K vitamin – Alt du skal vide

K vitamin – Alt du skal vide

k vitamin

Hvad er K vitamin godt for?

K vitamin har fået dets navn fra koagulation, som betyder blodstørkning. K vitamin findes i 3 former: K1, K2 og K 3. K1 vitaminet Fyllikinon, findes i grønne planter og K2 vitaminet Menakinon, produceres af bakterier i tarmen. K3 vitaminet Menadion, er en syntetisk vandopløselig variant. K vitamin er et fedtopløseligt vitamin, der optages i tyndtarmen og oplagres i små depoter i leveren.

K vitamin spiller en central rolle i den proces, der får blod til at størkne. Udover det, er K vitamin vigtig for dannelsen af flere forskellige proteiner i kroppen. F.eks. osteokalcin der muliggør kalkaflagringen i knoglevævet.

Fordele ved K vitamin:

  • Bidrager til blodets normale størkningsproces
  • Bidrager til knogledannelsen

Symptomer på K vitaminmangel

Mangel på K vitamin er i praksis meget sjælden og ses typisk kun ved tilstande som ensidig kost, nedsat evne til at optage fedt, leversygdomme eller langvarig diarré. Mangelsymptomerne ved K1 vitamin er forlænget blødningstid, idet blodets evne til at størkne forringes. Mangelsymptomer på K2 vitamin er risiko for knogleskørhed, hjertekarsygdomme og åreforkalkning.

K vitaminmangel kan også ske efter længere tids forbrug af en række lægemidler:

  • Blodfortyndende præparater
  • Syreneutraliserende midler
  • Acetylsalicylsyre (f.eks. Treo)
  • Paraffinolie mod forstoppelse
  • Slankemidler

Hvis du er i tvivl om du er i mangel af K vitamin bør du kontakte din læge. De kan tage en blodprøve der viser, om du er i underskud af vitaminet.


Anbefalet daglig dosis af K vitamin

Da kroppens tarmbakterier danner K vitamin og at vi også indtager vitaminet gennem kosten, er det ikke altid nødvendigt at få et tilskud K vitamin.

Se nedenfor den anbefalede daglige tilførsel af K vitamin:

ADT:Lægemiddelgrænse:
Voksne:75 mcg.470 mcg.
Børn:30 mcg.


Overdosering og bivirkninger af K vitamin

Ved meget store doser K vitamin kan der i visse tilfælde ses en ændring af blodbilledet.
Bivirkninger er meget sjældne og der er derfor heller ikke observeret særlig mange bivirkninger ved vitaminet.


Naturligt indtag af K vitamin gennem maden

K vitamin findes i mange fødevarer. Grønne grøntsager, specielt bladgrøntsager, indeholder som hovedregel altid mest K vitamin. Hvis du spiser grøntsager hver dag, kan du næsten med sikkerhed vide, at du ikke har brug for et ekstra tilskud af vitaminet. Lever, nyre og andet indmad indeholder også K vitamin.
Til forskel fra mange andre vitaminer, tager K vitamin ikke skade af hverken at blive varmebehandlet eller fosset.


Følgende 10 fødevarer er mængden af K vitamin angivet pr. 100 gr.

  • Rå persille: 790 mg.
  • Rå spinat: 560 mg.
  • Sojaolie: 540 mg.
  • Spinat (konserves): 360 mg.
  • Rå purløg: 310 mg.
  • Friske korriander: 310 mg.
  • Grønkål frossen: 250 mg.
  • Rosenkål frossen: 250 mg.
  • Rå spidskål: 170 mg.
  • Iceberg: 112 mg.

K vitamin og medicin

Da K vitamin virker koagulerende på blodet, bør du ikke indtage K vitamin sammen med blodfortyndende medicin. Det er muligt at få en multivitaminpille uden K vitamin, så du ikke risikerer at påvirke din receptpligtige medicin.

Behandling med paraffinolie eller lignende, vil nedsætte optagelsen af fedtopløselige vitaminer, f.eks. K vitamin.

Er du nysgerrig på at læse mere om de andre vigtige vitaminer for vores kroppe? Find vores artikler lige her:

- A-vitamin
- B-vitamin
- C-vitamin
- D-vitamin
- E-vitamin

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.