Muskelsmerter - Sådan lindrer du muskelsmerter!

Skrevet af
Muskelsmerter kan opstå af at sidde i forkert stilling. Lær her, hvordan du kan lindre muskelsmerter

Har du oplevet ømme muskler eller smerter i muskler og led? Så ved du, at det kan være en voldsom belastning og forhindring i hverdagen, og at muskelsmerterne i hele kroppen gerne skal forsvinde så hurtigt som muligt. Du kan her læse mere om, hvad muskelsmerter skyldes samt hvordan du kan lindre muskelsmerter.  


Hvad skyldes muskelsmerter?

Har du ondt i ryggen? Så læs her mere om, hvordan du kan lindre muskelsmerter

Der kan være flere forskellige grunde til, at du oplever muskelsmerter i ben, lår, ryg, bryst, nakke, skuldre eller armene. I mange tilfælde er muskelsmerterne en ømhed efter fysisk aktivitet, men det kan også skyldes sygdomme. Faktisk findes der også en del tilfælde med muskelsmerter, hvor man aldrig med sikkerhed finder frem til en egentlig årsag. 


Muskelsmerter ved fysisk aktivitet

Når du træner dine muskler ved fx styrketræning, sker der bitte små skader på musklerne og muskelfibrene. Disse overrivninger og skader skal efterfølgende repareres, men der kan opstå en midlertidig betændelsestilstand under reparationsprocessen, som kan give yderligere ømhed i musklerne.

Den voldsomme og forsinkede ømhed, som typisk indtræder 12-36 timer efter din træning, er også kendt som DOMS(Delayed Onset Muscle Soreness). Man har endnu ikke fundet frem til et endegyldigt svar på, hvorfor man oplever DOMS, selvom der er blevet forsket i det i over 100 år. Man ved dog, at det har forbindelse til de små overrivninger og skader på muskelfibrene, som kræver tid og næringsstoffer til at blive genopbygget endnu stærkere.  


Sådan kan du lindre muskelsmerter

Hvis du er blevet godt øm og træt i dine muskler efter en hård træning, kan du forsøge at lindre fx muskelsmerter i armene eller ryggen med en massage. Dette kan være med en lækker massageolie eller andet massageudstyr, der kan løsne musklerne op og få dig til at slappe mere af.

Derudover kan du forsøge dig med varmebehandling af de ømme muskler med en varmepude eller varmende gel. Når musklen bliver varmet op, slapper den mere af, og så vil der desuden være en øget blodcirkulation og blodtilstrømning til musklen. Den øgede cirkulation betyder en øget tilføring af vigtige næringsstoffer til genopbygning samt en afskaffelse af affaldsstoffer i musklerne. Du kan vælge en gel eller creme til muskelsmerter som Nardos muskelbalsam, der effektivt øger blodgennemstrømningen i musklerne.

Ellers er hvile og restitution en sikker måde at komme over ømme muskler efter træning på. Musklerne har brug for tid til at blive genopbyggede, og efter en tilpas hård belastning under din træning vil du endda opleve, at dine muskler er blevet stærkere end før - det såkaldte superkompensationsprincip. Derfor er hvile og restitution i forbindelse med træning vigtig for at kunne forbedre din fysiske form. 


Varmebehandling med infrarødt lys

Brug infrarød varme fra massageapparater til at lindre dine muskelsmerter i nakke, ryg, arme, ben eller skuldre.

En infrarød lampe er endnu en mulighed for at bruge varme mod muskelsmerter. Det infrarøde lys og varmen fra lampen giver en effektiv lindring af spændte og ømme muskler, og strålerne kan trænge dybt ind i huden og øge blodcirkulationen. Du kan både bruge en varmelampe med infrarødt lys eller et massageapparat til dette formål. Blandt massageapparater med varme og infrarødt lys er Beurers produkter særdeles populære. De har stort udvalg af elektriske apparater til mange formål og hele 4 forskellige massageapparater med infrarødt lys. 


Voltaren gel mod muskelsmerter

Du har sikkert hørt om Voltaren gel i forbindelse med muskelsmerter, og det er heller ikke uden grund, at denne gel er favoritten hos mange, når det kommer til behandling og lindring af muskelsmerter. Voltaren indeholder nemlig et stof fra gruppen NSAID, som har en god smertestillende effekt ved de akutte muskelsmerter, som man kan opleve i forbindelse med træning eller særlige belastniger.

Du skal bruge Voltaren til at behandle symptomer som ømhed i musklerne, men det egner sig ikke som forebyggende middel eller til at bruge regelmæssigt. I tilfælde af, at du bruger Voltaren eller andre varmeprodukter, kan du risikere at opleve bivirkninger som forbigående irritation af huden.


Sygdom og ukendte årsager til muskelsmerter

Nogle muskelsmerter skyldes andre tilstande eller sygdomme i kroppen, som fx ved diskusprolaps, hvor det egentlig er en nerve, der bliver påvirket af en diskus i rygsøjlen. På den måde kan nerven forårsage muskelsmerter i de områder, som nerven løber hen til.

Derudover kan muskelsmerter i ryggen, omkring hofterne og i benene være et resultat af slidgigt i led som hofte og knæ. Ved slidgigt får mange personer nemlig en anderledes og overbelastende gang – fx en let halten, som belaster musklerne i benene, ryg og hofte anderledes end normalt.

Der er dog også nogle muskelsmerter, som man ikke helt ved hvad kommer af. Det kan nemlig være svært at finde den præcise årsag til muskelsmerter, hvis man fx ikke har oplevet ændringer i sit bevægmønster eller aktivitetsniveau. Disse muskelsmerter findes ofte i nakken, skuldrene, underarmene og i hoften.

Hvis du er vant til at træne, kan du sikkert kende forskel på almindelig ømhed efter en træning og de anderledes muskelsmerter, der kan skyldes forskellige sygdomme. Hvis du er i tvivl om, hvad dine muskelsmerter skyldes, bør du tage kontakt til din læge eller fysioterapeut, som kan hjælpe dig til at slippe at med muskelsmerterne. 


Muskelsmerter i nakken

Rigtig mange danskere døjer også med spændinger og muskelsmerter i nakken, som kan være begrænsende og generende i hverdagen. Hvis du oplever disse smerter, kan det være fordi dine muskler har været spændte i lang tid – fx på grund af stress eller psykiske belastninger. Når musklerne gennem lang tid er spændte, bliver de til sidste stive og ømme, og du sidder tilbage med generende smerter i nakken.

Den bedste behandling for muskelsmerter i nakken er altså at ændre på nogle af de faktorer eller vaner i hverdagen, som forsager stress, eller som udgør en belastning. Det kan gøre dit forløb kortere og lindre dine smerter, hvis du udfører en specifik form for styrketræning, men du kan også forsøge dig med behandlinger som fysioterapi, massage, akupunktur eller holde området varmt med en varmepose.  


Muskelsmerter i overgangsalderen

Der kan være mange gener forbundet med overgangsalderen, og udover de meget almindelige hedeture, humørsvingninger og forstyrrelse af søvnen, er led- og muskelsmerter også forholdsvis almindelige gener.

For at komme lettere igennem overgangsalderen har mange kvinder valgt at supplere deres kost og livsstil med et kosttilskud som Rødkløver, som med sit høje indhold af planteøstrogen har været en hjælpende hånd til kroppen gennem forandringerne.  


Sådan undgår du ømme muskler efter træning

Undgå muskelsmerter når du træner. Læs mere om lindring af muskelsmerter her og undgå ømme ben!

Når du starter på noget nyt – et nyt løbeprogram eller nye styrketræningsøvelser, vil du altid opleve ømhed i starten. Efterhånden som du kommer i bedre form og dine muskler bliver mere vant til at blive aktiverede på denne måde, vil omfanget og varigheden af din ømhed efter en træning blive mindre. Start derfor altid ud med en langsom stigning i belastning og intensitet, så undgår du samtidig at overanstrenge kroppen eller at få skader.

Det er altid en god idé at varme op inden en træning og strække ud efterfølgende, men det har ikke nødvendigvis noget med ømhed i musklerne at gøre. Når du varmer op, er det for at forebygge skader senere hen, fordi opvarmning forbereder både muskelceller og nerver på de bevægelser, som du skal til at gå i gang med. Udstrækning efter træning er vigtigt for musklernes bevægelighed, men det har højst sandsynligt ingen indvirkning på, hvor øm du bliver efterfølgende.

For at undgå skader som forstrækninger eller fibersprængninger som følge af overanstrengelse, bør du gå gradvist til værks med din træning. Som nybegynder er det altså ikke en god idé at starte ud med et hårdt styrketræningsprogram eller et langt udholdenhedsløb på mange kilometer, hvis ikke det er noget, som du er vant til.

Du kan læse om forskellige motionsformer og finde ud af, hvilken motionsform der er den bedste til dig her. Hvis du er på jagt efter inspiration til din næste træning, kan du her læse 7 sjove idéer til træning i det fri

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.