Fysisk aktivitet giver overskud i hverdagen

Fysisk aktivitet giver overskud i hverdagen

Fysisk træning giver overskud

Kroppen er så klogt indrettet, at den langt hen ad vejen kan kompensere for den levevis vi byder den, røg, junkfood, stress, for lidt søvn mv. Det vil sige, at selv om vi, tæsker løs på den, er den rar og gavmild og bygger os pænt op igen…uden at sætte for mange tydelige spor!

Det kan vi nyde godt af i hvert fald indtil vi bliver omkring 25-35 år (alt efter vores genetiske ophav og summen af belastninger), så begynder vores levevis, at sætte sine tydelige spor, for her er kroppens opbyggende egenskaber for nedadgående! That’s a fact!

For mange betyder det, at ryggen begynder at værke, fedtkiloene sidder ekstra godt fast, rynkerne træder i karakter, energien daler osv. Og selvom det er svært, bør vi nok takke kroppen for de tydelige signaler, for netop disse symptomer gør, at rigtig mange af os, i samme periode, får øjnene op for, at vi bliver nødt til at gøre noget ved det!

Det kan godt være, at symptomerne ikke i første omgang virker dødsens alvorlige og kan klares med et par Panodil og en god dækkende creme, men på lang sigt, kan de udvikle sig til langt alvorligere livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, diabetes, kroniske smerter, gigt, depression, kræft mv. Hovedpine, muskelsmerter, træthed og hormonelle forstyrrelser er blevet en naturlig del af hverdagen for alt for mange. Hvor ofte tager du et par smertestillende tabletter?

 Du skal ikke tage smertestillende, med mindre det er strengt nødvendigt.

Vi er ikke skabt til at have ondt, småhovedpine eller til at slæbe os trætte ud af sengen eller sove på sofaen når klokken er 21. Eller at “snotte” 3-5 gange hvert vinter. Og vi er ikke bygget til at have oppustet mave, forstoppelse eller diarre med jævne mellemrum. Har du det sådan skal du gøre noget ved det!

Vi er tværtimod skabt til at være friske når vi står op og have en naturlig energi hele dagen, til at sove natten igennem hvor kroppen restituere og genopbygger og til en smertefri tilværelse fra vugge til grav. Er din hverdag præget af spændinger, træthed, utilpashed, vægtubalancer og andet som nævnt ovenfor, er det på tide, at du kigger på de ting i din hverdag der udløser symptomerne og gør noget ved det.

Du kan starte med at kigge på tre områder af dit liv.

  • Dyrker du motion?
  • Spiser du sundt?
  • Er du tilfreds med dit arbejde og dit familieliv?

Det er tre afgørende punkter for din sundhed og din trivsel. Du skal ikke ændre alle områder på en gang. Tag en lille bid ad gangen, men gør det! Belønningen får du hurtigt i form af et større velvære, mere energi, bedre nattesøvn, færre smerter, bedre selvværd, bedre humør og meget andet der styrker dig til at klare hverdagen og gør livet skønnere.


Et godt sted at starte er motionen

Fysisk aktivitet giver overskud i hverdagen, et bedre humør, færre spændinger, bedre nattesøvn og har på rigtig mange områder en bedre effekt end medicin.

Når du motionerer vil det automatisk have positive indflydelseder på dine kostvalg. ALLE kan motionere. Børn, unge, gamle, gravide og ja, selv med skavanker og skader kan du motionere – det gælder om, at finde den motionsform der passer dig.

7 punkter du kan drøfte med dig selv, før du springer ud i det!

  • Hvilken form er du i? Vi skal krybe før vi kan gå, så du skal allerførst finde ud af hvad der er realistisk og overkommeligt for dig nu. Glem hvad alle de andre gør – hold focus rettet på dig og dine mål med træningen.
  • Har du sygdomme, skader eller skavanker? Drøft motionsplanerne med din læge, fysioterapeut eller kiropraktor så du ved præcis hvad der er bedst for dig.
  • Hvilken motionsform synes du er sjov? Find dit indre legebarn og vælg ud fra det der giver dig et smil på læben. Lad dig ikke stoppe af hvad du tror andre tænker. Du behøver ikke nødvendigvis gøre det alle de andre gør…Tænk bredt!
  • Er du solotypen eller holdtypen? Hvad motiverer dig – også på sigt?
  • Prøv det af. Tal med nogen der har prøvet det, eller bestil gratis prøvetimer og kom ud og prøv tingene af før du beslutter dig. Anskaf dig et par gode sko, hvis det behøves, men lån gerne tøjet fra veninder og venners træningsgarderobe indtil du har truffet dit valg.
  • Sæt tiden af i din kalender. Hver uge og kom af sted hver anden dag. Husk lidt har også ret. En god spadsertur, cykletur eller fysisk leg med børnene er også motion.
  • Sæt det ene ben foran det andet og gør det. Ofte bruger vi lige så meget tid på undskyldningerne, som det tager at gøre det. Just do it!

Følg med her på bloggen, hvis du gerne vi have endnu flere motionstip.

Fri fragt over 499 kr.
Til DAO/GLS PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.