Jern og folsyre til gravide - læs om de vigtige tilskud her

Jern og folsyre til gravide

jern og folsyre til gravide

Under din graviditet er det vigtigt at du får et dagligt tilskud jern og folsyre. Jern er med til at opretholde mængden af blod i din krop og bidrager til dit energiniveau. Under din graviditet kan du opleve ekstra træthed, derfor anbefales jern.

Folsyre anbefales fra at du planlægger at blive gravid til og med graviditetsuge 12 og gerne graviditeten ud. Folsyre forebygger blodmangel og lav blodprocent samt mindsker risikoen for fosterskader i form af åben rygmarvsbrok hos barnet ved fødslen. 


Folsyre til gravide

Kvinder, der planlægger graviditet, anbefales dagligt at indtage mindst 400 mikrogram af B-vitaminet folat for at forebygge, at de føder børn med visse typer af misdannelser af hjerne og rygmarv (neuralrørsdefekter).
Det er vanskeligt via kosten at opnå en indtagelse af forsyre, der beskytter mod neuralrørsdefekt. Derfor bør du supplere med et dagligt tilskud af forsyre.

Kvinder, der tidligere har aborteret eller har født et barn med neuralrørsdefekt, samt kvinder, der selv eller hvis partner har neuralrørsdefekt, anbefales:
Tilskud af 5 mg folsyre dagligt fra graviditet planlægges til og med 3 måneder henne.

Alle andre kvinder anbefales:
Tilskud på 400 mikrogram folsyre dagligt i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne i graviditeten.

Læs mere om folsyre her.


Jern tilskud

Danske undersøgelser har vist, at ca. en femtedel af gravide udvikler jernmangelanæmi sidst i graviditeten, hvis de ikke tager jerntilskud. Det skyldes dels, at kvinder almindeligvis har ret små jerndepoter, når de bliver gravide, dels at de ikke får tilstrækkelige mængder jern i kosten til at dække det øgede behov under graviditet. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor jerntilskud til alle i slutningen af graviditeten. Vi anbefaler at købe Hemojern eller Aminojern, såfremt man er gravid.

Alle gravide anbefales:
Et dagligt jerntilskud på 50-70 mg ferrojern fra 20. graviditetsuge, svarende til tidspunktet, hvor den gravide plejer at mærke liv, og resten af graviditeten.


Kost til den gravide

Gravide tilrådes at spise en almindelig sund kost. Dette kan man gøre ved at følge de 7 kostråd:

  • Spis meget brød og gryn
  • Spis frugt og grøntsager hver dag
  • Spis kartofler, ris eller pasta hver dag
  • Spis ofte fisk og fiskepålæg- vælg forskellige slags
  • Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold
  • Brug kun lidt smør, margarine og olie
  • Og spar i øvrigt på sukkeret
Kampagne: Fri fragt over 200 kr.
Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.