Rygestop – Gode råd og hjælp

Skrevet af
Slip cigaretterne med disse råd. Undgå afhængighed!

Rygestop – Hvad sker der med kroppen og hvilke præparater kan hjælpe?

Rigtig mange danskere er daglige rygere, men et voksende fokus på de mange skadelige effekter, får flere og flere til at overveje et rygestop. Et rygestop er dog ikke nogen nem beslutning, for det stærkt vanedannende nikotin i tobakken trækker i mange. Hvis du vil begive dig ud i et rygestop, eller du har brug for lidt hjælp og information, har vi samlet en hel masse information lige her. 

Rygestoppet i faser

En god idé til at påbegynde et rygestop er, at langsomt skære ned på antallet af cigaretter. På den måde kan du både vænne dig af med selve aktiviteten at ryge, og du kan sænke dit indtag af nikotin langsomt. Vælg fx en dato lidt ude i fremtiden, hvor du vil ryge din sidste cigaret, og brug dagene inden til at trappe ned på forbruget. På den måde kan du skabe en mere glidende overgang, og du vil forhåbentlig opleve mildere og færre abstinenser.

Allerede kort tid efter din sidste cigaret vil du begynde at kunne mærke en forskel i kroppen. Herefter kan du følge kroppens udvikling de første par dage og senere på lang sigt, hvor der også vil ske forandringer inde i kroppen, som man ikke nødvendigvis lægger mærke til, men som er til stor gavn. 

De første dage

I de første timer efter sidste cigaret vil du opleve en let faldende puls til et normalt niveau, samt at mængden af ilt og kulilte i blodet rammer normale værdier igen. Faktisk har du allerede efter det første døgn sænket risikoen for at få en blodprop i hjertet, men du kan også opleve lidt ubehagelige symptomer som hoste. Du kan læse mere om, hvordan du kan lindre hoste, eller tage et kig på vores håndkøbslægemidler mod hoste.

Det er på dag 2, at du vil mærke ændringer på grund af den manglende tilførsel af nikotin, hvis du udfører rygestop uden nikotinerstatning. Selvom du får hjælp til at gennemføre rygestoppet gennem nikotinerstatning, vil du dog kunne mærke andre positive ændringer som forbedret smags- og lugteevne.

Efter 3 dage uden røg vil du kunne opleve en øget lungekapacitet, hvilket betyder, at du kan have mere luft i lungerne. På den måde gøres en større mængde ilt tilgængelig ved hver vejrtrækning, og du har bedre forudsætninger for en god ilttransport rundt i kroppen.

Når abstinenserne begynder at melde sig de første par dage, kan du opleve stort ubehag. Dette kan fx være uro, humørsvingninger, hovedpine, utilpashed, rygetrang og rastløshed. Hvis du oplever så megen rastløshed og uro, at det forstyrrer nattesøvnen, kan du fx supplere din kost med kosttilskud til søvnbesvær og uro.  

Få sundere lunger efter dit rygestop! Lungerne renses dag for dag

De første måneder

Efter et par uger og op til et par måneder efter rygestoppet vil der ske mange ting inde i kroppen, hvor blandt andet blodforsyningen til væv og organer bliver forbedret. Du vil også opleve en reducering af den irriterende hoste, og lungerne begynder at blive renere. Som ryger har du påført sine lunger alvorlig skade, men efterhånden vil nye fimrehår vokse ud i luftvejene, som er med til at holde den indåndede luft samt lungerne rene. 

Virker en kold tyrker?

Nogle rygere foretrækker at springe direkte ud i et rygestop med en såkaldt “kold tyrker”, hvor man dropper røgen fra den ene dag til den anden. Erfaringer viser dog, at man oplever færre abstinenser ved en gradvis nedtrapning end et brat rygestop. Derfor afhænger dine chancer for succes med en kold tyrker meget af din viljestyrke, da man kan risikere at opleve voldsommere abstinenser. 

Hjælpemidler til rygestop

Til et rygestop kan du finde mange forskellige præparater, der kan gøre den store ændring nemmere. Disse hjælpemidler kan både være målrettede nikotintrangen, følelsen af at ryge en cigaret eller det ubehag, som følger med rygestoppet som bivirkning.  

Nikotinerstatning

Et meget populært hjælpemiddel til rygeafvænning er nikotinerstatning, som bruges til at mindske abstinenserne fra nikotinmanglen, så du kan fokusere på at ændre dine vaner omkring rygning i stedet. Her vil du nemlig indtage små mængder nikotin som erstatning for cigaretter, og du kan så efterfølgende trappe langsomt ned på dit forbrug af nikotinerstatning, når du ikke længere oplever problemer med rygetrang. 

Nikotinerstatning findes i mange forskellige udgaver, og de har hver deres fordele. Hvilket produkt, der passer bedst til dig, afhænger helt af, hvilken metode til at indtage nikotin, som du synes bedst om, og som passer bedst til dine behov. De forskellige typer nikotinerstatning, som du kan finde hos Med24.dk er: 

  • Nikotinplaster
  • Nikotintyggegummi
  • Nikotin Inhalator
  • Nikotintabletter
  • Nikotin Næsespray
  • Nikotin mundspray

Nikotinplaster anvendes oftest til rygere som ryger mere end 20 stk. cigaretter dagligt. Ved brug af depotplaster tilføres der en mindre mængde nikotin til kroppen hele dagen. Plastret dækker ikke den akutte trang til cigaretter og derfor anbefales det at anvende et hurtigtvirkende præparat sammen med, f.eks. tyggegummi eller sugetabletter.  
Plasteret anvendes efter følgende tabel:

Doseringsskema til nikotinnedtrapning ved brug af nikotinplaster

Nikotintyggegummi er manges favorit, da det samtidig med at lindre symptomerne fra nikotinmangel kan flytte fokus fra abstinenserne. Når du tygger på noget, kan du nemlig nemmere distrahere dig selv fra lysten til at ryge en cigaret. 

En nikotin inhalator giver også en lille mængde nikotin, så du kan slippe for ubehaget ved nikotinmangel. Inhalatoren kan bruges indtil du ikke længere oplever problemer med cigaretter, hvorefter du langsomt skærer ned på forbruget af nikotin. 

Nikotintabletter fungerer på samme måde som inhalatoren og kan være nemmere og mere diskrete at anvende. Når rygetrangen melder sig, placerer du blot tabletten i munden, og den vil herefter langsomt afgive nikotin til kroppen. Vælg fx de populære Nicorette Cooldrops Icy Mint, der desuden har en frisk smag af mint. 

Hvis du gerne vil have stillet nikotintrangen hurtigt, kan du med fordel bruge Nicorette Nikotin Næsespray, da nikotinen optages hurtigt til blodbanen gennem næseslimhinderne. 

Nikotin mundspray kan nemt tages med på farten, og den kan anvendes straks når nikotintrangen melder sig.  

Mentholcigaretter

Hvis du døjer med slem nikotinafhængighed, kan du tage kontakt til lægen, for der findes også forskellige receptpligtige midler og piller som fx Champix, som kan bruges til at behandle nikotinafhængighed. 

Hvis man ved rygestop oplever flest problemer med at stoppe med selve aktiviteten at ryge en cigaret, kan man anskaffe sig en menthol cigaret. Denne “falske” cigaret kan bruges som erstatning for almindelige cigaretter, og den kan genbruges mange gange, hvis man fylder op med nye mentholkrystaller som fx Urtegaarden Menthol Krystaller.  

Nedtrapningsfiltre

Som en hjælp til nedtrapningsfasen inden sidste cigaret, kan du benytte dig af Smoof Rygeafvænningsfilter, hvor du gennem 28 dage bruger 4 forskellige filtre på sine cigaretter. Disse filtre sænker gradvis mængden af nikotin og røg, som du indtager ved rygning, og de kan derfor gøre overgangen til nul cigaretter nemmere.  

Uro og stress

En af de abstinenser, som mange oplever og døjer med ved rygestop, er uro, stress og problemer med søvnen. Her findes mange forskellige kosttilskud, som kan give ro og gøre en afslappet, vælg fx Natur-Drogeriet Rolin’at. Over tid vil mange tidligere rygere dog opleve en forbedret nattesøvn og ligeledes deres partnere. Ikke-rygere snorker nemlig i gennemsnit mindre end rygere - læs mere om snorken her

Gode råd til start på rygestop

Hvis du har bestemt dig for at forsøge på at stoppe med at ryge, er her et par gode råd, som du kan bruge til at holde dig på rette vej, hvis du får brug for hjælp i visse situationer. 

Liste med alternativer

Lav en liste over forskellige alternativer, som du kan give dig til, når trangen til at ryge melder sig. Dette kan fx være at gå eller løbe en tur, at drikke en kop te, at børste tænder eller at gå i gang med husligt arbejde. Det handler om at få distraheret sig selv og få ledt opmærksomheden væk fra rygetrangen og hen mod den aktivitet, som man er i gang med. 

Motivation

Inden rygestoppet er det en god idé, at du spørger dig selv om, hvad din motivation til rygestoppet er. Uanset om det er for dit eget helbreds skyld, på grund af økonomi eller af hensyntagen til dine nærmeste, kan det være godt at kunne tænke tilbage på sin motivation, hvis man støder ind i en svær periode. Ved at minde sig selv om, hvorfor man egentlig er i gang med et rygestop, kan man nemmere klare abstinenserne fra nikotintrangen eller trangen til at ryge. 

Notér de gode oplevelser

Efter at du er stoppet med at ryge, vil du højst sandsynligt opleve forskellige forbedringer af dit helbred eller andre gode ændringer, som du lægger mærke til. Fx mærker du måske, at der er lidt penge til overs i budgettet, eller får bedre smags- og lugtesans. Et godt tip er at notere disse oplevelser ned, så du altid kan minde dig selv om de mange fordele ved din beslutning om at stoppe med at ryge. 

Vær ikke bange for belønninger

At stoppe med at ryge er en stor ændring af vaner i hverdagen, og det har som regel også stor betydning for de nærmeste omkring en. Det kan kræve stor vilje og støtte fra andre at ændre på vaner, og derfor kan man godt tillade at belønne sig selv og sine støtter, når man oplever små sejre eller gennemfører delmål.  

De mange fordele ved rygestop

Alle rygere er efterhånden bevidste om de mange sundhedsskadelige effekter rygning har, og derfor overvejer og forsøger mange sig også med et rygestop, for at droppe den dyre og dårlige vane.

På både kort og lang sigt vil et rygestop være til kæmpe gavn for kroppen. Der er et utal af fordele ved at droppe røgen, og disse er både økonomiske, psykiske og selvfølgelig fysiske. Et par af de gode grunde til at starte et rygestop er: 

  • Undgå at skade kroppen yderligere
  • Forlæng din levetid
  • Spar penge
  • Undgå at udsætte andre for passiv rygning
  • Bliv fri for afhængigheden
  • Få pænere hud og tænder
  • Oplev forbedret vejrtrækning
Fordele ved rygestop inkluderer godt helbred og god livskvalitet

Helt grundlæggende vil et rygestop inden 30 årsalderen betyde en forlængelse af forventet levetid på 10 år, og selvom du først stopper med at ryge efter du er fyldt 60, kan du i gennemsnit forvente 2-3 ekstra leveår i forhold til hvis du fortsatte som ryger.

Det er efterhånden almindeligt kendt, at rygning kraftigt øger risikoen for at udvikle lungekræft, men allerede 5 år efter rygestoppet er denne risiko halveret, i forhold til risikoen hvis du var fortsat som ryger. 10 år efter rygestoppet er risikoen endnu mindre, og den er nær ved den risiko, som ikke-rygere i samme aldersgruppe har. Det kan altså godt betale sig at stoppe med at ryge for at mindske sin risiko for at udvikle kræft, og de celler, der under rygningen var ved at udvikle sig til kræftceller, vil efter 10 år være blevet erstattet med raske celler. 

Rygning er heller ikke nogen billig vane, og i løbet af årene kan et tobaksforbrug løbe op i et stort beløb. Som hjælp til rygestoppet kan du investere i forskellige hjælpepræparater, der selvfølgelig vil være en udgift, men som på sigt vil resultere i lidt ekstra luft på kontoen som følge af et stoppet tobaksforbrug.

De fine blodkar i huden er med til at holde huden frisk og elastisk, da de sørger for tilførslen af blod, ilt og næringsstoffer. Nikotin er med til at få disse små blodkar til at trække sig sammen, og efter et rygestop kan du derfor opleve, at huden får nemmere ved at reparere sig selv og gendanne beskadigede celler.

Når vi bevæger os, skal musklerne bruge ilt, som de får fra blodet. De proteiner, der sørger for ilttransporten, hedder hæmoglobin, men de har også meget nemt ved at transportere kulilte. Kulilte findes i stor mængde i tobaksrøg, og ved rygning får du derfor en stor mængde kulilte i blodet fremfor ilt. Dette betyder, at du vil opleve en sænket ilttilførsel, som kan vise sig som voldsommere vejrtrækning. Ved at undgå tobaksrøg kan du derfor holde mængden af kulilte i blodet normalt, og undgå besværet vejrtrækning. 

Generende symptomer

Lige efter rygestoppet oplever flere generende symptomer som fx hoste, og dette kan fortsætte i et par uger efter rygestoppet. Lad dog ikke hosten slå dig ud – du er på rette vej med dit rygestop og forsøg endelig ikke at lindre hosten med en cigaret. 

Hypnose og akupunktur

Mange alternative behandlinger til hjælp ved rygestop er blevet populære, og dette gælder fx hypnose og akupunktur. Mange mener at have haft stor glæde ved at benytte disse behandlinger, og det kan være en hjælp og lindring af symptomer for nogen. Det er dog endnu ikke dokumenteret, at nogle personer har særlig gavn af hypnose som rygeafvænning, men derfor kan folk godt have haft gode oplevelser med det i forbindelse med deres rygestop.

Det er meget forskelligt, hvad der virker bedst for folk gennem deres rygestop, om det er gradvis afvænning, en kold tyrker, nikotinerstatning, hypnose eller noget helt andet. Hvad der bedst kan hjælpe dig, afhænger af dine præferencer i forhold til hjælpemidler og dit temperament. 

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.