Hvad er undervægt?

Skrevet af
Stort billede, lyserød vægt og målebånd, Med24

Du har sikkert altid hørt, at du skal passe på med at spise for meget og bevæge dig for lidt, fordi overvægt kan have flere helbredsmæssige problemer for dig. Men vidste du, at dit helbred også påvirkes af, at du vejer for lidt og er undervægtig? Vi vil her give dig en masse viden om grunde til undervægt, symptomer på undervægt og følgesygdomme af undervægt. 


Undervægt

En definition af undervægt er, at du vejer mindre, end hvad der er godt for dit helbred. Den lave kropsmasse vil øge risikoen for sygdomme, og faktisk påvirker undervægt ikke kun dit fysiske helbred, men det kan også have betydning for dit mentale helbred. Der findes forskellige grunde til undervægt, hvilket du kan læse mere om længere ned i artiklen. 

BMI undervægt

For at finde ud af om du er undervægtig, er BMI én af de mest anvendte metoder. BMI beregneren sammenligner din vægt med din højde, og du kan nemt og hurtigt udregne dit BMI ved at bruge vores BMI-beregner, der findes i linket nedenfor. Når du får dit BMI tal kan du på BMI skalaen se i hvilken vægtgruppe, du er klassificeret - undervægt, normalvægt eller overvægt. Siger din BMI undervægt, hvilket svarer til et BMI tal under 18,5, bør du være opmærksom på, hvorfor du har en undervægt BMI - det kan nemlig have en påvirkning på dit helbred og din hverdag.

Du kan læse meget mere om hvad BMI er, hvilke fordele der er ved en BMI beregner, men også hvilke faktorer BMI ikke tager højde for i vores artikel om BMI: 


Alvorlig undervægt

Grønt æble med målbånd omkring, Med24

Måske du kender fra en BMI tabel, at man skelner mellem overvægt og svær overvægt, men når det kommer til undervægt, skelner tabellen ikke på samme måde. Der bliver ikke taget stilling til, om der er tale om alvorlig undervægt, ekstrem undervægt eller livstruende undervægt. Dog kan du få en indikation af, hvor alvorlig din undervægt er, ved at se hvor lavt dit BMI tal er – jo længere fra 18,5, jo mere alvorligt er det. Derudover kan du også se på, hvilke konsekvenser ved undervægt du oplever, og om du oplever følgesygdomme ved undervægt. 


Grunde til undervægt

Hvad skyldes undervægt? Dette spørgsmål er der ikke kun ét svar på! Hos nogle skyldes undervægt sygdomme eller medicin, der har en nedsættende effekt på appetitten. Måske du har hørt om sammenhængen mellem undervægt og kræft? Undervægt og manglende appetit ses nemlig hyppigt i forbindelse med kræft, men også andre sygdomme, som KOL, kan resultere i undervægt. Hvis din undervægt skyldes en sygdom og manglende appetit, kan du prøve at spise mange små måltider i løbet af dagen, få kalorieholdige drikkevarer, og søge rådgivning hos din egen læge.  

Overvægt og undervægt er begge tilstande, som øger risikoen for helbredsproblemer, men modsat overvægt, der hovedsageligt skyldes et kalorieoverskud, er undervægt forsaget af et kalorieunderskud. Med andre ord, er forkerte kostvaner, hvor der bliver spist for lidt mad i forhold til, hvad kroppen har brug for, også en grund til undervægt. Hvis du har brug for at tabe dig, fx ved overvægt, så er det nødvendigt at være i kalorieunderskud, men hvis du derimod allerede har et lavt BMI tal, vil et længerevarende kalorieunderskud resultere i undervægt og øge risikoen for, at du får ubehagelige symptomer og følgesygdomme af undervægt.  

Undervægt og træning påvirker også hinanden. Måske du synes, at du spiser rigeligt med mad, men hvis du samtidig træner rigtig meget, og derved forbrænder en masse kalorier, kan dette også resultere i et kalorieunderskud.

Undervægt hos ældre

Undervægt er også en del af hverdag hos vores ældre del af befolkningen. Undervægt hos ældre skyldes bl.a.: 

  • Ensomhed
  • Manglende kræfter
  • Svært ved at klare sig selv
  • Sygdomme og medicin

Undervægt konsekvenser hos ældre kan være alvorlige for både deres fysiske- og psykiske helbred. Ældre kan både opleve sygdomme ved undervægt og problemer med at komme sig efter et sygdomsforløb, og derudover kan træthed og bekymringer også fylde. 


Kvinder sidder ved skrivebord, er træt og tager sig til hovedet, Med24

Undervægt symptomer

Er du i tvivl om, hvilke tegn på undervægt, som du skal være opmærksom på? Der findes flere forskellige symptomer på undervægt - herunder både fysiske og psykiske symptomer. Nogle af de fysiske undervægt symptomer er bl.a.: 

  • Lavt blodtryk
  • Svimmelhed
  • Træthed

Hos kvinder ses udeblivende menstruation også i forbindelse med undervægt, hvilket kan give problemer med frugtbarheden og muligheden for at blive gravid.  

Nogle af de psykiske symptomer viser sig bl.a. som ensomhed, depression og irritation, og flere undgår også at spise sammen med andre – dette ses især hos folk, der lider af en spiseforstyrrelse, som anoreksi.

Symptomerne og konsekvenserne ved undervægt er meget forskellige fra person til person – nogle oplever både fysiske og psykiske symptomer, mens andre kun føler sig trætte. Oftest hænger de ubehagelige symptomer og konsekvenser sammen med, hvor alvorlig undervægt, der er tale om. 


Undervægt følgesygdomme

Som tidligere nævnt, skyldes undervægt, i de fleste tilfælde, et manglende indtag af mad og drikke. Når din krop ikke får tilstrækkeligt med mad, vil der også opstå en mangel på næringsstoffer, som kroppen har brug for, for at kunne fungere optimalt. Dette kan medvirke til flere følgesygdomme, fx: 

  • Blodmangel – grundet mangel på jern
  • Knogleskørhed - grundet mangel på kalk

Fra undervægt til normalvægt

Hvis du kan aflæse ud fra dit BMI tal, at du klassificeres som undervægtig, og hvis du yderligere også oplever nogle af de overstående symptomer og konsekvenser, er det nødvendigt at kigge på dine kostvaner – dette gælder selvfølgelig ikke, hvis din undervægt skyldes en længerevarende sygdom, som fx kræft. Her skal du i stedet rådgive dig hos din læge! 

For at gå fra undervægt til normalvægt er der behov for et kalorieoverskud. Dette kan gøres ved at øge indtaget af mad og drikke. En god måde at øge indtaget af kalorier, er ved at få væske, der har et højt kalorieindhold - du kan fx prøve Weight Gainer. De officielle kostråd er også anbefalelsesværdige at følge, hvis du har svært ved at finde ud af, hvorfor noget mad og drikke du skal have for at øge dit kalorieindtag og opnå en vægt, der ikke øger risikoen for helbredsproblemer.  

Derudover er mængden af din træning også vigtig. Hvis du træner rigtig meget, påvirker det dit kalorieregnskab, så du har behov for endnu flere kalorier. Derfor kan det være en god ide at skære lidt ned for træningen, hvis du har problemer med at få nok mad i løbet af dagen. 


Mangler du ideer til gode, sunde, lækre og mættende opskrifter? I vores artikel univers finder du et hav af opskrifter, der kan give dig inspiration til din madlavning derhjemme. Du finder bl.a. en smagfuld og mættende opskrift på quinoagrød og en opskrift på de lækreste bananpandekager. 

Pil til toppen

Fri fragt over 249 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice
Brug for hjælp?