Fedtstoffets opbygning - Indtag de korrekte fedtstoffer

Fedtstoffets opbygning - Indtag de korrekte fedtstoffer

Fedtstoffets opbygning - Indtagelse af fedtstoffer

Fedtstoffets opbygning - Indtag de korrekte fedtstoffer

Fedt er uundværlig for mennesket, da det er en af kroppens vigtigste byggesten. Det er dog vigtigt at finde en rigtige balance, så du ikke får for meget eller for lidt. Samtidig er det helt essentielt, at du indtager den korrekte sammensætning af fedtstoffer. Når man taler om fedt, er det væsentligt, at tænke på kolesterol og på triglycerider. Det er særligt fordelingen af fedtsyrer i triglyceridet, som har betydning.

Fedtstoffernes tre hovedgrupper

Fedtstoffer findes i tre forskellige former med de biokemiske betegnelser:

Triglycerider
Triglycerider er organiske forbindelser, som består af et glycerolmolekyle, der har forbundet tre fedtsyrer til sig. De tre fedtsyrer er opdelt i:

  • Mættede fedtsyrer
  • Monoumættede fedtsyrer
  • Polyumættede fedtsyrer

Triglyceriderne findes i alle levende væsner - bl.a. i cellemembraner, intracellulære membraner og liposomer. Både vegetabilsk olie og animalsk fedt består af triglycerider. Animalsk fedt har en høj andel af mættede fedtsyrer og er oftest fast ved stuetemperatur, hvorimod de fleste plantetriglycerider/vegetabilske fedtstoffer er flydende ved stuetemperatur (planteolie).

Fosfolipider  
Fosfolipider ligner meget triglycerider. Forskellen er, at de i stedet for den ene af de yderste fedtsyrer har de en, der er påhæftet en fosfatgruppe samt en base. Fosfolipider er væsentlige for alle cellefunktioner, da cellernes omkringlæggende membraner er opbygget af dem. Fosfolipider indtages i føden gennem blandt andet kød og æg.

Steroler
Steroler som kolesterol hjælper med at holde cellemembranerne stabile. Steroler er en gruppe voksagtige fedtstoffer, der udover kolesterol som det mest kendte, også omfatter visse hormoner samt forstadier til D-vitamin. Kolesterol findes navnlig i blandt andet kød, mælk, æg og smør.

Hvad er en fedtsyre?

Fedtsyrer er lange kæder af kulstofatomer med en syrergruppe i den ene ende. De indeholder et antal kulstofatomer, som kan variere. Derudover er de også i stand til at have én eller flere dobbeltbindinger mellem de enkelte kulstofatomer.

Mættede og umættede fedtsyrer

Mættede fedtsyrer
En mættet fedtsyre indeholder ikke nogle dobbeltbindinger mellem de enkelte kulstofatomer og er derfor fast i konsistensen. Jo flere mættede fedtsyrer, der er i et fedtstof, desto mere fast er fedtstoffet. Mættede fedtsyrer findes hovedsageligt i animalsk fedt fra kød, men også fra mælkefedt - smør, ost, yoghurt, mælk fløde mm.

Et stort indtag af mættet fedt forhøjer kolesterolniveauet i blodet og øger dermed risikoen for blodpropper og åreforkalkning. Hvis det mættede fedt erstattes af umættet fedt, vil LDL-kolesterolniveauet i blodet falde og risikoen for blodpropper og åreforkalkning vil dermed mindskes. Særligt monoumættede fedtsyrer sænker LDL-kolesterol.

Umættede fedtsyrer – monoumættede og polyumættede
Umættede fedtsyrer indeholder dobbeltbindinger mellem kulstofatomerne. Monoumættede fedtsyrer indeholder én dobbeltbinding, og polyumættede fedtsyrer indeholder to eller flere dobbeltbindinger. Jo mere umættet et fedtstof er, desto mere flydende er det.

De umættede fedtsyrer inddeles yderligere i ”familier”, som afhænger af placeringen af den sidste dobbeltbinding i molekylet. De mest interessante fedtsyrefamilier er Omega-3 fedtsyrer, Omega-6 fedtsyrer og Omega-9 fedtsyrer.

Omega-6 og omega-3 er essentielle, da kroppen ikke selv er i stand til at danne disse. Det er derfor meget vigtigt at indtage disse regelmæssigt gennem kosten, da de har mange vigtige fysiologiske roller. Det er dog vigtigt at huske på, at et højt indtag af den ene fedtsyre - omega-6 eller omega-3 - vil mindske optagelsen af den anden fedtsyre. Derfor er det yderst vigtigt, at indtage dem i det korrekte forhold.

Umættede fedtsyrer kan bl.a. findes i fede fisk, planteolier og nødder. Omega-6 findes særligt i olivenolie og rapsolie, mens omega-3 særligt findes i fede fisk såsom laks, ørred, makrel og sild.

Omega-3-fedtsyrer
En omega-3 fedtsyre adskiller sig ved, at den sidste dobbeltbinding i en fedtsyre sidder ved det tredje sidste kulstofatom i kæden. Derfra har den fået sit navn, Omega-3-fedtsyre (w3-fedtsyre eller n-3 fedtsyre).

Der er hovedsageligt tre omega-3-fedtsyrer, der har betydning. Det er alfa-linolensyre, EPA (eicosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre) der har betydning for effekten af omega-3. Alfa-linolensyre findes i blandt andet rapsolie og soyaolie, hvorimod EPA og DHA findes fortrinsvis i fede fisk såsom laks, ørred, makrel, sild, torskelevertran, krill, hørfrø, avocado og spinat.

Omega-6-fedtsyrer
En omega-6-fedtsyre adskiller sig ved at den sidste dobbeltbinding, sidder ved det sjette sidste kulstofatom i kæden. Derfra har den sit navn Omega-6 fedtsyre. Der er hovedsageligt to omega-6-fedtsyrer, som har betydning. Det er linolsyre, der findes i for eksempel planteolier og arachidonsyre, der oftest findes i kød.

Omega-9-fedtsyrer
Omega-9-fedtsyrer er også en nødvendig fedtsyre. Den er dog ikke essentiel, da kroppen er i stand til at danne en mindre mængde selv. Dette er dog kun muligt, hvis omega-3 og omega-6 er til stede i kroppen. Omega-9-fedtsyre findes særligt i olivenolie og rapsolie.

Essentielle fedtsyrer
Essentielle fedtsyrer er fedtsyrer, som mennesket skal have tilført med kosten på samme måde som vitaminer. Det betyder, at vores krop ikke selv kan lave denne byggesten.

Det er alfa-linolensyre (fra omega-3) og linolsyre (fra omega-6), der er de essentielle fedtsyrer, som kroppen ikke selv er stand til at danne. Hvis kroppen får tilført disse to fedtsyrer, er den selv i stand til at danne alle de fedtsyrer, der har længere kæder af kulstof-atomer og flere dobbeltbindinger – altså polyumættede fedtsyrer. Det anbefales at indtage 5 gram af både linolsyre og linolensyre dagligt for at bevare en sundt helbred.

Transfedtsyrer
Transfedtsyrer kan f.eks. dannes hvis en olie hærdes. Det sker ved at olien bliver mere fast og derved fjernes nogle af dobbeltbindingerne i de umættede fedtsyrer. Under processen kan nogle af fedtsyrerne 'knække' ved en dobbeltbinding. I dag er de fleste margariner fri for transfedtsyrer. Tidligere indgik hærdet fedt nemlig i blandingen, men det er man gået fra af sundhedsmæssige årsager.

Olivenolie, rapsolie eller fiskeolie

Mættet eller umættet fedt – hvad er sundest?

Det kan være meget svært at lave undersøgelse, som giver svar på dette spørgsmål, da undersøgelserne ideelt set skal løbe over flere år. Jo flere år der gå, jo mere usikker bliver undersøgelserne dog også, da et langvarigt forløb udelukkende er baseret på forsøgspersonernes egne informationer om kosten. Derudfra kan konklusionerne drages om de enkelte fedtsyrer eller grupper af fedtsyrers indflydelse på sundheden. Det er dog videnskabelig bevist, at:

En kost med et stort indhold af mættede fedtsyrer øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Transfedtsyrer
Det kan dog konkluderes, at et højt indhold af transfedtsyrer i kosten medfører en stigning i LDL-kolesterol (det lede kolesterol) og et fald i HDL-kolesterol (det herlige kolesterol). Derved må man forvente, at dette medfører en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Mono- og polyumættet fedt
Hvis der laves en kostændring, hvor en del af det mættede fedt erstattes med mono- og polyumættet fedt, medfører dette også et fald i blodets totale kolesterol-niveau og LDL-kolesterol.

Det er muligt, at en kost med et højt indhold af mono-umættede fedtsyrer (rapsolie, olivenolie) er sundere end en kost med et tilsvarende højt indhold af polyumættede fedtsyrer (planteolier generelt). Dette kan konkluderes, da blodets LDL-kolesterol bliver mere stabilt med hensyn til harskning (iltning, oxidation) og blodets indhold af triglycerid, totale kolesterol og LDL-kolesterol medfører en nedsat risiko for hjerte-kar-sygdomme og åreforkalkning.

Omega-3-fedtsyrer
Ved at indtage større mængder Omega-3-fedtsyrer (fiskeolier) sker der et fald i blodets indhold af triglycerid. Derved nedsættes risikoen for dannelsen af blodpropper. Samtidig medfører det et øget indhold af HDL-kolesterol i blodet.



Kilder:

http://foodoflife.ku.dk/vidensbanken/f/fedt/

https://www.chleopatra.dk/essentielle-fedtsyrer/

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.