Kolesterol – Hvad betyder det berygtede tal?

Skrevet af
Fødevarer uden kolesterol, laks, avokado, nødder, mandler, olie

Hvad er kolesterol?

Kolesterol er et fedtstof af typen sterol, som har mange vigtige funktioner i kroppen. Kolesterol findes i faktisk i alle celler i din krop, hvor det er en vigtig byggesten. Det bliver dannet i leveren, og så indtager du desuden kolesterol gennem kosten.

Når vi snakker om kolesterol generelt, så dækker det over den totale mængde kolesterol, der findes i blodet, og som egentlig kan deles op i nogle undertyper. De to undertyper, som er mest kendte og vigtige, er LDL-kolesterol og HDL-kolesterol.

LDL-kolesterol (Low Density Lipoprotein-kolesterol) er den type kolesterol, som ved for høje koncentrationer i blodet kan give øget risiko fro hjerte- og karsygdomme, fordi de har tendens til at aflejre sig i dine blodkar, og på den måde medvirker til det, der i sidste ende bliver til åreforkalkning. Jo højere værdien af LDL-kolesterol er, jo højere er risikoen også. Derfor kaldes LDL-kolesterol i daglig tale “det lede kolesterol”, som vi gerne skal undgå alt for høje værdier af. Normale grænseværdier for LDL-kolesterol kan du se i følgende tabel: 

Alder Grænseværdi
18 - 29 år 1,2 - 4,3 mmol/L
30 - 49 år 1,4 - 4,7 mmol/L
50 år og ældre 2,0 - 5,3 mmol/L

HDL-kolesterol (High Density Lipoprotein-kolesterol) kendes også som “det herlige kolesterol” eller “det gode kolesterol”, fordi vi gerne sigter efter høje værdier af HDL-kolesterol i blodet. Hvis du har meget HDL-kolesterol i blodet, vil du opleve en lavere risiko for hjerte- og karsygdomme, og niveauet af HDL-kolesterol skal helst være på mindst 0,9 mmol/L. En normal grænseværdi for HDL-kolesterol kan ses i tabellen nedenfor: 

Køn Grænseværdi
Kvinder >1,2 mmol/L
Mænd >1,0 mmol/L

Det samlede kolesteroltal dækker altså over niveauet af HDL- og LDL-kolesterol i blodet foruden de andre fedtstoffer i blodbanen som fx triglycerider. Størstedelen af det kolesterol, som vi har i kroppen, dannes i leveren - faktisk dannes der i kroppen ca. 1 g kolesterol hver eneste dag. Derimod indtager vi i gennemsnit kun 250 – 350 mg kolesterol gennem kosten om dagen, hvoraf kun 40 – 50% rent faktisk bliver optaget. Derfor betyder den mængde kolesterol, som du får gennem din kost, ikke særlig meget i det samlede kolesterolregnskab.  


Fødevarer med meget kolesterol

Sunde fedtstoffer - lavt kolesterol i avokado, chiafrø, nødder og mandler

Du kan dog holde lidt øje med dit indtag af kolesterol ved at være særligt opmærksom på fødevarer, som har et højt indhold af kolesterol. Dette er fx æg, hvor især blommen indeholder meget kolesterol. Derudover indeholder organer som lever og nyre fra høns, kalv, svin og okse meget kolesterol og dermed også diverse leverpostej, -pølser og patéer. Faktisk har skaldyr som hummer og rejer også et højt indhold af kolesterol og ligeså rogn og kaviar.

Hvis du gerne vil undgå at indtage for meget kolesterol, kan du derfor undgå disse forskellige fødevarer og i stedet spise dig mæt i grøntsager, nødder, svampe, frø, kerner, hytteost, yoghurt, bælgfrugter og visse gryn, som alle har et lavt indhold af kolesterol. Det er måske ikke en direkte kolesterol nedsættende kost, men det er en kost, hvor du undgår at forhøje dit kolesterol yderligere gennem din diæt.  


Skal jeg helt undgå kolesterol?

I Danmark har vi generelt ikke et for højt indtag af kolesterol, og der findes derfor ingen anbefalet øvre grænse for indtag af kolesterol. Det, som er værd at overveje, når det kommer til kolesterol og kost, er hvilken type fedt du indtager mest af i din kost: mættet eller umættet fedt. Der er nemlig sammenhæng mellem et højt indtag af mættet fedt og forekomst af hjerte- og karsygdomme, hvorimod et højt indtag af umættet fedt tilsyneladende kan være med til at forebygge hjerte- og karsygdomme.

Mættet fedt har nemlig betydning for dit kolesteroltal, og hvis du gerne vil holde dit kolesteroltal indenfor grænseværdierne, bør du derfor fokusere på at spise mere umættet fedt end mættet fedt. Du må ikke være bange for at have kolesterol i kroppen, for kolesterol er både en vigtig del af opbygningen i cellemembraner i kroppen, og så er de vigtige for dannelsen af galdesyrer og steroidhormoner. Det er når kolesterol findes i alt for høje værdier i blodet, at det kan blive farligt og give større risiko for udvikling af især hjerte- og karsygdomme.

Kroppen er også i mange tilfælde så smart, at hvis der optages meget kolesterol gennem kosten, så danner den typisk mindre kolesterol selv og omvendt. En alt for kolesterolrig kost kan dog føre til for højt kolesterol, men faktisk har din indtagelse af mættet fedt endnu større betydning for dit kolesteroltal. For at undgå, at du får for meget mættet fedt, bør du derfor skrue ned for dit indtag af kød og fede mejeriprodukter fra firbenede dyr som køer, grise og lam. Derimod skal du vælge mere magret kød og magre mejeriprodukter og ellers gå efter hvidt kød fra fisk, kylling og kalkun.

Hvis du leder efter gode kilder til umættede fedtsyrer, kan det fx være nødder som mandler, cashewnødder, jordnødder og hasselnødder, plantemargariner og olier som raps, oliven, hørfrø, vindruekerne, solsikke. Derudover har avokado og fisk generelt et højt indhold af umættet fedt.  


Har jeg for højt kolesterol?

Der findes nogle faste grænseværdier for kolesterol, som varierer en smule i forhold til alder. Disse grænseværdier angiver, hvad der er et normalt niveau af kolesterol i blodet for netop din aldersgruppe, så du kan nemt finde ud af, om du har for lidt eller for meget kolesterol i blodet.

De normale grænseværdier for kolesterol er: 

Alder Grænseværdi
18 - 29 år 2,9 - 6,1 mmol/L
30 - 49 år 3,3 - 6,9 mmol/L
Over 50 år 3,9 - 7,8 mmol/L

Der er ingen direkte symptomer på for højt kolesterol, så den eneste måde at holde høje med dit kolesteroltal er ved at teste det en gang i mellem og tjekke, at det ligger som en typisk normalværdi for kolesterol. Enten derhjemme eller ved lægen. Forhøjet kolesterol bliver mange desværre først opmærksomme på sent i livet, og derfor er det altid en god idé at have dit kolesterolniveau i baghovedet, når du vælger fødevarer eller er ved lægen, så du kan undgå at komme i en tilstand med forhøjet kolesterol, som kan føre til sygdom. 

Mål selv dit kolesteroltal

Mål dit kolesteroltal med en digital kolesterolmåler. Nemt og hurtigt

Du kan måle dit kolesteroltal derhjemme uden at du behøver at faste inden, hvis du bruger en af vores smarte kolesteroltests, som alle er enkle men sikre hjemmetests.

Du kan på siden med kolesteroltests finde testapparater fra 3 forskellige brands: Prima, Multicare In og Accutrend. Kolesteroltesten fra Prima er den eneste af de tre, som ikke er elektronisk, men hvor du selv skal aflæse resultatet på et aflæsningskort. Dette gør dog ikke testen mindre pålidelig eller aflæselig, for den har en nøjagtighed på hele 98%.

Multicare In kolesterolmåler kan du købe som et samlet startkit, hvor du får både teststrips, lancetter(nåle) og lancetholder sammen med din kolesterolmåler. Med Multicare In kan du faktisk både måle kolesterolniveau og glukoseniveau i blodet - altså dit blodsukker. Du kan læse meget mere om blodsukker her!

Med Accutrend plus kolesterolmåler kan du hurtigt finde ud af, om dit kolesteroltal er for højt. Den kan med stor nøjagtighed måle dit kolesterolniveau på blot få minutter, og du kan nemt aflæse resultatet på det digitale display. Til din Accutrend plus kolesterolmåler kan du få både kolesterol og laktat-teststrimler, så du både kan måle kolesterol- og laktatniveau med samme smarte apparat.  


Kan jeg få for lavt kolesterol?

Hvis du er bange for at få et for lavt kolesteroltal, hvis du undgår de kolesterolrige fødevarer, har du ikke noget at frygte. Selvom du skærer kraftigt ned på dit indtag af kolesterol, vil kroppen selv danne kolesterol, og ofte vil den også øge produktionen en smule, hvis der næsten ikke bliver tilført kolesterol med kosten.

Et lavt kolesteroltal har normalt ikke sygdomsmæssig betydning, men derfor kan du stadig være opmærksom, hvis dit HDL-kolesterol bliver målt til at være en smule lavt. Det kan nemlig være en risikofaktor for udvikling af åreforkalkning og medfølgende hjerte- og karproblemer.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit kolesteroltal er normalt, og om der er ting i din livsstil, som du kan optimere med henblik på at ændre dit kolesteroltal, kan du altid tage en snak med din læge, som kan give dig råd og vejledning.

Du kan gå på opdagelse blandt vores mange artikler om blodtryk og måling af det lige her, eller du kan læse forskellige artikler om diæt og vægttab, hvor du kan finde mange gode råd og forslag til diæter, der kan hjælpe dig i gang med et vægttab og en ny livsstil. 

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.