D-vitamin

D-vitamin spiller en særlig rolle i kroppen, hvor det bidrager til flere forskellige funktioner - herunder bl.a. til en normal funktion af immunsystemet samt til at vedligeholde en normal muskelfunktion. 
Læs mere om vitaminet og hvad det ellers bidrager til her:

Får du nok D-vitamin? | Sundhedsstyrelsens anbefalingerD-vitamin - mangel | D-vitamin i mad og fra solen | Får du for meget vitamin D?

Får du nok af solskinsvitaminet?

Solens lys er rigtig vigtig for os mennesker - det er nemlig vores primære kilde til at danne vitamin D. De fleste danskere får rigeligt med D-vitamin om sommeren, men mangler det til gengæld om vinteren og det kan påvirke vores kroppe.  D vitamin dannes nemlig i kroppen, når vi opholder os i solens stråler og vi får det faktisk kun i en lille grad fra vores kost

I vinterhalvåret er solens stråler i Danmark ikke stærke nok til at danne tilstrækkeligt med D-vitamin i huden. Kroppen tærer derfor på det lager af D-vitamin, som den byggede op henover sommeren. 


Sundhedsstyrelsen anbefaler indtag af D-vitamin

Hvor man tidligere ikke anbefalede alle at tage D-vitamin som kosttilskud, anbefaler Sundhedsstyrelsen i dag alle over 4 år at tage D-vitamin fra oktober til april. Mangel på D-vitamin er dog langt fra et nyt fænomen. Se de generelle anbefalinger her: 

Følgende gruppe anbefales at tage 5-10 µg D-vitamin i vinterhalvåret:

  • Alle voksne og børn fra 4 år (i perioden fra oktober til april)

Følgende gruppe anbefales at tage 10 µg D-vitamin dagligt hele året rundt:

  • Børn fra 2 uger til 4 år (D-dråber)
  • Gravide
  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne med tildækkende beklædning
  • Personer, der ikke færdes udendørs eller som ikke får eller undgår sollys

Følgende gruppe anbefales at tage 20 µg D-vitamin kombineret med 800-1000 mg calcium dagligt hele året rundt:

  • Personer, over 70 år
  • Plejehjemsbeboere uanset alder
  • Personer med øget risiko for knogleskørhed uanset alder

D-vitamin mangel

Har du D-vitamin mangel, er det ofte en kombination af, at du opholder dig for lidt udenfor og at din daglige kost ikke indeholder tilstrækkelig mængder D-vitamin. Det kan være svært at opnå den rette mængde D-vitamin i Skandinavien, da vi har mange mørke måneder. Det er nemlig sådan, at solens stråler er stærkest ved ækvator og bliver så svagere og svagere jo længere væk man kommer. Det betyder desværre, at vi i Danmark ikke får meget glæde af de gode UVB stråler om vinteren. Samtidig med at vi får mindre af solens D-vitamin producerende stråler, så går vi også meget tildækket de fleste måneder om året på grund af de kolde temperaturer. Det begrænser hudens mulighed for at bliver eksponeret for solen og dermed optage vitamin D og bruge det i kroppen.

Hvordan finder du så ud af om du mangler D-vitamin?

For at blive helt sikker på, om du mangler D-vitamin, kræver det en måling af niveauet i blodet og det gøres via en blodprøve hos din praktiserende læge. 

Der findes og en hjemmetest for D-vitamin-mangel, så du nemt og hurtigt kan undersøge, kroppens koncentration af D-vitamin. Vær dog opmærksom på at testen er indikativ. Det anbefales, at du søger professionel rådgivning eller læge for at vise resultatet.   


D-vitaminer i mad og fra solen

D-vitamin får vi altovervejende fra solen og normalt kun meget lidt fra vores kost. Der findes dog en række fødevarer med D-vitamin, som er specielt gode at spise. Fed fisk som laks, sild og makrel er rigtig gode kilder til D-vitamin. Det er derfor en god idé, at du sørger for at spise fed fisk flere gange om ugen, jvf. De officielle Kostråd, som siger at du bør spise 350 g fisk om ugen, hvoraf de 200 g bør være fed fisk.  Men det er desværre stadig oftest ikke nok til at få dækket det fulde behov for D-vitamin via kosten alene.

Desuden er det vigtigt, at du også sørger for at opholde dig udenfor i 15-30 minutter om dagen om sommeren, så du kan få gavn af solens stråler. Husk dog at følge de generelle råd om solbeskyttelse - og læs evt. vores solguide her. Huden danner D-vitamin, som opbygges i depoter, som kroppen kan tære på henover vinteren - dog er det ikke nok til at dække behovet gennem hele vinterhalvåret. 


Kan man få for meget D-vitamin?

Der findes to forskellige typer vitaminer. De vandopløselige, hvor et eventuelt overskud blot kommer ud sammen med din urin. D-vitamin er fedtopløseligt og det betyder at vi lagrer det i kroppen og ikke har mulighed for at udskille det, hvis vi får for meget D-vitamin. Dog kræver en egentlig D-vitamin forgiftning meget store doser af D-vitamin (flere hundrede mikrogram), før du kommer i nærheden af, hvad læger betegner som farligt.

Tager du D vitamin som et kosttilskud anbefales det altid at følge anvisningerne på pakken. Er du i tvivl om dit niveau af D-vitamin og om du ligger under eller over det anbefalede, anbefaler vi, at du kontakter din egen praktiserende læge, som kan lave en præcis måling via en blodprøve.
 
Læs mere om, hvem der bør tage D-vitamin i vores artikel.

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice
Brug for hjælp?