B-vitamin

B-vitamin er en gruppe af 8 vandopløselige vitaminer eller vitaminlignende stoffer, der er nogle af de mest essentielle vitaminer for kroppen. Vi har brug for at få tilført rigeligt med B vitamin hver eneste dag, og dette er enten gennem kosten eller kosttilskud. 

Hvad er B vitamin? | Hvad er B vitamin godt for? | B vitamin-mangel | Hvor meget B vitamin skal jeg have? 

Hvad er B vitamin?

B vitaminer er en række af vigtige stoffer for kroppen, og alle B vitaminer bidrager på forskellige punkter til kroppens normale funktion og medvirker til, at vores nervesystem, psyke og indre organer fungerer optimalt.  

B vitamin dækker over 8 forskellige vitaminer, og de forskellige B-vitaminer bidrager til kroppens forskellige funktioner – fx spiller B vitaminerne en vigtig rolle for kroppens energistofskifte, mentale ydeevne, knogler, hud, hår, negle, graviditet og meget andet, som bliver uddybet længere nede i teksten.  

B-vitaminer bidrager især til dannelsen af energi og røde blodlegemer, og ydermere spiller de en rolle for DNA-produktion og regulering gennem celledeling.  

Dit behov for B vitamin stiger, når du bliver udsat for stress, dårlig ernæring og overdreven brug af stimulanser som f.eks. sukker. Alle B vitaminer har desuden en antioxiderende virkning og modvirker derfor ældning og beskytter mod de frie radikaler.  

B vitaminerne er alle er vandopløselige, hvilket betyder, at alt det overskydende B vitamin, som kroppen ikke har brug for, udskilles med urinen. Derfor kan du som udgangspunkt ikke få for meget B-vitamin, men du bør stadig holde dig til de anbefalede doseringer. 

De forskellige B-vitaminer er:

  • Thiamin, B1-vitamin
  • Riboflavin, B2-vitamin
  • Niacin, B3-vitamin
  • Pantotensyre, B5-vitamin
  • Pyridoxin, B6-vitamin
  • Biotin, B7-vitamin
  • Folinsyre, B9-vitamin
  • Cobalamin, B12-vitamin


Hvad er B vitamin godt for?

Selvom du ofte ser B vitamin som ét vitamin, findes der som nævnt ovenover flere forskellige B-vitaminer. De har alle forskellige funktioner og virkninger, og her kan du blive klogere på deres individuelle funktioner:

B1-vitamin(Thiamin)

B1 vitaminet bidrager overordnet set til en normal hjertefunktion, et normalt energistofskifte samt et normalt fungerende nervesystem, hvilket er tre essentielle områder for vores krops funktion og trivsel. Du kan finde B1-vitamin i mange kornprodukter, bælgfrugter, magert kød, mælk og ost, men det er et forholdsvist følsomt vitamin, der kan blive nedbrudt, hvis du tilbereder fødevarerne ved for høj stegetemperatur eller drikker fx alkohol eller kaffe til maden.  


B2-vitamin (Riboflavin)

B2 vitaminet bidrager, ligesom B1, til vores normalt fungerende nervesystem og energistofskifte, og faktisk kan du finde B2 vitamin i mange af de samme fødevarer, som du finder B1 vitamin i. De fødevarer, der indeholder mest B2-vitamin er nyrer og lever, men er det lidt for særlige ingredienser til din madlavning i hverdagen, kan du finde vitamin B2 i mejeriprodukter, fuldkornsprodukter, kød, bladgrønt, bælgfrugter og fisk.  

Vitamin B2 er dog godt for mere end blot nervesystemet, for det bidrager også til et normalt jernstofskifte, den jævnlige vedligeholdelse af røde blodlegemer, hud og syn samt en mindsket træthed og udmattelse. B2-vitamin har desuden evnen til at bidrage til cellernes beskyttelse mod oxidativt stress - altså en kædereaktion af oxidationer og reduktioner af forskellige molekyler og atomer som fedtsyrer, DNA, proteiner eller metaller.  


B3-vitamin (Niacin)

Niacin er et af de vitaminer, der også bidrager til et normalt energistofskifte og nervesystem. Ydermere bidrager det også til vedligeholdelsen af normal hud og slimhinder. Du finder naturligt vitamin B3 i kød, fisk, fjerkræ og fuldkornsprodukter, men faktisk kan kroppen kompensere for en mangel på B3 vitamin ved hjælp af en særlig proces. Kroppen kan nemlig omdanne tryptophan-delen i mælke- og æggeproteinet til B3 vitamin, hvis du ikke får nok B3 vitamin gennem kosten. 


B5-vitamin (Pantotensyre)

Ligesom de tidligere nævnte vitaminer B1, B2 og B3 vitamin kan B5 vitamin findes i mælk, æg, bælgfrugter og kornprodukter. Udover sin betydning for energistofskiftet bidrager B5 vitamin til en normal syntese og stofskifte af steroidhormoner, D-vitamin og visse signalstoffer - også kaldet neurotransmittere. Steroidhormonerne er fx kønshormoner som østrogen, testosteron og progesteron. 


B6-vitamin (Pyridoxin)

Vitamin B6 bidrager til et normalt proteinstofskifte, glycogenstofskifte, nervesystem og immunsystem, og så bidrager det til dannelsen af de røde blodlegemer, der står for at transportere ilten rundt i kroppen. Hele hormonaktiviteten i kroppen skal desuden reguleres for at sikre, at der er balance i kroppens forskellige processer, og dette bidrager vitamin B6 også til. 

De vigtigste kilder i en gennemsnitlig kost er magert kød, grøntsager, fuldkornsprodukter og mælk, men du skal være opmærksom på, at en stor del af vitaminet nedbrydes, hvis fødevaren udsættes for voldsom stegning, kogning eller for meget lys. 


B7-vitamin (Biotin)

B7 vitamin er det vitamin, som du måske kender som vitaminet til håret, for biotin bidrager til vedligeholdelsen af normalt hår. Derudover bidrager b7 vitamin til vedligeholdelsen af hud og slimhinder samt et normalt nervesystem og energistofskifte. Vitamin B7 bidrager til den normale omsætning af protein, kulhydrat og fedt - altså vores makronutrient-stofskifte, hvorfra vi får næring og energi til at holde kroppen i gang. 


B9-vitamin (Folinsyre)

Vitamin b9 er vigtigt, især under en graviditet, fordi B9-vitamin hos gravide bidrager til en normal moderkagevækst. B9-vitamin bidrager også til en normal celledeling, normal dannelse af blod og immunsystemets normale stofskifte, og du kan få det gennem brød, kornprodukter, grøntsager, bælgfrugter, frugt mælk og ost.


B12 (Cobalamin eller cyanocobalamin)

Vitamin B12 er et meget omdiskuteret vitamin - især når det kommer til restriktive diæter som vegetarer og veganere, fordi B12-vitamin hovedsageligt kan findes i kød, mejeriprodukter, ost, æg og fisk, og de vegetabilske kilder til B12-vitamin er meget begrænsede.  

B12-vitamin bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer, normal celledeling, normalt energistofskifte samt immunsystemets normale funktion.



Symptomer på B vitaminmangel

Mangel på B vitaminer kan have flere forskellige årsager, og hvis du for eksempel spiser en meget ensidig kost eller spiser for lidt mad, er du i risiko for at få B vitaminmangel. B vitaminmangel ses også ofte hos alkoholikere og personer med en længerevarende sygdom, da nogle B-vitaminer nedbrydes af alkohol og visse typer medikamenter som fx sovepiller. Du kan nemt få taget en blodprøve hos lægen, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du lider af B vitaminmangel eller ej.

Nedenfor kan du læse mere om mangelsymptomerne på de enkelte B vitaminer:


Vitamin B1 (Thiamin)

Typiske symptomer på mangel er: søvnløshed, appetitløshed, depression, uro og nervøsitet, angst, lavt blodtryk, transportsyge og hukommelsesproblemer. Tit ses samme symptomer ved overdrevet indtagelse af koffeinholdige drikke, sukker og stress.


Vitamin B2 (Riboflavin)

Ved mangel på B2 vitamin kan du opleve symptomer som: hårtab, skøre negle, revner og sår i mundvigen og øjenkrogene, mundbetændelse, herpes udbrud, rød og kløende tunge, eksem, udslæt omkring næsen, øjenproblemer og lysfølsomhed.


Vitamin B3 (Niacin)

Symptomer på B3-vitamin-mangel er: diarré, dårlig hud, dårlig hukommelse og depression. Mangel på B3 vitamin kan også vise sig ved hovedpine, søvnløshed, dårlig appetit og fordøjelse.


Vitamin B5 (Pantotensyre)

Det er ikke så tit, at man ser mangel på B5-vitamin, men på grund af B5 vitaminets antioxiderende virkning vil B5-vitamin-mangel have indflydelse på for tidlig aldring, slap hud, hårtab og rynker. Specielt fastfood og stimulanser (sukker og koffein), kan medvirke til B5 vitaminmangel. Lavt blodsukker, svimmelhed, muskelsvækkelse og kramper er også tegn på mangel af B5 vitamin.


Vitamin B6 (Pyridoxin)

Træthed, uoplagt og dårlig koncentration kan være symptomer ved mangel på b6-vitamin. Ved mere udtalte mangler ses svære psykiske problemer og eventuelt depression.


Vitamin B7 (Biotin)

En tilstand, hvor kroppen mangler biotin, kan vise sig ved træthed, muskelsmerter, depression, grålig og mat hud, hårtab og udslæt i ansigtet. Der er dog biotin i rigtig mange forskellige fødevarer, så med en varieret og sund kost vil du sjældent være i risiko for at mangle B7-vitamin. 


Vitamin B9 (Folinsyre)

Mangel på b9-vitamin kaldes også folatmangel, og det er en bestemt type anæmi, blodmangel eller lav blodprocent, der skyldes en mangel på folat, der også kendes som folinsyre eller B9-vitamin. Symptomer på b9-vitaminmangel er træthed, svimmelhed, nedsat fysisk ydeevne, hjertebanken, åndenød og smerter i brystet ved anstrengelse.  


Vitamin B12 (Cobalamin)

B12-mangel er en tilstand, der bliver mere og mere udbredt i takt med at flere mennesker lever af plantebaseret kost uden at tage kosttilskud med B12-vitamin. Ofte mangler specielt veganere og vegetarer B12 vitamin, og med tiden kan mangel på B12-vitamin føre til anæmi. Der kan gå lang tid, før du får symptomer på mangel på B12-vitamin, og derfor kan det være svært at opdage i tide. Det er dog vigtigt, at du ved mistanke om mangel på B12-vitamin tager kontakt til din læge, så I kan komme frem til den bedste eventuelle behandling for vitaminmangel.



Hvem har brug for B vitamin?

Vi har alle brug for B-vitamin, men der er flere forhold, der kan betyde, at dit indtag og/eller optag af B-vitaminer er begrænset, og hvor det kan være en god idé at supplere kosten med et tilskud af B-vitamin.  

Hvis du lider af en spiseforstyrrelse, er ryger, ældre, gravid, ammende, sportsudøver, kronisk syg eller alkoholiker, kan du have særligt brug for et kosttilskud med B-vitamin. Ved fysisk og psykisk stress eller problemer med hårtab, skøre negle og dårlig hud, kan du også have en positiv effekt af B vitamin.


Hvor meget B vitamin skal jeg have?

Det daglige referenceindtag RI (tidligere kaldt den anbefalede daglige tilførsel (ADT)) for voksne er forskelligt for hvert enkelt B vitamin. Her kan du se RI for de 8 forskellige B vitaminer: 

Vitamin RI
B1-vitamin 1,1 mg
B2-vitamin 1,4 mg
B3-vitamin 16 mg
B5-vitamin 6 mg
B6-vitamin 1,4 mg
B7-vitamin 50 μg
B9-vitamin 200 μg
B12-vitamin 2,5 μg

Er du nysgerrig efter at vide mere om de andre vigtige vitaminer for vores krop? Find vores mange andre artikler lige her: 

- A vitamin
- C vitamin
- D vitamin
- E vitamin
- K Vitamin
 

Find dit tilskud med B-vitamin hos Med24.dk

Selvom B-vitaminer findes i flere forskellige fødevarer, forsvinder de let under tilberedningen. Blandt de mest rige vitamin B fødevarer er: Animalske produkter såsom fisk, fjerkræ, kød, æg og mejeriprodukter, bladgrøntsager såsom spinat og grønkål og bønner og ærter, men det er individuelt for de forskellige B-vitaminer, hvilke fødevarer der er de bedste kilder til de enkelte B-vitaminer.

Vi har hos Med24.dk et stort udvalg af hvert enkelt B-vitamin i tilskudsform. Du kan også finde kombinerede (complex) b-vitaminer, som f.eks. Total B-Complex, TryptoN*AT, B-vitamin Gærflager og Super B-Complex (fra Natur Drogeriet), Multi B-Vitamin kompleks (fra Health Care), B-Total (fra NDS FoodMatrix), Combi B Depottablet (fra Dansk Farmaceutisk Industri), Balanceret B og Mega B-Stress (fra Solaray), Longo B komplet (fra Longo Vital), Livol Mono Stærk B (fra Orkla Health), Omni-B Active og Multi-B (fra Biosym), og Vegetabilsk B-Complex (fra Berthelsen). 

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.