Vitaminguide - Lær om de forskellige vitaminer

Vitaminguide - Lær om de forskellige vitaminer

Frugter med masser af vitaminer

 - Vitamin A (retinol)
 - Vitamin B1 (thiamin)
 - Vitamin B2 (riboflavin)
 - Vitamin B3 (niacin)
 - Vitamin B5 (pantotensyre)
 - Vitamin B6 (pyridoxin)
 - Vitamin B7 (biotin)
 - Vitamin B9 (folinsyre)
 - Vitamin B12 (cobalamin)
 - Vitamin C (ascorbinsyre)
 - Vitamin D (calciferol)
 - Vitamin E (tocoferol)
 - Vitamin K (phylloquinon)
 - Multivitaminer
 - Fedtopløselige vs. vandopløselige vitaminer


I denne guide får du et hurtigt overblik over de forskellige vitaminer. Du kan bl.a. læse hvad de virker for, hvor de findes og hvilke symptomer man får, såfremt man mangler vitaminer i kroppen. Du finder også links til mere vidtgående artikler, hvor vores produktereksperter går i dybden med de enkelte vitaminer, samt links til de vitamintilskud, som vi sælger her hos Med24. Spring hurtigt frem til den relevante sektion ved at klikke på ovenstående indholdsfortegnelse.


Vitamin A (retinol)

Hvad virker det for?:Holder overhuden og huden sund, beskytter mod infektioner. Virker som antioxidant og styrker immunforsvaret. Beskytter mod forskellige former for tumor. Vigtigt for et godt syn, især et godt nattesyn
Hvor findes det?:Gulerødder, tomater, persille, grønkål, abrikoser, mælk, smør, æg, lever
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 800 mcg Børn 1-10 år400 mcg
Mangelsymptomer:Sår og candida i munden, nedsat syn, akne, tør og skællet hud, skæl, hyppige forkølelser og infektion, blærebetændelse, diarré
Fremmer udnyttelsen:Kræver tilstedeværelse af zink. Det er mere virksomt sammen med vitaminerne C og E. Tages bedt i et multivitaminpræparat og sammen med fedtholdige levnedsmidler
Hæmmer udnyttelsen:Varme, lys, alkohol og tobak

Artikler om A-vitamin

Du kan læse mere om A-vitamin og dets virkninger i artiklen: A vitamin - hudens, øjnenes og slimhindernes vitamin
Vores udvalg af A-vitamin Retinol finder du her.


Vitamin B1 (thiamin)

Hvad virker det for?:Vigtig for produktion og udnyttelse af energi, for nervesystemets funktion, fordøjelsen og væskebalancen
Hvor findes det?:Melasse-gær, fuldkornsprodukter, ærter, nødder, bønner, mælk, æg
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne1,4 mg Børn0,7 mg
Mangelsymptomer:Muskelsvaghed, øjensmerter, irritabilitet, koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse, mavesmerter, forstoppelse, kløen i hænderne og på benene, hjertebanken
Fremmer udnyttelsen:Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen, magnesium og mangan. Tages bedst sammen med måltiderne og i et B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:Antibiotika, the, kaffe, p-piller, alkohol, alkaliske stoffer som gær i pulver, anidridsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidlerne; stress.

Artikler om B-vitamin

Du kan få mere viden omkring B-vitaminer i følgende artikler: 
Har du brug for b-vitamin?
- B-vitamin: Behandling ved mangelsygdomme
- Vitaminer til hår - læs med her og få svar på hvilke du har brug for

Find vores udvalg af B1 vitamin thiamin her.


Vitamin B2 (riboflavin)

Hvad virker det for?:Bidrager i omdannelsen af fedt, sukker og protein til energi. Uundværligt for bevarelsen af en sund hud. Medvirker i reguleringen af kroppens pH-værdi. Nødvendigt for hår, negle og øjne
Hvor findes det?:Melasse-gær, grønkål, broccoli, bønnespirer, hvedspirer, mælk, æg, ost, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 1,6 mg Børn 1-10 år 0,8 mg
Mangelsymptomer:Brænden og irritation i øjnene, øget lysfølsomhed, irritation i tungen, grå stær, fedtet og mat hår, eksem eller hudbetændelse, skøre negle, revner i læberne
Fremmer udnyttelsen:Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og selen. Tages bedst sammen med et måltid og i B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:Alkohol, p-piller, the, kaffe, alkaliske stoffer som gær i pulver, anidrinsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidlerne.

Find vores udvalg af B2 vitaminer Riboflavin her.


Vitamin B3 (niacin)

Hvad virker det for?:Uundværligt i energiproduktionen, for centralnervesystemet og huden, regulerer sukkerindholdet i blodet og nedsætter kolesterolet. Har betydning for fordøjelsen
Hvor findes det?:Melasse-gær, fuldkornsprodukter, kartofler, kål, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 18 mg Børn 1-10 år 9 mg
Mangelsymptomer:Svækkelse, diarré, søvnbesvær, hovedpine eller migræne, hukommelsessvigt, ængstelse og spænding, depression og irritabilitet, blødning eller øget følsomhed i gummerne, uren hud, eksem
Fremmer udnyttelsen:Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og naturligt krom. Tages bedst i forbindelse med måltid i B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:Antibiotika, the, kaffe, p-piller, alkohol

Udvalget af B3 vitaminer Niacin finder du her.


Vitamin B5 (pantotensyre)

Hvad virker det for?:Medvirker i energiproduktionen, kontrollerer fedtstofskiftet. Uundværligt for centralnervesystemet. Spiller en rolle i produktionen af anti-stress hormonerne (steroider). Holder hår og hud sunde
Hvor findes det?:Melasse-gær, fuldkorn, sojabønner, grønne grønsager, æggeblommer, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 6 mg Børn 3 mg
Mangelsymptomer:Rysten eller muskelkramper, apati, koncentrationsvanskelighed, varme fødder eller ømme hæle, kvalme eller opkastninger, svækkelse, udmattelse også efter lette fysiske anstrengelser, tænderskæren
Fremmer udnyttelsen:Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen og folinsyre. Tages bedst sammen med et måltid
Hæmmer udnyttelsen:Stress, alkohol, the og kaffe. Ødelægges af varme og forskellige former for forarbejdning af levnedsmidlerne.

Køb B5 vitamin Pantotensyre i vores shop.


Vitamin B6 (pyridoxin)

Hvad virker det for?:Essentiel for udnyttelsen og fordøjelsen af proteiner, for centralnervesystemet og produktionen af hormoner. Medvirker til balancen i kønshormonerne og bruges følgelig i behandlingen af det præmenstruelle syndrom (PMS) og til klimakterieproblemer. Virker antidepressivt og vanddrivende. Hjælper ved allergier.
Hvor findes det?:Melasse-gær, fuldkornsprodukter, kartofler, kål, mælk, kød, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 2 mg Børn 1-10 år 0,9 mg
Mangelsymptomer:Vandladningsbesvær, kløen i hænderne, depression og nervøsitet, rysten eller muskelkramper, svækkelse, hudskæl
Fremmer udnyttelsen:Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen, zink og magnesium. Tages bedst i forbindelse med måltid og sammen med zink
Hæmmer udnyttelsen:Alkohol, tobak, p-piller, proteinrige levnedsmidler

Køb VITAMIN B6 (pyridoxin) i vores shop.


Vitamin B7 (biotin)

Hvad virker det for?:Særligt vigtigt i barndommen; hjælper organismen med at udnytte de essentielle fedtsyrer
Hvor findes det?:Nødder, frugter, ølgær, æg, mælk, kornprodukter, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 150 mcg Børn 65 mcg
Mangelsymptomer:Tør hud, dårligt hår, grå hår, svage eller smertende muskler, appetitmangel eller kvalme, eksem eller hudbetændelse
Fremmer udnyttelsen:Mere aktiv sammen med de andre vitaminer i B-gruppen, magnesium og mangan. Tages bedst i forbindelse med måltiderne i et B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:Rå æggehvide og friturestegte levnedsmidler

Du kan købe vores B7 vitaminer (Biotin) her.


Vitamin B9 (folinsyre)

Hvad virker det for?:Essentiel for hjerne og centralnervesystemet (især i den første fase af graviditeten). Uundværlig for produktionen af energi
Hvor findes det?:Mørkegrønne grønsager, gulerødder, æg, abrikoser, græskarkerner, avocados, fuldkornsprodukter
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 1000 mcg Børn 20 mcg
Mangelsymptomer:Eksem, revnede læber, grå hår, ængstelse og spænding, hukommelsessvigt, svækkelse, appetitløshed, mavesmerter, depression, risiko for medfødte skader i nervesystemet (rygmarvsbrok)
Fremmer udnyttelsen:Høje temperaturer, lys, forarbejdede levnedsmidler, p-piller
Hæmmer udnyttelsen:

Køb folinsyre eller B9 vitaminer her.


Vitamin B12 (cobalamin)

Hvad virker det for?:Nødvendigt for udnyttelsen af proteiner. Bidrager til transporten af ilt i blodet, nødvendig for dannelsen af de røde blodlegemer, DNA-syntesen og nervesystemet. Fjerner giftstofferne fra bl.a. tobak
Hvor findes det?:Æg, lever, kød, ost, mælk. NB! Forekommer ikke i relevante mængder i gængse grønsager
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 1 mcg Børn 1-10 år 1 mcg
Mangelsymptomer:Dårligt hår, eksem eller hudbetændelse, øget følsomhed i mundhulen over for kolde og varme ting, irritabiltet, ængstelse eller spænding, forstoppelse, svage eller smertende muskler, bleghed
Fremmer udnyttelsen:Mere virksom sammen med folinsyre og calcium. Tages bedst sammen med måltiderne i et B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:Alkohol, tobak, for lidt mavesyre

Find vores udvalg af B12 vitaminer cabalamin her. Herudover har vi også en række sammensatte b-vitaminer.


Vitamin C (ascorbinsyre)

Hvad virker det for?:Styrker immunsystemet, medvirker i bekæmpelsen af infektioner og til dannelsen af kollagen. Har en positiv indflydelse på knogler, hud og arterier. Antioxidant, hjælper med udskillelse af toksiske stoffer og beskytter mod kræft og hjertelidelser. Fremmer produktionen af anti-stress hormoner
Hvor findes det?:Citrusfrugter, acerola (sydamerikansk kirsebær) og andre frugter, hyben, løg, paprika, kartofler og andre grønsager
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 60 mg Børn 40 mg
Mangelsymptomer:Hyppige forkølelser og infektioner, følsomme og blødende gummer, karskørhed, næseblod, langsom sårheling, vabler
Fremmer udnyttelsen:Bioflavonoiderne i frugt og grønsager styrker dets virkninger. Arbejder sammen med vitaminerne i B-gruppen til produktion af energi og med vitamin E som antioxidant
Hæmmer udnyttelsen:Tobak, alkohol, miljøforurening, stress, friturestegte levnedsmidler

Artikler om C-vitamin

Vi har flere dybdegående artikler om C-vitaminer. Du kan evt. læse følgende for at få mere viden:
- Hvad er C vitamin godt for - Få svaret lige her! 
- Havtorn - Sprængfyldt med C vitaminer til din sundhed!

Du kan finde vores store udvalg af vitamin c ascorbinsyre i vores shop


Vitamin D (calciferol)

Hvad virker det for?:Hjælper med til at holde knoglerne stærke og sunde, idet det har betydning for optagelsen af calcium og fosfor
Hvor findes det?:Fisk, lever, æg, mælk, dannes af huden ved sollys. Vegetarer: Vitamin A og vitamin D tablet
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 5 mcg Børn 1-10 år 10 mcg
Mangelsymptomer:Stivhed eller smerter i leddene, rygsmerter, caries i tænderne, muskelkramper, hårtab
Fremmer udnyttelsen:Solbadning, virker bedre sammen med vitaminerne A, C og E
Hæmmer udnyttelsen:Mangel på sol, friturestegte levnedsmidler

Artikler om D-vitamin

Læs med fordel vores artikler om d-vitamin: 
Får du nok d-vitamin?
- Derfor er kalcium og D-vitamin vigtige for dine knogler

Vi sælger de mest populære mærker af D vitamin - bla. Solaray, Pouri, Berthelsen, Natur Drogeriet.


Vitamin E (tocoferol)

Hvad virker det for?:Antioxidant, beskytter huden også mod cancer. Hjælper kroppen med at udnytte ilten, forebygger åreforkalkning og tromboser (engelsk undersøgelse viste 1996, at risikoen for hjerteslag reduceres med 75% ved indtagelse af 5-600 mg daglig). Øger frugtbarheden og sårhelingen. Gavnlig for huden. Forebygger grå stær.
Hvor findes det?:Ikke-raffinerede vegetabilske olier, fuldkornsprodukter, hvedekim, bælgfrugter,
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 10 mg Børn 1-10 år 5 mg
Mangelsymptomer:Manglende seksuallyst, træthed, karskørhed, langsom sårheling, åreknuder, trætte muskler, barnløshed
Fremmer udnyttelsen:Mere virksom sammen med vitamin C og selen
Hæmmer udnyttelsen:Tilberedelse af levnedsmidler ved høje temperaturer (især friturestegning); luftforurening, p-piller, overdreven brug af fedtstoffer eller raffinerede og forarbejdede olier

Artikler om E-vitamin

Læs evt. også vores dybdegående artikel om E vitamin, hvor du lærer mere om virkningerne. Du finder vores E vitamin tilskud her.


Vitamin K (phylloquinon)

Hvad virker det for?:Uundværlig for blodets koagulering (størkning)
Hvor findes det?:Grønne grønsager som spinat, grønkål, broccoli, dannes også i tarmen
Anbefalet dgl. tilførsel:Voksne 70 mcg Børn 1-10 år 15 mcg
Anbefalet dgl. tilførsel: Blødninger
Fremmer udnyttelsen: En afbalanceret tarmflora
Hæmmer udnyttelsen: Antibiotika; mangel på brystamning

Artikler om K-vitamin

Vil du vide mere om K-vitamin kan du med fordel læse vores artikel: K-vitamin - Alt du skal vide
Du kan se vores store udvalg af populære K vitaminer her.

Fri fragt over 499 kr.
Med DAO/GLS PakkeShop
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.