K-vitamin – alt du skal vide om vitaminet

vitamin k billede med24

Vil du gerne passe godt på din krop og dit helbred? Vitaminer er vigtige for mange funktioner i din krop. K-vitamin er et af mange vitaminer, som din krop har brug for. Dette vitamin spiller en rolle i flere forskellige funktioner i din krop. Du kan blive meget klogere på det vitaminet her, hvor du også kan se hvilke fødevare, vitaminet findes i.


Hvad er K-vitamin godt for?

K-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, der findes i flere former. Blandt andet som K1-vitamin (Fyllikinon), der hovedsageligt findes i grønne planter, K2-vitamin (Menakinon), der produceres af bakterier i tarmen og findes i animalske produkter - samt K3-vitamin (Menadion), der er en syntetisk form og som er den form der primært bruges i kosttilskud.
Da K-vitamin er fedtopløseligt anbefales det at indtage sammen med et måltid, der indeholder en eller flere fedtkilder, da det er med til at sikrer bedst mulig optagelse af vitaminet.

K-vitamin bidrager til:

  • En normal størkning af blodet
  • At vedligeholde normale knogler

K-vitaminmangel?

Mangel på vitamin K er i praksis meget sjælden og ses typisk kun ved tilstande som ensidig kost og sjældne fysiologiske tilstande. Hvis du er i tvivl om du er i mangel af K-vitamin, bør du kontakte din læge, der kan tage en blodprøve der viser, om du er i underskud af vitaminet.


Anbefalet daglig dosis af K vitamin

Fødevarestyrelsen har ingen generelle anbefalinger for indtag af vitaminer og mineraler. Det skyldes at du, som rask person, får den nødvendige mængde vitaminer - herunder også vitamin K - gennem en sund og varieret kost. Der findes altså ikke svar på, hvor meget K-vitamin, du bør tage. 




Naturligt indtag af K-vitamin gennem din mad

Overordnet set får du de vitaminer og mineraler du skal have gennem kosten og vitamin K findes i mange fødevarer. Grønne grøntsager - og specielt bladgrøntsager - indeholder som hovedregel altid mest K-vitamin. Hvis du spiser grøntsager hver dag, kan du næsten med sikkerhed vide, at du ikke har brug for et ekstra tilskud af vitaminet. Lever, nyre og andet indmad indeholder også K-vitamin.
Til forskel fra mange andre vitaminer, tager K-vitamin ikke skade af hverken at blive varmebehandlet eller frosset.


billede af grøntkål med k vitamin med24

Du finder særligt K-vitamin i følgende fødevarer:

  • Spinat
  • Grønkål
  • Bønner
  • Kikærter
  • Friske urter

Husk på at du sjældent ville spise større mængder purløg eller persille, så derfor vil indholdet af K-vitamin pr. portion ikke være særlig højt. Vil du gerne øge mængden af vitaminet i din kost, kan du gå efter en madvare som eksempelvis spinat, der nemt kan indtages i større portioner i en smoothie.


Er du nysgerrig på at læse mere om de andre vitaminer? 
Læs mere lige her:

- A-vitamin
- B-vitamin
- C-vitamin
- D-vitamin
- E-vitamin

pil til toppen med24

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice
Brug for hjælp?