Vitaminer – køb vitaminpiller for hele familien

Vitaminer er nødvendige for os, da de bidrager til flere af kroppens funktioner. Find vitaminpiller til hele familien og læs mere om vitaminer her:

Hvad er vitaminer? | Fedt- og vandopløselige vitaminer | Hvad er RI?Vitaminguide 

Hvad er vitaminer?

Vitaminer er stoffer, som er nødvendigt for, at vores krop kan fungere. Kroppen kan ikke selv danne vitaminerne, hvorfor vi skal have dem gennem vores daglige kost. Du finder vitaminer i de fleste fødevarer, men alle vitaminer er ikke i de samme fødevarer - derfor er en sund og varieret kost nødvendig for, at du får alle de gavnlige stoffer. Hvis du ikke får nok vitaminer gennem kosten, kan du supplere din kost med vitaminpiller som et kosttilskud - enten tilskud af én type vitamin, eller som en multivitaminpille, der ofte både indeholder flere vitaminer og mineraler. 


Vitaminer kan deles op i vandopløselige og fedtopløselige vitaminer. De fedtopløselige vitaminer lagres i kroppen, og der er derfor risiko for, at du kan få for mange af disse. Modsat bliver de vandopløselige vitaminer udskilt med det samme fra kroppen, hvis ikke kroppen har behov for dem. Derfor kan det være nødvendigt at tage et kosttilskud med disse vitaminer.  

Fedtopløselige vitaminer:

  • K-vitamin
  • A-vitamin
  • E-vitamin
  • D-vitamin

Vandopløselige vitaminer:

  • B1 vitamin - Tiamin
  • B2 vitamin - Riboflavin
  • B3 vitamin - Niacin
  • B5 vitamin - Pantotensyre
  • B6 vitamin - Pyridoxin,
  • B7 vitamin - Biotin
  • B9 vitamin - Folat/folinsyre
  • B12 vitamin - Cobalamin
  • C vitamin

Hvad betyder referenceindtag (RI)?

kosttilskud der ligger på en ske

Nedenfor i vores vitaminguide kan du finde det daglige referenceindtag for de forskellige vitaminer, men har du styr på, hvad RI betyder? 

RI kan være angivet som en mængde eller en procent, og det indikerer, hvor stor en mængde af et vitamin eller mineral du får, når du indtager et givent kosttilskud. Referenceindtaget er fastlagt ud fra en form for gennemsnit af det behov en voksen person har for vitaminer og mineraler. Dette er sat i forhold til hvad en gennemsnitsperson spiser og drikker i løbet af en dag.

Det er vigtigt at slå fast, at RI ikke er en daglig anbefalet dosis - så det er altså ikke et mål for hvilken mængde vitaminer eller mineraler, du skal indtage dagligt. Det skal i stedet ses som et redskab til at sammenligne hvor stor en procentdel af næringsstoffer du får i de forskellige kosttilskud. 


Vitaminguide

I denne guide får du et hurtigt overblik over de forskellige vitaminer. Du kan bl.a. læse hvad vitaminerne bidrager til, i hvilke fødevarer de findes, og hvilke symptomer man kan få ved mangel af vitaminerne. Du finder også links til mere vidtgående artikler, så du kan blive endnu klogere på de forskellige vitaminer.

Spring hurtigt frem til den relevante sektion ved at klikke på nedenstående indholdsfortegnelse: 

Vitamin A | Vitamin B1 | Vitamin B2 | Vitamin B3 | Vitamin B5 | Vitamin B6 | Vitamin B7 | Vitamin B9 | Vitamin B12 | Vitamin C | Vitamin D | Vitamin E | Vitamin K


Vitamin A (retinol)

Hvad bidrager det til? En normal omsætning af jern
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde en normal hud
Immunsystemets normale funktion
Hvor findes det? Lever, fed fisk, æggeblommer, fede mælkeprodukter samt i frugt og grønt

Vitamin B1 (thiamin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal psykologisk funktion
En normal hjertefunktion
Hvor findes det? Kornprodukter, bælgfrugter, magert kød, mælk og ost

Vitamin B2 (riboflavin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde normale røde blodlegemer
At vedligeholde en normal hud
At vedligeholde et normalt syn
En normal omsætning af jern
At beskytte cellerne mod oxidativt stress
At mindske træthed og udmattelse
Hvor findes det? Samme fødevarer som vitamin B1, samt lever og nyrer

Vitamin B3 (niacin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
Normal psykologisk funktion
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde en normal hud
At mindske træthed og udmattelse
Hvor findes det? Fuldkornsprodukter og animalske fødevarer som mælk, kød og fisk

Vitamin B5 (pantothensyre)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
En normal syntese og omsætning af steroidhormoner, vitamin D og visse neurotransmittere
At mindske træthed og udmattelse
En normal mental ydeevne
Hvor findes det? Det meste mad - særligt i mælk, bælgfrugter og kornprodukter - samt i lever og æggeblomme

Vitamin B6 (pyridoxin)

Hvad bidrager det til? En normal cysteinsyntese
Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal omsætning af homocystein
En normal omsætning af protein og glycogen
En normal psykologisk funktion
Normal dannelse af røde blodlegemer
Immunsystemets normale funktion
At mindske træthed og udmattelse
At regulere hormonaktiviteten
Hvor findes det? Fisk, kød, indmad og kartofler

Vitamin B7 (biotin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal omsætning af makronæringsstoffer
En normal psykologisk funktion
At vedligeholde et normalt hår
At vedligeholde normale slimhinder
At vedligeholde en normal hud
Hvor findes det? De fleste fødevarer - særligt i æggeblommer og indmad

Vitamin B9 (folinsyre)

Hvad bidrager det til? Vævsvæksten hos den gravide kvinde
En normal aminosyresyntese
Normal bloddannelse
En normal omsætning af homocystein
En normal psykologisk funktion
Immunsystemets normale funktion
At mindske træthed og udmattelse
At spille en rolle i celledelingsprocessen
Hvor findes det? De fleste madvarer - især grønne grønsager, bælgfrugter, samt lever

Vitamin B12 (cobalamin)

Hvad bidrager det til? Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal omsætning af homocystein
En normal psykologisk funktion
Normal dannelse af røde blodlegemer
Immunsystemets normale funktion
At mindske træthed og udmattelse
At spille en rolle i celledelingsprocessen
Hvor findes det? Hovedsageligt i kød, mejeriprodukter, ost, æg og fisk - de vegetabilske kilder er begrænsede

Vitamin C (ascorbinsyre)

Hvad bidrager det til? At vedligeholde immunsystemets normale funktion under og efter intensiv fysisk træning
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende blodkar
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende knogler
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende brusk
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende tandkød
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende hud
Normal dannelse af kollagen, der har betydning for normalt fungerende tænder
Et normalt energistofskifte
Nervesystemets normale funktion
En normal psykologisk funktion
Immunsystemets normale funktion
At beskytte cellerne mod oxidativt stress
At mindske træthed og udmattelse
At gendanne den reducerede form af vitamin E
At øge optagelsen af jern
Hvor findes det? Frugter og grøntsager - særligt citrusfrugter, kartofler, bær, kiwi, tomater samt bladgrøntsager

Vi har flere dybdegående artikler om C-vitaminer, så du kan få endnu mere viden om, hvad C-vitamin er godt for og om havtorn - sprængfyldt med C-vitamin.


Vitamin D (calciferol)

Hvad bidrager det til? En normal optagelse/udnyttelse af calcium og phosphor
Et normalt calciumindhold i blodet
At vedligeholde normale knogler
At vedligeholde en normal muskelfunktion
At vedligeholde normale tænder
Immunsystemets normale funktion
At spille en rolle i celledelingsprocessen
Hvor findes det? Fede fisk og i begrænsede mængder i æg, mælk og ost - samt dannes af huden ved sollys

Vitamin E (tocoferol)

Hvad bidrager det til? At beskytte cellerne mod oxidativt stress
Hvor findes det? Æggeblommer, fedtstoffer (bl.a. margarine og planteolier) samt nødder

Læs evt. også vores artikel om E vitamin, hvor du får endnu mere viden om vitaminet. 


Vitamin K

Hvad bidrager det til? En normal størkning af blodet
At vedligeholde normale knogler
Hvor findes det? Grønne grønsager som spinat, grønkål, broccoli - samt i kikærter og bønner

Vil du vide mere om K-vitamin kan du med fordel læse vores artikel: K-vitamin - Alt du skal vide


Køb vitaminer hos Med24.dk

Vi har samlet et bredt udvalg af vitaminer til dig, som alle er godkendte til det danske marked. Du kan således købe dine fortrukne vitaminer nemt og billigt online hos Med24.dk.

Pil til toppen

Fri fragt over 249 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice
Brug for hjælp?