Alt om chiafrø - bliv klogere på det supersunde frø

Skrevet af
chiafrø i en skål stort billede med24

Chiafrøets historie går tusinder af år tilbage og frøet kommer oprindeligt fra Sydamerika. Her blev chiafrøene bl.a. spist af Azteker-krigerne inden kamp for at øge energiniveauet og udholdenheden. Siden chiafrø i 2009 blev godkendt som ”novel food” i EU, er populariteten kun vokset. Bliv klogere på chiafrø og anvendelse her!


Hvad er chiafrø?

Chiafrø er siden deres indtog i Danmark blevet en af de mest populære superfoods herhjemme. De er nemme at fordøje, kan bruges i næsten alle slags opskrifter og er sprængfyldte med gode ting til din sundhed og helse.

Chia frø stammer oprindeligt fra Mexico, hvor de blev særligt værdsat for deres medicinske egenskaber og høje næringsværdi. De var faktisk så værdsatte, at de små frø er blevet brugt som valuta.

Chia betyder “styrke” på mayansk og i det gamle aztekerrige blev frøene spist af krigerne, når de drog i krig og når de skulle bruge et boost til deres energi og udholdenhed. I dag kendes chiafrø også som ”runners food”, da de er gode, når vi skal yde noget ekstra – f.eks når du skal løbe en længere tur, end du pleje

Chiafrø er godkendt i Danmark

Efter tidligere at have været forbudte til salg som fødevare og til brug i fødevarer, blev chiafrø i 2009 godkendt som ”novel food” i EU og sidenhen også godkendt til brug i andre fødevarer. I forbindelse med godkendelse lavede EU en risikovurdering ved indtagelse af 15g chiafrø dagligt og fandt det sikkert. Der er derfor en anbefaling om, at du ikke indtager mere end 15g chiafrø om dagen, da en større mængde ikke er undersøgt. 


Hvad er chiafrø godt for?

Aztekernes superfrø, en sundhedsbombe, runners food, superfood – kært barn har mange navne, men er der egentlig noget om sagen og hvad er chiafrø godt for?

De små frø har været kendt i mere end 4000 år og stammer fra planten Salvia hispanica – en del af myntefamilien. Frøet er en sand superfood og blot 2 spsk. indeholder flere sunde omega 3 fedtsyrer end en laksefilet, mere calcium end et glas mælk, flere antioxidanter end blåbær og så er de fyldte med både protein og kostfibre.

Chiafrø har utrolig mange anvendelsesmuligheder, så du kan nemt bruge dem i bagværk, morgenmad og i salater. Chiafrøene har desuden en eminent evne til at absorbere sin egen vægt op til 10-12 gange i væske og er smagsneutrale, hvilket gør dem perfekte til brug i stort set al slags mad.

Chiafrøs næringsindhold (pr. 100 gram)

Chiafrø kan købes af mange forskellige forhandler i økologiske, billige eller lyse varianter. Der kan derfor også være forskel på det præcise næringsindhold, hvorfor du altid anbefales at læse på det enkelte produkt inden køb. Denne tabel er et gennemsnit og illustrerer fint de mange, gode kvaliteter, som chiafrø har.

Energi: 1860 kJ / 450 kcal
Fedt: 31 g
- Heraf mættede fedtsyrer: 3,2g
Kulhydrater: 5,0 g
- Heraf sukkerarter: 0-1 g
Fibre: 36 g
Protein: 20 g

Chiafrø og vægttab - for en sund og mættende morgenmad

Chiafrø nævnes ofte sammen med vægttab fordi, de små frø indeholder utrolig mange gode nærringstoffer, hvis du vil tabe dig. Frøenes høje indhold af protein og fibre gør, at du forbliver mæt i længere tid. En fiberrig kost er generelt en god idé - særligt i forbindelse med vægttab!

Det er nemt at inddrage chiafrø i din madlavning. Du kan prøve at drysse nogle chiafrø på toppen af din morgengrød eller havregryn for en ekstra sund morgenmad. Herudover er deres gode mæthedsfornemmelse med til, at du ikke føler dig snacksulten, efter du har spist dem og derfor holder dig fra de søde sager i hjemmet eller på arbejdet.

Det er vigtigt at nævne, at ingen individuel madvare alene kan være ansvarlig for et vægttab. Et sundt vægttab sker gennem en varieret kost, som sørger for at du ligger i kalorieunderskud i forhold til din daglige aktivitet. På den måde begynder kroppen nemlig at forbrænde sine egne fedtdepoter og du taber dig som resultat.


Chiafrø som "runners food"

Det alsidige frø er ikke kun velegnet til personer, som gerne vil tabe sig. Chiafrø er kendt som ”runners food”, hvor særligt fra langdistanceløbere har gavn af chiafrøets egenskaber.  Idéen om chiafrø som velegnet til løbere kommer oprindeligt fra Aztec-budbringere og Tarahumara-indianerne i det nordvestlige Mexico.

 Det er igen frøenes gode ernæringsprofil, som gør dem særlig velegnet til, når du skal være aktiv. Frøene giver et godt boost til din krop og dit energiniveau uden at give dig en tung fornemmelse i kroppen, som ellers kan virke begrænsende, når pulsen er høj.


Opskrifter med cihafrø - hvad kan du bruge chiafrø til?

Fordi chiafrø er smagsneutrale, kan du nemt anvende dem i alkens retter. En af de mest populære retter med chiafrø er chiagrød, som du selv kan sætte dit personlige præg på med vanilje, kakao, kanel, friske bær og meget mere. Nogle bruger mælk, andre plantedrik og nogle tredje skyr eller græskyoghurt til den kolde grød. Er du nysgerrig på, hvordan du laver chiagrød og hvordan du eller kan bruge chiagrød i din madlavning?  



Hvor meget chiafrø må man spise om dagen?

Fødevarestyrelsen anbefaler en daglig dosis på 15 g svarende cirka til ca. to spiseskeer om dagen. Hvis du bruger frøene i madlavning anbefales det, at indholdet af chia ikke udgør mere end 10%.

Er der bivirkninger ved chiafrø?

Chiafrø er utrolig sunde, men ligesom med al mad skal man spise chia frø med omtanke. Fødevarestyrelsen har ikke noget kendskab til sundhedsmæssige risici i forbindelse med chiafrø. På grund af frøenes evne til at absorbere væsken omkring sig kan et overforbrug af chia dog give problemer med maven, hvis du ikke sørger for at drikke rigelig væske ved siden af.


pil til toppen med24

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice