Hvad er tryptofan? Få kendskab til den essentielle aminosyre

Skrevet af

Hvad er tryptofan?

Der findes i alt 20 aminosyrer, som i forskellige sammensætninger udgør byggestenene i et protein. Man skelner overordnet mellem de essentielle og ikke-essentielle aminosyrer. Tryptofan (tryptophan) er herunder én ud af otte essentielle aminosyrer.

Når et stof er essentielt, vil det sige, at kroppen ikke selv er i stand til at danne det. Aminosyren tryptofan skal derfor enten tilføres gennem kosten eller et kosttilskud. De resterende aminosyrer, der er ikke-essentielle, er kroppen selv i stand til at danne ud fra andre stoffer.  

Hvilken virkning har tryptofan på kroppen?

Tryptofan kan i sin rette mængde styrke kroppens produktion af melatonin samt serotonin. Faktisk er tryptofan den eneste aminosyre, som besidder egenskaben at kunne danne serotonin. Måske kender du ikke i forvejen til de to stoffer, men de er egentlig ret så essentielle for vores velvære.

Om melatonin og serotonin
Melatonin er bedre kendt som søvnhormonet. Det skyldes, at melatonin er et naturligt hormon, som blandt andet fremkalder søvnighed. Serotonin er derimod et af de mest udbredte signalstoffer, som overfører signaler i nervesystemet.

Man mener, at serotonin er helt central i forbindelse med vores psykiske velvære, idet serotonin er et af de stoffer, som har størst indflydelse på nervesignalernes stimuleringen af hjernen. Tryptofan har så at sige en indirekte betydning både for vores psyke og fysiske velvære. 

Tryptofan i kost

Man kan finde tryptofan i en række proteinholdige fødevarer - herunder:

  • Rødt kød
  • Spinat
  • Mælk
  • Æg
  • Bananer
  • Chokolade
  • Frø, kerner og nødder
  • Bønner
  • Ost såsom hytteost

Tryptofan kosttilskud

Lige såvel som du kan spise dig til tryptofan, er det også muligt at finde som kosttilskud. Da tryptofan er en aminosyre, som almindeligvis indgår i proteiners opbygning, er det både sikkert og videnskabeligt velbegrundet som tilskud. I sine rette mængder viser det desuden ingen tegn på bivirkninger.

Hos Med24.dk kan du både finde tabletter med tryptofan samt tryptofan kapsler. Nogle af de mest populære kosttilskud med aminosyren er: 

1) Natur-Drogeriet Tryptofan (max)
2) Mezina Lunamino   
3) Natur-Drogeriet Trypton*at 

Tryptofan mangel – her er symptomerne!

Det er ikke altid lige nemt at gøre sig klog på, om man lider mangel af et bestemt stof. Ofte vil kroppen dog reagere i form af bestemte symptomer - Dette gælder også for tryptofan.

Er dit humør dårligt? Har du svært ved at falde til ro om natten? Begge scenarier kan være tegn på, at din krop er i underskud af tryptofan. Det hænger alt sammen med, at manglen på tryptofan kan føre til mangel af serotonin, som har betydning for vores psyke, samt melatonin, der har betydning for vores søvn.

Symptomer på tryptofan mangel: 

  • Uro i kroppen
  • Søvnbesvær
  • Udmattelse - særligt efter fysisk aktivitet
  • Kognitive problemer såsom koncentrationsbesvær
  • Fordøjelsesproblemer
  • Øget lyst til sukkerholdige fødevarer
  • Dårligt humør

Vær opmærksom på at ovennævnte symptomer kan være forårsaget af en lang række andre faktorer. Oplever du en usædvanlig utilpashed, kognitive ændringer eller nedsat fysisk velvære i forhold til tidligere, bør du kontakte egen læge for yderligere undersøgelse.  

Undersøgelserne viser...

Tryptofan menes ikke blot at give et bidrag til en bedre nattesøvn og dertil dit fysiske velvære, men også en lang række psykiske faktorer som følge af serotonin-niveauet.

Flere undersøgelser har vist en sammenhæng mellem kroppens produktion af serotonin og den naturlige aminosyre tryptophan. Man skal blandt andet have en tilstrækkelig tilførsel af tryptophan, førend kroppen overhovedet kan producere serotonin.

Meget tyder på, at tryptofanmangel kan føre til psykiske og adfærdsmæssige forstyrrelser. Det kommer som følge af kropslige undersøgelser med tryptofan, der viste, at et pludseligt fald i tryptofan-niveaet også udløste et fald i hjernens serotonin produktion.

Hvilken betydning har serotonin for psyken?
Serotonin menes at have en stor indflydelse på vores psyke, idet signalstoffet udgør størstedelen af kroppens signaler i nervesystemet til hjernen. Generelt siges et lavt niveau af stoffet at have negativ indflydelses på humøret, at kunne hæmme hukommelsen, øge appetitten og tendensen til irritation/aggressioner.

Et højt niveau af serotonin vil derimod kunne give et bedre humør, forbedre din ydeevne, gøre dig rolig, afstresset og nedsætte din appetit.  

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.