10 nemme og enkle skridt til vægttab

10 nemme og enkle skridt til vægttab

Vejen til vægttab

Som kostvejleder har jeg rigtig mange kunder, der ønsker dette quick fix af et vægttab - der skal aller helst ryge 5 kg, inden starten er gået. Det er ikke altid så nemt at smide de kilo, og rigtig mange dropper det igen, kort efter de er gået i gang. Hvordan undgås dette?

For at skrive det kort, så er det som oftest en ændring af de daglige vaner der skal til. Ordet livsstilsændring, er for mange et udskældt ord, men hvis man ønsker at opnå succes med vægttabet, så skal man ind og se på de daglige vaner, og som oftest lave et par ændringer.
Her finder du 10 gode og ret simple råd, hvis du ønsker at opnå succes med dit vægttab.

1. Drik masser af vand i løbet af dagen, minimum 2 L.
Husk at lytte til din krop, måske er det slet ikke sult din mave knurrer efter, måske er den bare tørstig?

2. Spis gerne 5-6 mindre måltider fremfor få store måltider
Dette er med til at stabilisere dit blodsukker og dit insulinniveau. Dette gør det nemmere for dig, at holde fokus og spise sundt. Det at du hele tiden tilføre kroppen ny energi, gør at din krop hele tiden arbejder under de bedste betingelser, og specielt din forbrænding arbejder på højtryk.

3. Noter ned hvad du spiser og drikker gennem dagen
Fakta er, at der skal indtages mindre kalorier end man forbrænder, og skriver man det ned, er det nemmere at bevarer overblikket. Du kan sagtens bare skrive det ned på papir eller brug fx. en af de smarte App`s der allerede er på markedet.

4. Køb aldrig ind på tom mave
Sørg for at du ikke er sulten, så er det nemmere at undgå impulskøb.

5. Spis kun 1 portion mad til måltiderne og spis efter T-tallerkenen.
Indel din tallerken i et stort T, på denne måde får du 50% af tallerkenen dækket af grønt. 25 % med fx pasta og de sidste 25 % med mager kød, kylling eller fisk.

6. Spis masser af fibre
Kostfibre sætter skub i fordøjelsen, plus det har en positiv indvirkning på kolesterol tallet. Desuden kan en fiberrig kost være med til at forebygge hjerte-karsygdomme.

7. Bevæg dig
Sørg for at få pulsen op 3 gange om ugen i minimum 30 min. Det kan være en rask gå eller løbetur, ved svømning, træning i et fitnesscenter eller en længere cykeltur osv. Det at motionere og få pulsen op, det har flere fordele, fx styrker du dit hjerte og kredsløb. Motion kan ligeledes hjælpe mod den skadelige effekt af stress og det mindsker din risiko for at diverse sygdomme.

8. Få masser af søvn og undgå stress
Stress og søvnunderskud kan få kroppen til at gå i forsvar, og derved nærmest ”lagre” energien frem for at udnytte den, dvs. du ikke taber dig.

9. Tænk over dit indtag af kage, slik, sodavand, rosiner, ost, fløde, smør, slik, fedtkanter, skind på fx kylling, ris, pasta, hvidt brød mm
Disse fødevarer er alle kalorierige produkter og da det er kalorierne vi skal spare på dagligt, for at tabe os, ja så er disse fødevarer et godt sted at starte med at skære ned.

10. Spis gerne fed fisk
Der er flere grunde til du skal indtage fed fisk som fx makrel, sild, laks, hellefisk mm. Fed fisk indeholder næringsstoffer som der er svære at få fra andre madvarer, dette er specielt D-vitamin og omegafedtsyrer.

Det måske vigtigste råd jeg kan give, er at du skal bruge din sunde fornuft. Husk intet behøver at være forbudt, heller ikke når du ønsker at tabe dig.  Har du svært ved at undvære sovsen til kartoflerne, kagen til kaffen eller slikket om fredagen – jamen så kan det løses, ved at skrue op for mængde af motion. Der skal bare være en fin balance i indtaget og forbrændingen af kalorier. Hele essensen i det at opnå et vægttab ligger i at du forbrænder flere kalorier end du indtager i løbet af dagen/ugen.

De bedste hilsner,
Rikke Cramer, kostvejleder med speciale i vægttab

Læs også hvordan Annette tabte 75 kg her

Fri fragt over 499 kr.
Til DAO/GLS PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.