Hemmeligheden bag ingefær og et sundt helbred

Hemmeligheden bag ingefær og et sundt helbred

ingefær

Ingefær er en af de mest populære ingredienser i det asiatiske køkken og de fleste herhjemme kender den især som tilbehør til sushi. Men ingefæren er meget mere end blot en ingrediens. Faktisk har den lille, knoldede rod været anvendt for sine medicinske egenskaber i flere tusinde år.

Ingefær (Zingiber Officinale på latin) er en stængelknold, som primært vokser i Asien og i tropiske områder. Roden trives bedst i temperaturer over 25 grader. Den interessante del af planten kaldes rhizomet, som er er den del af planten, der vokser lige omkring jordoverfladen. Det mere normale navn for rhizomet er ingefærrod. Ingefærplanten er i familie med kardemomme og gurkemeje og de bruges også ofte sammen i madlavning, te og medicinske formål.

Læs her om gurkemejes sunde virkning

I de senere år har ingefærroden fået større og større opmærksomhed herhjemme på grund af rodens mange sunde egenskaber. Ingefæren har nemlig en lang historik for behandling mod kvalme, fordøjelsesproblemer og muskelsmerter. Sidenhen har man opdaget endnu flere gode egenskaber ved ingefærroden, som du kan læse mere om nedenfor. I dag anvendes roden i stor grad både som krydderi, i madlavning, til ingefærshots, te og som kosttilskud. Ingefær piller produceres af udtræk fra tørrede ingefærrødder, som har en farmaceutisk effekt. Udover piller fås kosttilskud også som tabletter, kapsler og pastiller.


Hvad er ingefær godt for i kroppen?

Udover at være et dejligt og friskt tilbehør til sushi har ingefæren en masse sunde egenskaber, som er rigtig gode for os. Roden indeholder blandt andet en stor mængde vitaminer, som er gode for os. Vitaminerne tæller A vitmanin, B vitamin, C vitamin, E vitaminer. Herudover er der også magnesium, kalium, fosfor, silicium, jern, natrium, calcium og zink.

Læs mere om magnesiums fordele for vores helbred

Her kan du læse om de vigtigste fordele, du får ved at spise ingefær hver dag.


God mod kvalme

Ingefær har vist gode resultater som behandlingsmiddel mod forskellige former for kvalme. Har du problemer med transportsyge – bliver du køresyg eller søsyg? – så kan du have fordel af at prøve ingefær. Roden er nemlig blevet brugt i århundrede som et naturligt middel mod blandt andet søsyge. Flere studier har sidenhen støttet at roden virker positivt mod kvalme og opkastninger. Der er dog ikke enighed i forskningen om hvor meget ingefær, der skal til for at opnå resultater og virkningen er ej helle endeligt bevist. Har du problemer med kvalme – fx transportsyge eller efter operation – kan du prøve at spise et stykke ingefær eller kosttilskuddet Safe Rejsepillen. Denne tablet indeholder 44% ingefærrod og har en positiv effekt på kvalme.

rejsepillen med ingefær

Vigtig! Er du gravid, frarådes du indtag af store mængder af ingefær. Læs mere nedenfor under afsnittet Ingefær og graviditet nedenfor.


Mindsker ømhed og smerter i muskler

Ingefær kan lindre muskelømhed og smerter forbundet med træning, sport og lignende aktiviteter. I et videnskabeligt forsøg, hvor deltagerne skulle træne biceps, fik halvdelen af deltagerne to gram ingefær dagligt. Når forskerne sammenlignede med kontrolgruppen uden ingefær, havde deltagerne, der spiste ingefær, 25 procent mindre fysisk overbelastning af musklerne. Forskerne mener, at det er rodens anti-inflammatoriske egenskaber, der reducerer ømheden i musklerne efter træning.

Træner du meget eller er du lige begyndt og derfor oplever ømheden dagene efter, kan du prøve en daglig dosis af ingefær. Du kan enten prøve at inkludere det i din daglige kost eller du kan tage et kosttilskud. Det er vigtigt, at du tager ingefæren i minimum fem dage for at kunne opleve en potentiel virkning. Efter 14 dage har der i forsøg vist sig en markant forskel på ømheden i musklerne.


Lindrer problemer med fordøjelsen

Din mave elsker ingefær. Døjer du med problemer i maven, tarmene eller fordøjelsen, så kan ingefærroden potentielt hjælpe dig til en normal hverdag. Den knoldede rod har nemlig en bevist positiv effekt på fordøjelsesproblemer, hvor den kan hjælpe med at løsne trykket i maven efter, du har spist. Forsøg har vist, at hvis du spiser ingefærrod kort inden aftensmaden, har du 50 procent større chance for undgå problemerne med fordøjelsen bagefter måltidet. Kosttilskuddet Urizal One har et højt indhold af ingefær. På trods af sit høje standardiserede indhold af aktive stoffer er det både mildt og skånsomt for maven.

urizal

Anti-inflammatorisk

Ingefær er kendt for sine anti-inflammatoriske egenskaber. Inflammation er en betændelsestilstand i kroppen og indgår i udviklingen af stort set alle velfærdssygdomme. Ingefær mod betændelse har vist sig effektiv i flere studier og dermed har roden positive egenskaber over for blandt andet hjertekarsygdomme.


Ingefær mod forkølelse

Mærker du starten af en forkølelse? Med lidt held kan du komme sygdommen i forkøbet ved hjælp af ingefæren. Roden har mange anti-inflammatoriske stoffer, som kan forebygge og lindre forkølelse ved at bekæmpe betændelsen i kroppen. Ingefær er samtidig med til at booste dit immunsystem og dermed øge modstandskraften over for virusser. Prøv derfor en kop med ingefær te, et shot eller kosttilskud med fx ingefær piller. Ingefær dråber er nemme at dosere og kan indtages rent eller i f.eks. te eller kaffe.

ingerfærdråber

Menstruationssmerter

Smerter ved menstruationen kommer fra dannelsen af det hormonlignende stof prostaglandiner. Flere studier viser, at et dagligt indtag af ingefær i især de tre første dage af menstruationsperioden kan reducere menstruationssmerter, da roden hæmmer udviklingen af prostaglandiner. Studierne har vist en reduktion i smerter hos op til 62 procent af kvinder testet.


Slidgigt

Slidgigt er en problematisk sygdom at måle smerter af. Nogle har ingen smerter, mens andre kan have store smerter. Flere forskere har forsøgt at undersøge ingefærrodens potentielle positive virkninger på slidgigt, men indtil videre har undersøgelserne ikke kunne vise entydige resultater. Der er bred enighed om, at ingefær ikke kan bekæmpe slidgigt og at dets virkning primært kan pege på smertelindring. Kosttilskuddet Zincuflex med ingefær har betydning for normalt fungerende knogler og brusk

zincuflex

Lider du af slidgigt i mild til moderat form, er det eneste naturlægemiddel med dokumenteret virkning imod slidgigt stadig glucosamin, som du køber her.


Hjerne og Alzheimers

Alzheimers er årsag til cirka to ud af tre tilfælde af demens hos ældre. Sygdommen er desværre uhelbredelig. Forskere undersøger stadig, hvordan Alzheimers opstår, men én af teorierne er, at hjernen danner en form for inflammation i et forsøg på at bekæmpe affaldsstoffer i hjernen. Denne inflammation kan så gå hen og blive årsagen til sygdommen.

Studier med ingefær viser, at roden indeholder anti-inflammatoriske stoffer, som kan bekæmpe inflammation i hjernen. Undersøgelserne har endnu ikke vist entydige resultater og vi anbefaler derfor, at du snakker med din egen læge, hvis du har yderligere spørgsmål hertil.


Elskovsmiddel

En af de lidt sjovere anvendelser af ingefær er rodens historie som elskovsmiddel i asien. Faktisk var de gamle kinesere overbevist om, at ingefær kunne hjælpe mod rejsningsproblemer hos mænd. Der er dog ingen videnskabelige studier, som understøtter denne overbevisning.


Hvor meget ingefær må man spise om dagen?

ingefær

Du må spise rigtig meget ingefær hver dag før du kommer i nogen farezoner. Faktisk har Food and Drug Administration i USA sat den øvre grænse pr. dag til hele to gram pr kilogram kropsvægt. Det svarer til, at en person på 75 kg må spise hele 150 gram ingefær pr. dag før de nærmer sig, hvad der betegnes som overdosis. De fleste videnskabelig undersøgelser og studier har anvendt dosis på 250 mg til 1 g op til fire gange om dagen. Der findes dog på nuværende tidspunkt ingen studier, som konkret har undersøgt doseringen af ingefæren. Derfor anbefales det, at hvis du oplever nogen form for ubehag efter indtag af ingefær i større mængder, at du nedjusterer dosen og ser om det bliver bedre herefter.

Som nævnt tidligere har forsøg med ingefær mod lindring af ømhed og smerter brugt op til 4 gram ingefær dagligt. Har du svært ved at opnå dette indtag gennem kosten – gider du fx ikke stå og skrælle, købe, hakke og spise frisk ingefær hver dag? Så kan et kosttilskud være den perfekte genvej til at sikre dig de positive virkninger fra roden.


Ingefær bivirkninger - Kan man få for meget ingefær?

Det er umiddelbart svært at nå op på en daglig mængde af ingefær, som anses for en overdosis. Som nævnt tidligere har Food and Drug Administration i USA sat den øvre grænse til to gram pr. kilogram kropsvægt.

Det er sjældent, at folk oplever nævneværdige bivirkninger ved normalt indtag af ingefær. Tager du store doser af roden eller bruger du kosttilskud med en for høj dosis, kan du opleve milde bivirkninger i form af mild ubehag fra fordøjelseskanalen som halsbrand, diarré og irritation i munden. Tager du ingefær som kosttilskud, anbefaler vi altid, at du enten følger produktets anbefalede dosis eller din egen læges råd og vejledning. Ingefær anses som et sikkert naturprodukt, men der er ikke forsket tilstrækkeligt i mulige bivirkninger eller interaktioner med anden medicin ved overdreven indtag af ingefær. Kontakt din egen læge, hvis du er i tvivl, om dit indtag af ingefær kan have negative virkninger på din sundhed.


Ingefær og graviditet

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide og kvinder som ammer, kontakter deres praktiserende læge inden, de begynder at indtage ingefær i mængder større end 1 gram om dagen. Det frarådes, at gravide indtager store mængder under graviditeten; det gælder kosttilskud, ingefærshots og lignende, hvor der er en høj koncentration af ingefær.

VIGTIG! Ingefær i høje doser kan øge risikoen for fosterskader og kan ultimativt føre til abort.

Fødevarestyrelsen oplyser dog, at gravide roligt kan spise ingefær i almindelige mængder i madlavningen.


Ingefær og blodtryksmedicin

Ingefærroden har blodfortyndende egenskaber og kan derfor påvirke INR værdien (blodfortyndingseffekten). Bruger du blodfortyndende medicin som fx Marevan bør du altid kontakte din egen læge inden, du begynder at tage kosttilskud, da de kan interagere på en negativ måde med din medicin.


Almindelige spørgsmål

Hvordan opbevarer man ingefær

Frisk ingefær kan opbevares i køleskabet i mindst tre uger.

Gider du ikke besværet med at skrælle, hakke og skære ingefærrod hver dag, kan du med fordel lave en stor portion også fryse den ned. På den måde kan du nemt tage en håndfuld op af fryseren, når du skal bruge det. Fryser du frisk ingefær, kan det holder sig i ca. 6 måneder.

Holdbarheden af ingefærkosttilskud er angivet på produktet.


Skal ingefær skrælles?

Nej, hvis roden er økologisk, behøver du ikke skrælle den.

Økologisk frugt og grønt og i dette tilfælde, stængelknold kan tilberedes og spises uden med skræl på. Vi vil dog anbefale, at du skyller roden grundigt, inden du spiser den eller anvender den i madlavning. Ingefærroden sidder jo naturligt omkring jordoverfladen og derfor kan der sidde jordrester og bakterier på den, som ikke er behagelige i teen eller anden madlavning. Brug en grøntsagsbørste og skrub og skyl ingefæren godt. Skær den eventuelt i mindre stykker, når du skrubber den, for at komme ind i alle kroge. Det er unødvendigt at skolde rødderne.


Hvad er dansk ingefær?

Der findes en plante, som kaldes Dansk Ingefær (Arum alpinum ssp. Danicum), men denne må absolut ikke forveksles med den traditionelle, spiselige ingefærplante (Zingiber Officinale). Den danske plante indeholder nemlig plantesaft, som kan virke stærkt irriterende for mennesker. Bispebjerg Hospital beskriver følgende symptomer ved kontakt med denne plante: Slimhindeirritation med brændende fornemmelse i mund og svælg, øget spytproduktion, opkastning, mavesmerter, diarré, evt. almen påvirkning. Kan give kraftig hudirritation, evt. blæredannelse.

Behandling: Afvask med vand og sæbe ved hudkontakt. Skyld øjnene i mindst 5 minutter ved øjenkontakt. Tag til læge eller skadestue hvis symptomerne fortsætter.


Kan man dyrke ingefær i Danmark?

ingefær

Ønsker du at dyrke din egen forsyning af denne vidunderrod? Det er heldigvis muligt at dyrke ingefærplanter i Danmark, men det er ikke uden besvær. Planterne trives nemlig bedst ved temperaturer over 25 grader og det er desværre for sjældent, vi har det i Danmark. Du har derfor de bedste chancer, hvis du dyrker planterne i drivhus. Her skal du plante en rod med begyndende vækstknopper i muldjord. Roden tåler ikke at tørre ud, så jorden skal være fugtig, men veldrænet. Ingefærplanten tåler ikke at soppe i vand eller kulde.

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.