Kostråd for gravide og ammende

Skrevet af

Som gravid og ammende vil behovet for energi og næringsstoffer stige. Behovet vil normalvis ikke være større end, at det kan dækkes af en almindelig kost. Alligevel anbefaler sundhedsstyrelsen en række tilskud til gravide, hvilket du kan blive klogere på nedenfor!

Som hovedregel bør gravide og ammende spise som alle andre – en varieret kost med begrænset fedt og sukker, men rigeligt med kulhydrater og protein. At spise for to er desuden en myte, men du bør huske, at det er barnet såvel som moderen, maden har betydning for.  

Mad til gravide

Fosteret kræver mange gode næringsstoffer for at kunne vokse og udvikle sig optimalt. Det betyder derfor, at du som gravid har et øget energibehov og større behov for bestemte vitaminer og mineraler. Ifølge anbefalinger bør du i:

  • 1. trimester øge dit kalorieindtag med 100 kcal dagligt.
  • 2. trimester øge dit kalorieindtag med ca. 330 kcal dagligt.
  • 3. trimester øge dit kalorieindtag med ca. 530 kcal dagligt.

Vær opmærksom på at mængden forudsætter, at du opretholder den anbefalede mængde fysisk aktivitet.

Ligesom andre raske mennesker anbefales gravide ellers at spise sundt og varieret ifølge fødevarestyrelsens kostråd. Kun enkelte fødevarer og stoffer bør undgås, da de kan være skadelige for fosteret. Nogle fødevarer skal helt udelukkes, mens andre bør begrænses - læs om nogle af disse nedenfor! 

Du bør være opmærksom på følgende!

Enkelte ting kan have negativ indflydelse i forbindelse med amning og graviditet, såvel som andre ting kan være positive og anbefalede at indtage.  

Folsyre

Folsyre (B9) er et af de anbefalede vitaminer for gravide og kvinder, der planlægger graviditet. Her anbefales 0,4 mg (400 mikrogram) folsyre dagligt til og med den 12. graviditetsuge. Vitaminet nedsætter blandt andet risikoen for at føde et barn med misdannelser. 

Vitaminpiller

Hvis kvinden ikke følger de normale kostbehov, er det anbefalet, at det øgede behov for næringsstoffer dækkes dagligt gennem en multivitamin- og mineraltablet

Jern

Via en blodprøve kan det tydeliggøres, om man mangler jern og derfor bør tage jerntilskud. Jern er yderst vigtig, idet det blandt andet bidrager til transporten af ilt i kroppen.

Fra den 10. graviditetsuge anbefales et dagligt jerntilskud på 40-50 mg. 

A-vitamin

A-vitamin kan skade fosteret, hvis du får det i for store mængder. Det er derfor fratrådt gravide at spise fødevarer som lever eller paté, der er rig på A-vitamin. Du må dog gerne spise leverpostej.

Anvender du kosttilskud med A-vitamin, bør mængden ikke være højere end den anbefalede på 800 RE. Du kan roligt indtage en almindelig vitaminpille dagligt. Du bør heller ikke frygte grøntsager, der har et højt indhold af betacaroten. Dette omdannes kun delvis til A-vitamin i kroppen.

Det er dog ikke lige meget hvilke vitaminer, du vælger til og fra, og desuden hvor store mængder du får bestemte vitaminer i. Du kan hos Med24.dk finde kosttilskud til gravide og ammende, som indeholder anbefalede mængder. Du kan desuden læse om sundhedsstyrelsen råd i forhold til tilskud under kategorien. 

Alkohol

Du bør ikke drikke alkohol som gravid, det kan nemlig volde alvorlige skader på fosteret - særligt ved større mængder alkohol. Ved blot én enkelt genstand dagligt eller ved indtag af 4 genstande, er det påvist, at det øger risikoen for skader på fosteret. Man har endnu ikke kunne sætte en grænse for den præcise mængde alkohol, der er skadelig. 

Koffeinholdige drikke og fødevarer

Koffein kan som alkohol volde skade på fosteret. Gravide må efter anbefalinger gerne drikke højest 3 kopper kaffe dagligt. Det gælder også koffeinholdige fødevarer og drikkevarer som te og cola, at de bør begrænses. 

Råt kød eller utilstrækkeligt varmebehandlet kød

Råt kød og rå fisk frarådes gravide, da det kan indeholde sygdomsfremkaldende stoffer. Derfor bør du sørge for, at alt kød, du indtager, er gennemstegt. 

Fisk

Mange tror fejlagtigt, at fisk ikke er godt for gravide og ammende – men det er det! Det er blot på grund af indholdet af kviksølv (et stof, der stammer fra forurening af miljøet), at disse persongrupper bør undgå at spise større mængder af store rovfisk som: tun, rokke, sværdfisk, gedde, aborre, oliefisk, sildehaj og sandart.

Kviksølv tyder på at kunne skade hjernens udvikling, hvis fostre eller børn får for meget af det. Både kvinder, der overvejer at blive gravid, gravide, ammende og børn under 14 anbefales at spise højst 100 gram om ugen af store rovfisk.

Fisk er sundt - selv for gravide
Fisk indeholder utrolig mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og fedtsyrer som omega-3. Fødevarestyrelsen anbefaler alle at spise omkring 200-300 g. fisk om ugen.

Ønsker man at spise tunsalat, er det ikke noget problem, men man bør dog holde sig fra de nævnte fisk i store portioner som for eksempel en tunbøf. Dåsetun indeholder almindeligvis også et lavere indhold af kviksølv. Almindelige spisefisk som laks kan roligt spises, og man bør faktisk sørge for både at spise fede som magre fisk. 

Spiser du ikke fisk, men ønsker stadig at nyde af dyrets mange gode? Så læs her om fiskeolie til gravide!

Mad til ammende

Et overordnet råd lyder, at barnet bør ernæres næsten udelukkende af modermælken de første 4-6 levemåneder. Næringsstofferne, der findes i mælken, stammer fra moderens kost. Det er derfor vigtigt, at den ammendes kost både indeholder de næringsstoffer, hun selv kræver, samtidig med dem barnet kræver.

Energibehovet er også øget for den ammende grundet mængden af energi, det kræver at producere mælk. Det dækkes til dels af de fedtdepoter, som er dannet under graviditeten. Til trods for dette anbefales ammende stadig en forhøjet energiindtagelse på 2,0 MJ pr. dag af normalkosten.

Vær opmærksom på
Visse fødevarer menes at kunne give uro hos barnet – her er tale om stærke krydderier, løg, kål, radiser, vindruer, citrusfrugter og chokolade. Ingen undersøgelser understøtter dog denne opfattelse, og man bør som mor derfor også prøve sig frem. 

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.