Kender du din normale puls? Læs om høj, lav og normal puls

Skrevet af

Hvad er puls?

Når dit hjerte trækker sig sammen for at sende blod ud i kroppen, vil dine blodårer udvide sig kortvarigt. Det er denne midlertidige ændring i blodårerne, man mærker som pulsen. Helt nøjagtigt er pulsen et udtryk for, hvor hurtigt dit hjerte slår. Pulsfrekvensen er derimod det antal udvidelser, der sker i pulsåren pr. minut.

Pulsfrekvensen er ofte anvendt som udtryk for hjertefrekvensen (antal hjerteslag pr. min). Hvis hjertet slår 70 gange i minuttet, vil din puls typisk også være 70. Dog kan en eventuel fejl eller sygdom i hjertet lave forskel på din puls og hjertefrekvens.

Er pulsen vigtig?
Pulsen eller hjerterytmen er en meget vigtig indikator for din krops fysiske sundhed. Det er yderst vigtigt, at der bliver pumpet tilstrækkeligt med blod rundt i kroppen. Med blodet transporteres nemlig ilt, som er livsnødvendig for alle kroppens levende celler og processer.

Har du et dårligt blodomløb, som gør at dine muskelceller, hjernen m.m. ikke får nok ilt til sine processer, er det decideret livstruende.  

Hvordan måler man pulsen?

Pulsen måles i antal hjerteslag pr. minut. Man kan finde og mærke sin puls flere steder på kroppen ved hjælp af sin pegefinger og langefinger. Det gælder om at finde de store blodårer, som ligger tæt på overfladen. Her er tale om:

  • Venstre side af halsen i hullet ved siden af strubehovedet
  • Håndleddet
  • Indersiden af albuen
  • Øverst på foden

Måler man med fingeren, kan man tælle antal pulsslag på 10 sek. og derefter gange med seks. Husk at måle din hvilepuls. Måler du f.eks. 20 slag på 10 sekunder, vil din puls være 120 slag pr. min. Du kan derimod også tælle antal slag på 60 sek. for at finde din pulsfrekvens. 

Hvad er hvilepulsen?

Din hvilepuls er det antal pulsslag, der sker pr. minut, når din krop er i hvile (i vågen tilstand). Med andre ord, viser den, hvor meget hjertet behøver at slå for at kunne forsyne kroppen med tilstrækkeligt blod og ilt i hvile.

Den mest præcise måling af hvilepulsen, sker om morgenen, lige når du er vågnet og stadig ligger helt afslappet i sengen. Som alternativ kan du også måle hvilepulsen på dig selv eller en anden, efter man har lagt stille og helt afslappet i minimum 10 minutter.

Hvilepulsen giver det bedste indblik i, hvordan dit hjerte arbejder. Både fysisk aktivitet, psykisk belastning, et måltid og mange andre faktorer vil dog give ændringer i din pulsfrekvens. Desuden er hvilepulsen meget forskellig fra person til person. Den varierer alt efter alder, køn, sygdom og eventuelt indtag af medicin.

Hjertet arbejder også anderledes alt efter, hvor meget muskelstyrke man har, eller hvilken kondition man er i. Man kan både have en hvilepuls på 40, såvel som en på 100. Du kan læse mere om variationen i pulsen nedenfor. 

Produkter til pulsmåling

Du kan finde flere apparaturer, som kan aflæse pulsen meget nøjagtigt. Heriblandt er:

- Blodtryksmåler
Pulsmåler (pulsoximeter)  
Pulsure

Har man et pulsur, kan denne registrere den lavest opnåede hvilepuls. Du kan blandt andet sove med pulsuret og aflæse resultatet den efterfølgende dag.  

Hvad er en normal puls?

Det kan være svært at give en præcis definition af en normal puls. Man kan derimod angive, at en normal puls i hvile helst bør være:

  • 60-80 slag pr. minut for MÆND
  • 70-90 slag pr. minut for KVINDER

Forskellen på mænd og kvinder findes ved mændenes hjertemuskulatur, som er en anelse større end kvinders. Mænds hjerter er derved i stand til at pumpe mere af den krævede mængde blod og ilt rundt i kroppen pr. hjerteslag - altså er deres slagvolumen større.

Som voksen har man en for hurtig hjerterytme (takykardi) ved 100+ slag i minuttet i hviletilstand, modsat vil en puls under 50 slag i minuttet kaldes en for langsom hjerterytme (bradykardi).  

Normalpuls for børn

Børns normalpuls er afhængig af alderen. Man siger sædvanligvis at: 

  • Et spædbarns normale hvilepuls er 100-160 slag pr. minut.
  • Småbørn har en normal puls mellem 70-120 slag pr. minut.
  • Ældre børn har en normal puls omkring 60-100 slag pr. minut.

En lav puls er ikke altid et faresignal!
Er man atlet, et veltrimmet sportsmenneske eller lignende, vil sin normale puls kunne nå ned omkring 40 slag i minuttet. Det skyldes intet mindre end en god kondi og et styrket hjerte, som er udstyret med en større slagvolumen.

Som nævnt, bevirker en større slagvolumen, at der skal færre slag til at opretholde en tilstrækkelig iltforsyning. Hjertet skal derfor arbejde mindre under hårdt fysisk arbejde hos en med god kondi.

Dette kan give afvigelse i normal pulsen 

  1. Ophidselse
  2. Stress
  3. Fysisk aktivitet
  4. Adrenalin
  5. Fordøjelsen (efter et måltid)
  6. Dit åndedræt
  7. Temperatur (varme vil få pulsen til at stige)

Lav puls

Har du en lav puls, kan det både være ensbetydende med, at du er rask, men det kan desuden være tegn på sygdom. Generelt vil veltrænede mennesker have en lavere puls i hvile end dem, som er utrænede. Det er desuden værd at vide, at pulsen normalt kan falde til under 50 slag i minuttet, når man sover, men sin puls kan også være for lav. Både årsager og mulige symptomer på en for lav puls får du nedenfor:

Mulige årsager til en lav puls 

  • Alder
  • For højt blodtryk
  • Medicin (herunder betablokkere/blodtryksmedicin)
  • Underaktiv skjoldbruskkirtel
  • Ubalance i elektrolytniveauerne
  • Reumatisk feber (gigtfeber)
  • Ophobning af jern i kroppen (hæmokromatose)

Symptomer på en for lav puls
Vær opmærksom på, at nedenstående symptomer lige såvel kan skyldes andre helbredsmæssige årsager. Det er en god idé at kontakte lægen ved ændringer i dit fysiske velvære.  

  • Tendens til at blive svimmel og besvime
  • Konstant følelse af træthed, udmattelse og svaghed
  • Særlig udmattelse under/efter fysisk aktivitet
  • Brystsmerter
  • Hukommelsesproblemer og tendens til forvirring
  • Tendens til at blive forpustet

Høj puls og max puls

En høj puls (også kaldet hurtig puls) er kendetegnet ved en puls over 100 slag i minuttet i hvile. Ligesom det gælder for en lav puls, kan en høj puls ses hos raske såvel som syge individer.

Husk, at man blandt andet ved fysisk aktivitet vil have en stigende og høj puls, da kroppen behøver mere ilt til de arbejdende celler. Under hård fysisk aktivitet skal hjertet sågar helst kunne slå op mod 200 slag i minuttet. Hurtig puls kan derudover opleves ved følelsesmæssig påvirkning, stimulanser som koffeinholdige drikkevarer, feber, medicin m.m.

Mulige årsager til en for høj puls 

  • Ubalance i elektrolytniveauerne
  • Skadet hjertevæv
  • Hjertefejl eller hjertesygdomme
  • For højt blodtryk
  • Overaktiv skjoldbruskkirtel
  • Feber
  • Rygning, alkohol og narkotika
  • Højt indtag af koffein
  • Visse typer medicin

Symptomer på en for høj puls 

  • Tendens til at besvime og være svimmel
  • Hjertebanken
  • Brystsmerter
  • Følelsen af uregelmæssig hjerterytme
  • Tendens til at blive stakåndet eller føle åndenød

Er din høje puls forårsaget af en usund levevis, er det muligt at forbedre dine tal ved sund kost, mere motion og vægttab. Røg, narkotika og alkohol bør du ligeledes holde dig fra. Vær dog opmærksom på, at årsagerne til en for høj puls kan være mange. Søg helst egen læge for en præcis konklusion på din tilstand.  

Hvad er max-pulsen?

Det er vigtigt ikke at forveksle en høj puls med max puls, da de to ikke er udtryk for det samme. Max pulsen er nemlig udtryk for det maksimale antal gange dit hjerte er i stand til at slå i minuttet - altså din højeste slagvolumen.

Hvis din max puls er 200, vil det sige at dit hjerte kan præstere at slå 200 gange i minuttet, når det presses maksimalt. Denne er helt forskellige fra person til person, hvilket hovedsageligt er grundet sin alder. Max pulsen er ikke nævnværdigt påvirket af træning.  

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.