidrager til et nervesystemets normale funktion
  • Bidrager til en normal psykisk funktion
  • Bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress
  • Bidrager til at mindske træthed og udmattelse
  • Øger kroppens optagelse af jern

Symptomer på C-vitamin mangel

I Danmark ses mangel på C-vitamin sjældent, men det kan dog forekomme, hvis man spiser en meget ensidig eller utilstrækkelig kost - eller ved langvarig sygdom, hvor kroppens evne til at optage vitaminer fra maden er nedsat. 

Symptomer på C-vitamin mangel er svære at skelne fra andre symptomer. Men kan blandt andet omfatte træthed, udmattelse, dårlig sårheling, blødninger i huden. 


Hvem bør indtage C-vitamin tilskud?

Som sagt, ses der sjældent mangeltilstand hvis man spiser sundt og varieret. 
Hvis man spiser en meget ensartet og utilstrækkelig kost (kræsenhed, nedsat appetit, spiseforstyrrelse, alkoholisme), kan vitaminmangel opstå. Det kan også ses i forbindelse med sygdom over en længere periode, hvor kroppen ikke er i stand til at optage vitaminerne optimalt. 

Der foreligger ikke en anbefaling for indtag af vitaminer og mineraler fra Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen længere, dog med undtagelse af nogle personer i særlige situationer, det kan du evt. læse mere om her

Hvis du lider af en en sygdom, hvor jern ophobes i kroppen, bør du kun efter aftale med din læge indtage C-vitamin - dette gør sig også gældende hvis du har tendens til at danne nyresten. 


Vejledende værdier for vitaminer og mineraler

Der er ikke længere nogen anbefalinger for hvor meget af et enkelt vitamin man bør indtage fra Fødevarestyrelsens side. Derfor har de i stedet lavet en vejledning der kan guide dig i hvor meget vitamin eller mineral et kosttilskud maksimalt bør indeholde. 
Disse vejledende værdier er blevet lavet ud fra en vurdering af hvad man i gennemsnit får gennem almindelig kost og derefter sat ud fra en øvre sikker grænse. Derfor skal vejledningen også forstås som en måde at sikre sig, at man ikke får for meget - og altså ikke som en anbefaling for hvad man som minimum bør indtage. 


Naturligt indtag af C-vitamin fra mad

C-vitamin findes i de fleste frugter og grøntsager - og ikke kun i citroner, appelsiner og citrusfrugter generelt - men også i bær, peberfrugt, tomater, bønner, broccoli og lignende. Faktisk findes der også vitamin C i kartofler, som jo for mange danskere er en helt normal del af den daglige kost. 


C-vitamin og hudpleje

C-vitamin har en naturlig eksfolierende og antioxiderende effekt på huden. C-vitamin kan reducere solskader i huden og kan reparere huden i dybden. Vitaminet kan reducere brune pigmentforandringer, fine linjer og rynker.
C-vitaminet stimulerer de kollagene fibre i huden og efterlader huden mere spændstig, ungdommelig og med mere glød.


C-vitamin som kosttilskud

C vitamin kan indtages på flere forskellige måder. Den mest normale og brugte metode er en ganske almindelig tablet. Det kunne f.eks. være Solaray C-vitamin 500 mg. Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt at tage en syreneutral C vitamin, hvis du f.eks. har meget mavesyre eller mavesmerter. Hvis du har svært ved at sluge tabletter, findes der også brusetabletter som du blander med vand.


Pligttekst

Den anbefalede daglige dosis bør ikke overskrides. Kosttilskud bør ikke træde i stedet for varieret kost. Opbevares uden for børns rækkevidde. Bør kun efter aftale med læge eller sundhedsplejerske anvendes af gravide og børn under 1 år.

Er du nysgerrig på at læse mere om de andre vigtige vitaminer for vores kroppe? Find vores artikler lige her:

- A vitamin
- B vitamin
- D vitamin
- E vitamin
- K Vitamin

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.