10 gode råd mod højt blodtryk - Så nemt kan det gøres!

10 gode råd mod højt blodtryk

Skrevet af
forhøjet blodtryk

Dit blodtryk afhænger af, hvor stor en kraft dit hjerte sender blodet rundt i din krop. Jo højere kraft blodet pumpes rundt i kroppen, desto højere blodtryk har du. Hvis du f.eks. er overvægtig, bruger dit hjerte flere kræfter end normalt, da modstanden i kroppen er større.

Du kan selv måle dit blodtryk ved hjælp af blodtryksmåler og ellers kan du få målt blodtrykket hos din læge. Lider du af forhøjet blodtryk, er det vigtigt at gøre noget aktivt ved det. Forhøjet blodtryk kan have seriøse konsekvenser for dig helbred.

Her kan du lære, hvordan du naturligt sænker dit blodtryk ved hjælp af blandt andet sund kost og motion.

tips mod forhøjet blodtryk

1. Spis mindre salt

Salt har en dårlig effekt på dit blodtryk. Salt ophober sig i blodet og suger væske ind i blodårerne og det får dit blodtryk til at stige. Du kan spare på saltet både ved at undgå at oversalte din mad, men også ved at mindske dit indtag af f.eks. kødpålæg, lakrids og fastfood. Disse madvarer indeholder en høj mængde salt.


2. Undgå overvægt

Hvis du vejer for mig påvirkes hormonerne i kroppen og derved stiger dit blodtryk. Derfor er det vigtigt at holde din vægt på normal eller så tæt på det som muligt. For hvert kilo du taber dig, falder dit blodtryk med 1 mm Hg, så hvis du f.eks. taber dig 5 kilo, vil det gøre en stor forskel for dit helbred.


3. Drik mindre alkohol

Et højt indtag af alkohol kan resultere i et forhøjet blodtryk. Alkohol og blodtryk går ikke altid hånd i hånd. Du kan med god samvittighed drikke et glas vind en gang i mellem, men det er vigtigt at det ikke overskrider sundhedsstyrelsens anbefalede mængde alkohol pr. uge. Det vil sige 7 genstande for en kvinde og 14 genstande for en mand.


4. Stop med at ryge

Nikotin i en cigaret frigiver hormonet adrenalin. Adrenalin får blodårerne til at trække sig sammen og hjertet til at slå hurtigere og det vil i sidste ende resultere i at blodtrykket stiger.


5. Indtag calcium

Personer med lavt calcium indhold i kroppen har vist sig at have en tendens til højt blodtryk, derfor bør du sikre dig at indtage kalium dagligt. Dette kan du indtage gennem mælkeprodukter som mælk, yoghurt, ost eller lignende eller som et kosttilskud. Den anbefalede mængde calcium pr. dag er 1.000 mg. Spiser du ikke mælkeprodukter kan du tage et kosttilskud med calcium.


6. Dyrk motion

Alle former for motion medvirker til at sænke blodtrykket. Motion der får din puls op, får din blodårer til at udvide sig og derved falder dit blodtryk. Stillesiddende arbejde kan have en negativ indvirkning på blodtrykket, derfor er det specielt vigtigt at dyrke motion.


7. Undgå stress

Stress kan hurtigt for blodtrykket til at stige og hvis det er længerevarende stress, kan det blive et problem for kroppen. Derfor er det vigtigt at undgå stress eller alt for stressede situationer hvis du har forhøjet blodtryk. Sørg for at du har tid til at slappe af. Du kan evt. gå en tur og nyde naturen, så du samtidig får rørt dig.


8. Indtag magnesium

Mineralet magnesium kan reducere det systoliske og diastoliske blodtryk med henholdsvis 4 og 3 mmHg. Det er en stor forskel i forhold til hvis ikke du indtager magnesium. Derfor kan det anbefales at tage et dagligt kosttilskud af mineralet.


9. Spis sundt og varieret

En sund og varieret kost består gerne af proteiner i form af kød, grøntsager og frugt. Fisk er anbefalelsesværdigt at spise minimum 2 gange om ugen der det indeholder sunde fedtsyrer. En sund kost vil forebygge overvægt og dermed undgå forhøjet blodtryk i den forbindelse.


10. Indtag kalium

Kalium er en elektrolyt, der interagerer med natrium i blodets celler og kan hjælpe nogle mennesker med at reducere blodtrykket. Derfor bør du indtage grøntsager med indhold af kalium, hvis du lider af forhøjet blodtryk. Grøntsager som kål, champignoner, ærter, asparges, spinat, broccoli og lignende har et højt indhold. Du kan også tage kalium som et kosttilskud.



Videre læsning:
- Blodtryk | Det siger blodtrykket om din sundhed
- Forhøjet blodtryk - hvad kan man gøre?
- Hvordan måler jeg mit blodtryk?
- Forhøjet blodtryk hos gravide
- Lavt blodtryk | Årsager, symptomer & behandling

Fri fragt over 200 kr.
Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.