A-vitamin

A-vitamin

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det betyder, at vitamin A ophobes i fedtvævet og i leveren, og derfor kan det opbevares i kroppen til senere brug. Der findes tre aktive former for A vitamin – retinol, retinal og retinsyre (retinolsyre).
Læs mere om A-vitamin her.

Hvad er A vitamin godt for?

A vitamin er et af de vitaminer, der har været kendt længst i Danmark. Tilskud af vitaminet til dansk kost har været kendt og brugt siden 1. Verdenskrig, hvor levertran og A vitamin blevet givet til små børn. A vitamin er en fælles betegnelse for en række fedtopløselige stoffer, der har A vitamin aktivitet.
Stofferne opdeles i 2 grupper: Retinol og karoten. Retinol får du fra animalske fødevarer og karoten får du hovedsageligt gennem grøntsager.

A vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som bidrager til vedligeholdelse af blandt andet dit syn, immunforsvaret, slimhinder, en sund vækst og forplantningsevnen. Vitaminet har en stærk antioxiderende effekt og beskytter kroppen mod de frie radikaler.  Beta-caroten, som er den mest milde form for A vitamin, har en positiv effekt på huden og solen. Mange indtager Beta-caroten i månederne op til at de skal på ferie i varmen, for at undgå at tage skade af solen. Dette har dog ikke en dokumenteret effekt. 

Fordele ved A vitamin

  • Bidrager til normale slimhinder
  • Bidrager til et normalt syn
  • Medvirker til en sund hud
  • Medvirker til en normal omsætning af jern
  • Bidrager til immunforsvarets normale funktion
  • Bidrager til forplantningsevnen

Symptomer på A vitaminmangel

Symptomer på A vitaminmangel er meget sjælden, da vitaminet lagres i kroppen i lang tid. A vitamin spiller en vigtig rolle i at vedligeholde immunforsvaret, derfor vil mangel af vitaminet ofte vise sig som dårlig bekæmpelse af infektioner og længerevarende sygdomme. Mangel kan også have en effekt på dit syn, specielt nattesynet kan blive svækket. Ved sværere tilfælde følger tørhed og fortykkelse af øjets hornhinde. Tør og irriteret hud kan også være et tegn på mangel af A vitamin.


Hvem bør indtage A vitamin tilskud?

Modsat mange andre vitaminer og mineraler, lagres A vitamin i kroppen længe og det er derfor ikke nødvendigt med et dagligt tilskud af A vitamin. Følgende gruppe, af mennesker har normalvis størst risiko for A vitaminmangel:

  • Ældre
  • Gravide og ammende
  • Personer med sygdomme, der nedsætter optagelsen af fedt
  • Ensidig kost
  • Stort alkoholforbrug
  • Langvarige slankekure

Kvinder, der er gået i overgangsalderen bør indtage 1500 mcg. A vitamin, da de ellers har en større risiko for osteoporose. Rygere bør som udgangspunkt undgå A vitamin, da undersøgelser viser, at det kan øge risikoen for lungekræft.


Overdosering og bivirkninger af A vitamin

Da A vitamin er fedtopløseligt, kan du godt få for meget. Forskellen på fedtopløselige og vandopløselige vitaminer er, at du udskiller de vandopløselige vitaminer gennem urinen og de fedtopløselige ophober sig i kroppen. A vitaminets vigtigste depot er leveren, idet op til 90% af vitaminet deponeres her. Resten lagres i fedtvæv, lunger og nyrer. Direkte forgiftninger af A vitamin ses ved et indtag på mere end 15 mg. om dagen eller én dosering på 100 mg.

Overdosering af A vitaminer viser sig ved:

  • Forhøjet tryk i hjernen
  • Hovedpine
  • Kvalme og opkast
  • Irritabilitet
  • Kløe
  • Afskaldning af huden

Ufarlige bivirkninger af A vitamin er gullig farvning af håndflader og under fødderne, dette er dog et tegn på, at du får for meget A vitamin tilført til kroppen.


Anbefalet dagligt indtag af A vitamin

Gravide må dagligt højest indtage 800 mcg. A vitamin i form af kosttilskud. Dette er for at mindske risikoen for, at gravide får for meget A vitamin, idet der er risiko for fosterskade, hvis samlet indtag via kosten og kosttilskud er mere end 3000 mcg. A vitamin dagligt.

ADT:
Voksne 800 mcg.
Børn 400 mcg.
Postmenopausale 1500 mcg.
Gravide 800 mcg.

Kroppen kan omdanne karotenerne til retinol, og derfor angives anbefalingerne af A vitamin på produkter i Retinol-Ækvivalenter: RE.

1 mikrogram retinol = 2 mikrogram beta-caroten = 1 RE
1 mikrogram vitamin A = 3,33 i.e (internationale enheder


A vitamin og hud

A vitamin er essentiel for vedligeholdelsen af huden, specielt overhuden epidermis oghar en positiv virkning på acne, solskadet hud, rynker og nogle former for pigment forandringer.
Vitaminet bliver flittigt brugt i anti-age cremer, da det har en dokumenteret effekt på huden og du kan forvente et synligt resultat efter 3-6 måneder. Ved brug af A vitamin i forbindelse med acne, kan du risikere at slå meget ud de første uger. A vitaminet i cremen medvirker til, at transportere alle urenheder og betændelsestilstande i huden ud. Méthamorphique fra Beauté Pacifique er en meget populær A vitamin creme med flotte resultater.


Har du brug for et tilskud af A-vitamin?

Mange fødevarer har et naturligt indehold af vitamin A, såsom lever, æg, mælk, orange og gule frugter og grøntsager, broccoli og de fleste bladgrøntsager såsom spinat. For voksne er det tilstrækkelige indtag af A-vitamin mellem 700 og 900 mcg dagligt.
A-vitamin i tilskudsform findes både alene og i kombinerede præparater. Begge former tilbydes hos os, og vi har et kæmpe udvalg af kombinerede vitaminpræparater, såsom Ominim Pure fra Biosym, Solaray Spektro, Livol multi-total og Vitamun, som findes til både voksne og børn.

A-vitamin er vigtigt for regulering af cellevækst, immunforsvaret og især for synet. Ydermere øger vitaminet hudcellernes produktion, og dermed hjælper med at vedligeholde en rynkefri hud. Vitaminet er også en stærk antioxidant, som styrker fertiliteten. Det har desuden stor betydning for hår, negle, tænder og slimhinder. Sidst men ikke mindst medvirker vitamin A til omsætningen af jern.


Naturligt indhold af A vitamin gennem maden

Der er ingen tvivl om at den mest naturlige måde for kroppen at optage A vitamin er gennem maden. Hvis du spiser sundt og varieret, er der stor sandsynlighed for, at du er fint dækket ind af A vitamin.

Mængden af A vitamin er angivet pr. 100 gr. af den givende fødevare:

  • Levertran eller lever: 60000 RE
  • Hyben: 950 RE
  • Gulerod: 917 RE
  • Mælkebøtteblade: 750 RE
  • Krabbekød: 650 RE
  • Æggeblomme: 606 RE
  • Fløde: 443 RE
  • Grønkål: 421 RE
  • Spinat: 349 RE
  • Ost: 245 RE

(1 mikrogram retinol = 2 mikrogram beta-caroten = 1 RE)

Er du nysgerrig på at læse mere om de andre vigtige vitaminer for vores kroppe? Find vores artikler lige her:

- B vitamin
- C vitamin
- D vitamin
- E vitamin
- K Vitamin

Du kan med fordel også læse vores store vitaminguide, såfremt du vil lære mere om de forskellige vitaminer og deres indflydelse på kroppen.

Fri fragt over 200 kr.
Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.