A-vitamin B-vitamin C-vitamin D-vitamin E-vitamin K-vitamin Multivitaminer

Vitaminer - Køb vitaminpiller for hele familien

Vitaminer er nødvendige for os, da de bidrager til at vedligeholde flere af kroppens funktioner. Find vitaminpiller til hele familien og læs mere om vitaminer her:

Hvad er vitaminer? | Fedt- og vandopløselige vitaminer | Hvad er RI?Vitaminguide 

364 Produkt(er)

Hvad er vitaminer?

Vitaminer er stoffer, som er nødvendigt for, at vores krop kan fungere. Kroppen kan ikke selv danne vitaminerne, hvorfor vi skal have dem gennem vores daglige kost. Du finder vitaminer i de fleste fødevarer, men alle vitaminer er ikke i de samme fødevarer - derfor er en sund og varieret kost nødvendig for, at du får alle de gavnlige stoffer. Hvis du ikke får nok vitaminer gennem kosten, kan du supplere din kost med vitaminpiller som et kosttilskud - enten tilskud af én type vitamin, eller som en multivitaminpille, der ofte både indeholder flere vitaminer og mineraler.


Vitaminer kan deles op i vandopløselige og fedtopløselige vitaminer. De fedtopløselige vitaminer lagres i kroppen, og der er derfor risiko for, at du kan få for mange af disse. Modsat bliver de vandopløselige vitaminer udskilt med det samme fra kroppen, hvis ikke kroppen har behov for dem. Derfor kan det være nødvendigt at tage et kosttilskud med disse vitaminer.  

Fedtopløselige vitaminer:

  • K-vitamin
  • A-vitamin
  • E-vitamin
  • D-vitamin

Vandopløselige vitaminer:

  • B1 vitamin - Tiamin
  • B2 vitamin - Riboflavin
  • B3 vitamin - Niacin
  • B5 vitamin - Pantotensyre
  • B6 vitamin - Pyridoxin,
  • B7 vitamin - Biotin
  • B9 vitamin - Folat/folinsyre
  • B12 vitamin - Cobalamin
  • C vitamin

Hvilke vitaminer skal jeg tage?

Der er ikke nogen facitliste til, hvilke vitaminer du skal tage. Det er meget individuelt og det kan være forskelligt fra person til person. Hvis du mistænker dig selv for at være i underskud, kan det være en god ide at rådføre dig med din læge, og få taget en blodprøve, for at se hvilke vitaminer du mangler. Det bedste du kan gøre, er at spise en varieret kost, da vitaminer findes i forskellige madvarer. 

Vitaminer til gravide

Ifølge Sundhedsstyrelsen.dk anbefales det at du tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Derudover anbefales det også gravide at få rigeligt med kalk, enten igennem din kost eller som tilskud.  

Vitaminer til børn og babyer

Det anbefales babyer og børn at få et tilskud af D-vitamin året rundt fra de er 2 år og til de er 4 år. 

Vitaminer til voksne

Det anbefales og voksne at tage et D-vitamin tilskud fra oktober til april, da solen ikke er lige så meget fremme i vinterhalvåret, som i sommerhalvåret. Det er nemlig solen, som er din naturlige kilde til D-vitamin.   


Hvilke vitaminer må man ikke tage sammen?

Forskellige vitaminer kan fremme hinandens optagelse, hvorimod nogle vitaminer er knap så gode at tage sammen, da de kan hæmme hinandens effekt. Herunder kan finder du 2 gode råd til at tage dine vitaminer og mineraler korrekt. 

Jern vitaminer: Mange vælger at tage deres vitaminer om morgenen da det, for nogle kan være nemmere at huske. Men hvis du er en af dem, som spiser mælkeprodukter til morgenmad, er det en god ide at vente med at tage dit jerntilskud til senere. Kalk har nemlig en hæmmende effekt på din optagelse af jern, så derfor bør du ikke tage jerntilskud sammen med kalkholdige fødevarer eller kosttilskud med kalk. Fødevarer og kosttilskud, som indeholder C-vitamin, fremmer derimod optagelsen af jern.  

Fedtopløselige vitaminer: Vitaminerne A, D, E og K vitamin er fedtopløselige vitaminer. Det vil sige at de bedst bliver optaget i kroppen sammen med fedt. Derfor er det godt at spise lige netop disse vitaminer om aftenen, sammen med din aftensmad, da det oftest er der, hvor dit måltid indeholder mest fedt. Det er altså ikke nok, bare at tage disse vitaminer med et glas vand. 


Hvad betyder referenceindtag (RI)?

kosttilskud der ligger på en ske

Nedenfor i vores vitaminguide kan du finde det daglige referenceindtag for de forskellige vitaminer, men har du styr på, hvad RI betyder? 

RI kan være angivet som en mængde eller en procent, og det indikerer, hvor stor en mængde af et vitamin eller mineral du får, når du indtager et givent kosttilskud. Referenceindtaget er fastlagt ud fra en form for gennemsnit af det behov en voksen person har for vitaminer og mineraler. Dette er sat i forhold til hvad en gennemsnitsperson spiser og drikker i løbet af en dag.

Det er vigtigt at slå fast, at RI ikke er en daglig anbefalet dosis - så det er altså ikke et mål for hvilken mængde vitaminer eller mineraler, du skal indtage dagligt. Det skal i stedet ses som et redskab til at sammenligne hvor stor en procentdel af næringsstoffer du får i de forskellige kosttilskud. 


Vitaminguide

I denne guide får du et hurtigt overblik over de forskellige vitaminer. Du kan bl.a. læse, hvad de forskellige vitaminerne bidrager til. Du finder også links til mere vidtgående artikler, så du kan blive endnu klogere på de forskellige vitaminer.

Spring hurtigt frem til den relevante sektion ved at klikke på nedenstående indholdsfortegnelse: 

Vitamin A | Vitamin B1 | Vitamin B2 | Vitamin B3 | Vitamin B5 | Vitamin B6 | Vitamin B7 | Vitamin B9 | Vitamin B12 | Vitamin C | Vitamin D | Vitamin E | Vitamin K


Vitamin A (retinol)

Hvad bidrager det til? En normal omsætning af jern
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde en normal hud
Immunsystemets normale funktion
Hvor findes det? Lever, fed fisk, æggeblommer, fede mælkeprodukter samt i frugt og grønt

Vitamin B1 (thiamin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal psykologisk funktion
En normal hjertefunktion

Vitamin B2 (riboflavin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde normale røde blodlegemer
At vedligeholde en normal hud
At vedligeholde et normalt syn
En normal omsætning af jern
At beskytte cellerne mod oxidativt stress
At mindske træthed og udmattelse

Vitamin B3 (niacin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
Normal psykologisk funktion
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde en normal hud
At mindske træthed og udmattelse

Vitamin B5 (pantothensyre)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
En normal syntese og omsætning af steroidhormoner, vitamin D og visse neurotransmittere
At mindske træthed og udmattelse
En normal mental ydeevne

Vitamin B6 (pyridoxin)

Hvad bidrager det til? En normal cysteinsyntese
Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal omsætning af homocystein
En normal omsætning af protein og glycogen
En normal psykologisk funktion
Normal dannelse af røde blodlegemer
Immunsystemets normale funktion
At mindske træthed og udmattelse
At regulere hormonaktiviteten

Vitamin B7 (biotin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal omsætning af makronæringsstoffer
En normal psykologisk funktion
At vedligeholde et normalt hår
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde en normal hud

Vitamin B9 (folinsyre)

Hvad bidrager det til? Vævsvæksten hos den gravide kvinde
En normal aminosyresyntese
Normal bloddannelse
En normal omsætning af homocystein
En normal psykologisk funktion
Immunsystemets normale funktion
At mindske træthed og udmattelse
At spille en rolle i celledelingsprocessen

Vitamin B12 (cobalamin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal omsætning af homocystein
En normal psykologisk funktion
Normal dannelse af røde blodlegemer
Immunsystemets normale funktion
At mindske træthed og udmattelse
At spille en rolle i celledelingsprocessen

Vitamin C (ascorbinsyre)

Hvad bidrager det til? At vedligeholde immunsystemets normale funktion under og efter intensiv fysisk træning
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende blodkar
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende knogler
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende brusk
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende tandkød
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende hud
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende tænder
Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal psykologisk funktion
Immunsystemets normale funktion
At beskytte cellerne mod oxidativt stress
At mindske træthed og udmattelse
At gendanne den reducerede form af vitamin E
At øge optagelsen af jern

Læs også vores dybdegående artikel om C-vitamin, hvad C-vitamin er godt for.


Vitamin D (calciferol)

Hvad bidrager det til? En normal optagelse/udnyttelse af calcium og phosphor
Et normalt calciumindhold i blodet
At vedligeholde normale knogler
At vedligeholde en normal muskelfunktion
At vedligeholde normale tænder
Immunsystemets normale funktion
At spille en rolle i celledelingsprocessen

Vitamin E (tocoferol)

Hvad bidrager det til? At beskytte cellerne mod oxidativt stress

Læs evt. også vores artikel om E vitamin, hvor du får endnu mere viden om vitaminet. 


Vitamin K

Hvad bidrager det til? En normal størkning af blodet
At vedligeholde normale knogler

Vil du vide mere om K-vitamin kan du med fordel læse vores artikel: K-vitamin - Alt du skal vide


Køb vitaminer hos Med24

Vi har samlet et bredt udvalg af vitaminer til dig, som alle er godkendte til det danske marked. Du kan således købe dine fortrukne vitaminer nemt og billigt her hos os. Du har altid mulighed for at opnå gratis fragt og, vi stræber efter hurtig levering, så du får dine vitaminer, så hurtigt som muligt. 

Pil til toppen

Fri fragt over 299 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.