Kundeservice
0 varer
Kurv

Chiafrø - Giv din hverdag et supersundt boost med disse fantastiske frø.

Chiafrø er siden deres indtog i Danmark blevet en af de mest populære superfoods herhjemme. De er nemme at fordøje, kan bruges i næsten alle slags opskrifter og er sprængfyldte med gode ting til din sundhed og helse.

Chia frø stammer oprindeligt fra Mexico, hvor de blev særligt værdsat for deres medicinske egenskaber og høje næringsværdi. De var faktisk så værdsatte, at de små frø er blevet brugt som valuta. Chia betyder “styrke” på mayansk og i det gamle aztekerriget blev frøene spist af krigerne når de drog i krig og når de skulle bruge et boost til deres energi og udholdenhed. I dag kendes chiafrø også som ”runners food”, da de er gode, når vi skal yde noget ekstra – fx når du skal løbe en længere tur end du plejer.

Læs videre i denne artikel, hvor vi fortæller om, hvordan du får mest ud af de små chia frø, hvad du kan bruge dem til, deres næringsindhold, mulige bivirkninger og meget mere.


Hvad er chiafrø?

Aztekernes superfrø, en sundhedsbombe, runners food, superfood – kært barn har mange navne, men hvad er chia frø egentlig?

De små frø har været kendt i mere end 4000 år og stammer fra planten Salvia hispanica – en del af myntefamilien. Frøet er en sand superfood og blot 2 spsk. indeholder flere sunde omega 3 fedtsyrer end en laksefilet, mere calcium end et glas mælk, flere antioxidanter end blåbær og så er de fyldte med både protein og kostfibre.

Chiafrø har utrolig mange anvendelsesmuligheder; deres evne til at absorbere sin egen vægt op til 10-12 gange i væske og at de er smagsneutrale, gør dem ideelle til brug i stort set al slags mad.

Chiafrøs næringsindhold (pr. 100 gram):
Energi:                                        1860 kJ / 450 kcal
Fedt:                                            31 g
- Heraf mættede fedtsyrer:    3,2g
Kulhydrater:                              5,0 g
- Heraf sukkerarter:                 0-1 g
Fibre:                                          36 g
Protein:                                      20 g


Hvad er chiafrø godt for?

Det komplette kosttilskud

Aminosyrer er de mindre molekyler, som protein består af og derfor er disse vigtige for vores kroppe. Langt de fleste af disse aminosyrer producerer kroppen selv, men der findes dog otte, som du kun kan få gennem din daglige kost. Chiafrø indeholder alle otte af disse essentielle aminosyrer og betegnes derfor som et komplet kosttilskud.

Vægttab

Chia frø nævnes ofte sammen med vægttab fordi, de små frø indeholder utrolig mange gode nærringstoffer, hvis du vil tabe dig. Frøenes høje indhold af protein og fibre gør, at du forbliver mæt i længere tid. Blot at skifte til en mere fiberholdig kost kan være en god måde at tabe sig på, fortæller Harvard Medical School og chia øger din fiberindtagelse betydeligt. Prøv fx at drysse nogle chia frø på toppen af din morgengrød eller havregryn for en ekstra sund morgenmad. Herudover er deres gode mæthedshedsfornemmelse med til, at du ikke føler dig snacksulten, efter du har spist dem og derfor holder dig fra de søde sager i hjemmet eller på arbejdet.

Det er vigtigt at nævne, at ingen individuel madvare alene kan være ansvarlig for et vægttab. Et sundt vægttab sker gennem en varieret kost, som sørger for at du ligger i kalorieunderskud i forhold til din daglige aktivitet. På den måde begynder kroppen nemlig at forbrænde sine egne fedtdepoter og du taber dig som resultat.

Køb chia frø her!

Sport

Chia frø er kendt som ”runners food” fra langdistanceløbere som de gamle Aztec budbringere og Tarahumara indianerne i det nordvestlige Mexico. Det er igen frøenes gode ernæringsprofil, som gør dem særlig velegnet til, når du skal være aktiv. Frøene giver et godt boost til din optagelse uden at give dig en tung fornemmelse i kroppen, som ellers kan virke begrænsende, når pulsen er høj.

Chiafrø er gode til sport og løb - Med24.dk

Chiafrø opskrifter

Er du nysgerrig på, hvordan du kan bruge chia frø i din madlavning, så tag et kig på vores samling af opskrifter med superfrøene her.

Lækre chiafrø opskrifter hos Med24.dk

Chiafrø er godkendt i Danmark

Efter tidligere at have været forbudte til salg som fødevare og til brug i fødevarer, blev chia frø i 2009 godkendt som ”novel food” i EU og sidenhen også godkendt til brug i andre fødevarer.  

Læs godkendelsen af chiafrø som levnedsmiddelingrediens.


Hvor meget chiafrø må man spise om dagen?

Fødevarestyrelsen anbefaler en daglig dosis på 15 g svarende cirka til ca. to spiseskeer om dagen. Hvis du bruger frøene i madlavning anbefales det, at indholdet af chia ikke udgør mere end 10%.


Chiafrø bivirkninger

Chiafrø er utrolig sunde, men ligesom med al mad skal man spise chia frø med omtanke. Fødevarestyrelsen har ikke noget kendskab til sundhedsmæssige risici i forbindelse med chiafrø. På grund af frøenes evne til at absorbere væsken omkring sig kan et overforbrug af chia dog give problemer med maven, hvis du ikke sørger for at drikke rigelig væske ved siden af.


Køb chiafrø hos Med24.dk

Med24.dk forhandler et bredt udvalg af chiafrø og er blandt de førende på pris i Danmark. Se vores store udvalg her

Se webside
Med24.dk – Løkkensholmsvej 6 – DK-9480 Løkken – Tlf. +45 71999817 – E-mail: info@med24.dk - CVR nummer: 28520832