Aronia - Læs om alle fordelene ved superbærret Aronia →

Aronia - Læs om alle fordelene ved superbærret Aronia →

Hvad er Aronia


Aroniabær er supersunde og anses af mange for at være en af de stærkeste antioxidanter i verden. Bærret har en flot dyb lilla farve der næsten tangere over i det sorte. Dette grundet bærrets meget høje indhold af polyfenoler. Bærerne smager ikke sødt, men indeholder en del bitterstoffer, som giver bærerne en meget karakteristisk syrlig smag. Disse bitterstoffer er sunde og næringsrige.

Hvad er aronia?

Superbærret Aronia (Aronia melanocarpa) – også kendt som surbær - er et lille bær som er spækket med vitaminer og antioxidanter. Aronia kaldes også verdens sundeste frugt på grund af dets ekstremt høje indhold af antioxidanter samt vitaminer og mineraler.

Aroniabær har været kendt  inden for forskellige kulturers medicinske verden i flere årtusinder. Det er et mørkt bær, der kan forveksles med solbær. Aronia har en bitter og syrlig smag og en meget rød saft.

Hvor finder man aronia?

Aroniabær er meget udbredte i Nordamerika. Her har de vokset og været anvendt i årtusinder. Indianerne har i årtusinder brugt aroniabær til at helbrede og forebygge sygdomme. Du kan sagtens dyrke din egne aronia bær i haven her i Danmark. Busken er hårdfør og vokser bedst i et mildt og fugtigt klima. Det er en busk, der står flot med hvide sommerblomster samt et rødt efterårsløv. Bærerne kan høstes fra sidst i august til midt i september.

Hvad er aronia godt for?

Aronia indeholder som skrevet en hel masse antioxidanter, som beskytter kroppen mod frie radikaler. Alle mennesker har frie radikaler i kroppen. De bliver blandt andet dannet ved stress, rygning, smog, ophold i miljø med for mange kemikalier og generel forurening mm. Det er vigtigt, at man får brudt de frie radikaler og får dem nedbrudt så hurtigt som muligt, og det er det, antioxidanterne gør.

De gode næringsstoffer sidder primært i skallen, så hvis du ønsker at få den fulde værdi ud af bærret, anbefales det at hele bærret bruges i fx en blender fremfor at juice bærret.

Fordele ved at indtage aronia:

  • Immunforsvaret: Aronia har en styrkende effekt på immunforsvaret grundet det meget høje indhold af antioxidanter.
  • Fordøjelsen: Det relativt høje indhold af fibre er med til at sikre en sund fordøjelse.
  • Bakteriedræbende: Aroniabærret virker antiseptisk og kan derved forhindre udviklingen af bakterier.
  • Hjertet: Aronia indeholder antioxidantstoffet lycopen, som har en positiv indvirkning på hjerte og blodkar.
  • Ungdom: Vil du beholde dit ungdommelige ydre, så er det vigtigt, at du indtager fødevarer med mange antioxidanter. Aronia indeholder bioflavonoider, som hjælper med at bevare spændstigheden i huden.

Er aronia giftig?

Aroniabær er ikke giftige og det er ikke farligt at have aroniabær også kaldet surbær i haven. Det eneste spiselige på busken er dog selve bærerne.

Hvordan tørrer man aronia?

Har du haven fyldt med aroniabær og ikke kan nå at spise dem, så kan det anbefales at tørre bærerne. På den måde sikre man at mange af de næringsrige vitaminer og mineraler bevares.

Når du tørrer bærerne, er det vigtigt, at bærerne er helt modne og ubeskadiget. Aroniabær har en skal, som skal brydes inden de tørres. Det gøres ved hurtigt at dyppe bærerne i kogende vand og herefter i koldt vand.

Aronia opskrifter

Aronia marmelade

•    500 gram aroniabær
•    500 gram æbler

1.    Æblerne skæres i små tern eller rives groft.
2.    500 gram aroniabær koges i ca. 15 min sammen med en slat vand og 500 gram æbler.
3.    Koges sammen med 150 gram sukker, sukkermængde efter behag.
4.    Det smager godt med en tsk. kanel tilsat.
5.    Som stivelse tilsættes til slut 1 til 2 tsk. melatin efter posens anvisning.
6.    Har du bær fra saftpresning, kan de tilsættes inden den sidste opkogning.

Smoothie med aronia

•    100 g aroniabær
•    100 g hindbær
•    1 dl skyr eller andet syrnet mælkeprodukt
•    1 dl mælk
•    1 skive ananas

1.    Blend det hele godt sammen evt med et par isterninger.

Hvordan laver jeg aroniasaft?

•    1 kg aroniabær
•    150-200 g sukker

1.    1 kilo aroniabær småkoger i 20-25 minutter.
2.    En sigte lægges over en stor skål og deri et rent viskestykke (der godt må farves lilla).
3.    Heri lægges bærrene til afdrypning i cirka en halv time.
4.    150-200 gram sukker tilsættes.

Saften gives et opkog, og hældes på flaske.
Saften kan bruges ligesom hyldebærsaft. Vi fik knapt 900 ml saft ud af 1 kg bær. Gem evt. de tiloversblevne bær til marmeladen.

Fri fragt over 200 kr.
Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.