Gurkemeje - Læs alt om krydderiets sunde virkning

Gurkemeje

Gurkemeje er et uundværligt krydderi i karry, i familie med ingefær og en af de sundeste måder du kan tilføje smag og farve til dine opskrifter. Den gullige rod har en lang historie som naturmedicin i Indien og i Danmark bliver roden også mere og mere populær - både som kosttilskud og i opskrifter. Flere og flere har nemlig fået øjnene op for gurkemejes sunde virkning på vores helbred. Vi ser her nærmere på krydderiets sunde egenskaber og hvad du kan bruge gurkemeje til.


Hvad er gurkemeje?

Gurkemeje (Curcuma Longa) er en rodplante med en strålende orange farve indeni. Roden er i familie med ingefærplanten og de to krydderier optræder ofte sammen i kosttilskud og diverse drikke - fx. Ingefærshots med gurkemeje. Planten er blevet handlet og byttet i flere tusind år og kendskabet til planten går mere end 4000 år tilbage. Dens oprindelse menes at vær Syd/Sydøstasien, men på grund af plantens alder og udbredelse, er det svært at præcisere dette yderligere. Dog er der mange, som mener, Indien er plantens oprindelsesland. Det er også Indien, som i dag står for op til 90 procent af produktionen af krydderiet. Inderne er skam også storforbrugere selv og krydderiet er jo også uundværligt i karry sammen med bukkehornsfrø. Gurkemeje har længe været opfattet som havende sundhedsfremmende egenskaber. Det er blandt andet rodens evne til at behandle inflammatoriske tilstande, som har gjort den populær.


Hvad er gurkemeje godt for?

Gurkemeje har de senere år flyttet sig fra blot at stå på krydderihylden i supermarkederne til nu også at stå på hylderne i helsebutikker og det er med god grund. Gurkemeje har nemlig en hel masse egenskaber, som er gode og sunde for vores kroppe.

Beskytter din hjerne og hjerte

Det mest interessante ved gurkemeje er rodens indhold af stoffet curcumin. Det er nemlig præcis dette stof, som har flest sundhedsfremmende evner. Det er også dette stof, som har rigtig gode anti-inflammatoriske evner. Inflammation opstår, når fremmede stoffer kommer ind i kroppen. Inflammation er egentlig bare betændelse i daglig tale.

Forskere mener, at en kronisk lav betændelsestilstand i kroppen kan have en positiv effekt på bekæmpelsen af sygdomme som blandt andet hjertesygdomme og Alzheimers. Det anses derfor som en god idé at spise mad, som har anti-inflammatoriske evner, så betændelsestilstanden i kroppen holdes på et lavt niveau. Faktisk har undersøgelser vist, at curcumin har lige så gode anti-inflammatoriske evner som tilsvarende lægemidler.

Denne farverige rod er også rig på antioxidanter, som beskytter dine hjerneceller mod frie radikaler. Dermed har gurkemeje potentialet til at beskytte dig mod hukommelsesproblemer og Alzheimers. Flere undersøgelser har fundet tegn på, at stoffer i gurkemeje kan reparere stamceller i hjernen og at disse stoffer potentielt kan blive brugt i behandlingen af Alzheimers.

Kan virke positivt på gigt

Flere undersøgelser peger på, at gurkemejerodens antioxidanter kan have en positiv effekt på gigt. Her har testpersoner oplevet klare forbedringer ved almindelig gang og gang på trapper. Vigtigt! Det er endnu ikke endegyldigt dokumenteret, at gurkemeje bekæmper gigt. Det eneste naturlægemiddel, som er godkendt som middel mod gigt, er fortsat glucosamin.

Holder din hud sund

Antioxidanter er kort sagt fantastiske til mange ting. Udover at beskytte din hjerne er de også med til at holde din sund og frisk. Antioxidanterne beskytter nemlig også dine hudceller, så de selv kan bekæmpe hudproblemer. Det er igen curcumin, som er helten her. Stoffet angriber nemlig de skadelige stoffer i kroppen og huden og forhindrer dermed, at stofferne kan angribe kroppens egne celler. Gurkemeje kan bruges forebyggende, men du kan også tage det, hvis problemerne allerede ér opstået og huden er slået ud.

Kan udsætte diabetes

Er du i farezonen for at udvikle diabetes, bør du måske kigge nærmere på gurkemeje. En undersøgelse fra Thailand har vist tegn på, at gurkemeje kan udsætte udviklingen af diabetes hos mennesker, som er i farezonen for denne sygdom. Samtidig viste undersøgelsen også, at hos de testpersoner, som modtog tilskuddet, virkede de insulinproducerende celler bedre efter forsøget sammenlignet med kontrolgruppen.

Er du i farezonen for at udvikle diabetes, anbefaler vi, at du kontakter din egen praktiserende læge for at aftale et forløb, som kan hjælpe dig.

Forøg din optagelse med 1000 gange

Undersøgelser har vist, at du optager op til 1000 gange mere af gurkemejen, hvis du spiser lidt peber samtidig. Bruger du krydderiet i maden, skal du altså lige huske at tilsætte lidt peber også. Hvis du bruger kosttilskud, kan du prøve at sluge et peberkorn eller to samtidig med, at du sluger kapslerne.


Køb gurkemeje som piller, pulver eller shot

Gurkemeje findes næsten i alle former og størrelser. Den mest kendte må være krydderiet, som jo har været anvendt i især Indien i flere tusind år. Herhjemme kender vi også krydderiet for sin flotte gule farve og sin evne til at tilføje lidt eksotisk smag til maden.


Urtekram økologisk gurkemeje krydderi - Med24.dk

Gurkemeje kosttilskud har de senere år set stor fremgang i takt med, at forskere finder flere og flere positive egenskaber ved planten. Samtidig gør kosttilskud i form af piller eller kapsler det nemt at indtage gurkemejen på daglig basis uden at skulle lave indiske opskrifter hver dag. Hos Med24 har vi flere forskellige kosttilskud fra populære mærker med gurkemeje.

Fitness Pharma Ingefær med gurkemeje piller - Med24.dkBiosym Curcusym Boost med gurkemeje kapsler.jpgSolaray Curcumin Gold med Gurkemeje kapsler - Med24.dk

Udover som krydderi og kosttilskud findes gurkemeje også som pulver og som shots. Begge disse former giver også en nem måde at få gavn af gurkemejens gode virkninger. Prøv for eksempel et gurkemejeshot om morgenen inden du spiser din morgenmad.

James White Gurkemeje shots - Med24.dkNatur-Drogeriet Gurkemeje pulver - Med24.dk

Gurkemeje bivirkninger

De små mængder af gurkemeje som normalt bruges i madlavning har sjældent medført nogen form for bivirkninger. Spiser du store mængder af roden - enten frisk, som pulver eller som kosttilskud, kan du risikere at opleve bivirkninger som kvalme, opkast og diarre. Det kræver dog, at du spiser flere gram om dagen. I svære tilfælde kan der opstå mavesår. Men som sagt sker det ekstremt sjældent at nogen spiser så store mængder gurkemeje, at de kommer i denne farezone.

Kontakt din egenpraktiserende læge, hvis du er i tvivl, om du skal spise gurkemeje i nogen form.

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.