Kom i mål med dine nytårsforsæt - 7 nemme trin til succes | Med24.dk

Kom i mål med dine nytårsforsæt - 7 nemme trin til succes

Nytårsforsæt | Kom i mål med dine nytårsforsætter

Lad os være ærlige; de fleste af os mislykkes med at overholde vores nytårsforsæt og ofte sværger mange, at de aldrig lavet et forsæt igen - i hvert fald indtil næste år.

Men mange af os er evigt håbefulde hvert år, når nytår nærmer sig. Vi tror på, at vi kan forbedre vores liv, at det er muligt at skabe forandringer og vi er overbevist om, at vi ikke skal sidde i de samme, gamle rutiner i det nye år.

Heldigvis ér der en vej, som gør det muligt at opnå dine ønskede forandringer i dit liv. Læs her hvordan.


Problemet med de fleste nytårsforsæt

Nytårsforsæt er fantastiske; de er fyldt med optimisme og håb for det nye år. Desværre falmer optimismen og håbet for forandring forsvinder i løbet af få uger i det nye år. Vores forsøg på forandring får derfor en brutal afslutning næsten allerede inden, vi er kommet ordentligt i gang.

Nytårsforsæt og andre forsøg på at skabe forandringer i vores liv mislykkes ofte på grund af en eller flere af disse grunde:

  • Vi prøver at lave for mange forandringer på samme tid. Det dræner vores fokus og energi for meget og forandringerne mislykkes. Det er meget mindre effektivt at ændre for meget på én gang end at ændre én ting ad gangen.
  • Vi bruger al vores energi i starten på store forandringer og så løber vi hurtigt tør.
  • Vi starter med de rigtig store og trælse forandringer. De er svære at ændre og vi bliver overvældet over dette og så dropper vi det igen.
  • Vi siger til os selv, at vi blot skal være disciplineret og prøver at ændre ubehagelige vaner. Desværre strider det mod vores natur at gøre ubehagelig ting igennem længere tid og vi mister derfor hurtigt modet og lysten til det.
  • Livet og hverdagen kommer i vejen. Ting opstår pludseligt og kommer i vejen for vores gode intentioner. Det kan være forældremødet på skolen, som kommer i vejen for træningen og inden man har set sig om, har man ikke trænet i en måned.
  • Nytårsforsæt er ofte for vage - “jeg vil drikke mere vand!" - men indeholder ikke en handlingsplan for hvordan, hvor meget, hvornår og således. Det bliver derfor svært at finde tid til det og det drukner i mængden af opgaver i hverdagen.

Der findes selvfølgelig utroligt mange andre grunde til, hvorfor vi fejler, men disse er meget almindelige, når vi forsøger at forandre os.


Maks 6 forandringer

Hvordan lykkes vi så med at skabe langvarige forandringer i vores liv? Det er vigtigt, at vi tager højde for de typiske udfordringer nævnt ovenfor, når vi vil skabe forandring. Det er derfor vigtigt, at:

  • Vi fokuserer på én forandring ad gangen. På den måde bevarer vi vores fokus og energi til opgaven.
  • Vi ændrer vanen gradvist, så vi ikke løber hovedet mod muren og mister motivationen.
  • Vi starter med noget virkelig, virkelig nemt, så vi ikke bliver overvældet over at det kan være svært.
  • Vi fokuserer på fornøjelige aktiviteter, så vi ikke får behov for at være “disciplineret”.
  • Vi afsætter to måneder til at skabe forandringen. Så hvis noget kommer i vejen i ny og næ, der det blot et bump på vejen og ikke en katastrofe.

Hvis du holder dig til denne metode, kan du fokusere på at skabe langtidsholdbare, nye vaner fremfor kortsigtede mål, som fejler i længden. Du bevarer din entusiasme og du oplever at det bliver nemmere at nå dine mål. Kort sagt; du øger dine chancer for at gennemføre dine nytårsforsæt og skabe nye vaner, som kan forandre dit liv.


Sådan gør du

  1. Vælg op til 6 nytårsforsæt. Har du flere, skal du prioritere hvilke seks, der er vigtigst for det kommende år.
  2. Vælg 1 af de 6 forsæt, som du vil starte med.
  3. Fortæl så mange som muligt, at du vil lave denne forandring i dit liv og bed om deres støtte. På den måde forpligter du dig over for andre.
  4. Opdel forandring i 8 små skridt, hvor første skridt skal være så nemt som overhovedet muligt. For eksempel; hvis du ønsker at drikke mere vand, så kan første skridt være at sætte et glas vand frem.
  5. Vælg en udløser for din nye vane - en ting som du allerede nu gør og som kommer til at ligge umiddelbart lige før din nye vane. Det kunne være at tage en kop kaffe.
  6. Begynd med det første, meget nemme skridt i din handlingsplan og gør det i én uge lige efter din udløser. Mht. Vand kan det være, at hver gang du henter kaffe, så drikker du også et glas vand.
  7. Hver uge udbygger du din nye vane. Dvs. i uge 2 gør du både skridt 1 og skridt 2 og sådan fortsætter du hver uge i to måneder.

Vigtigt: Du får lyst til at gå hurtigere igennem skridtene, men det må du ikke. Det er vigtigt, at du bevarer din energi og motivation, så du får gennemført alle ugerne.

Tillykke! du har nu gennemført to måneder og har fået en ny vane. Fortsæt nu til dit næste nytårsforsæt og gentag processen forfra.

Læs mere om gode tips og tricks til dit nytårsforsæt eller bliv fristet af vores mange gode og sunde tilbud.

Videre læsning:
- Sådan styrer du udenom slikskuffen
- Kostråd til målrettede motionister
- Fysisk aktivitet giver overskud i hverdagen
- Få succes med din træning med 3 geniale råd

Fri fragt over 499 kr.
Til DAO/GLS PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.