Træningselastikker - Praktisk og fleksibel styrketræning

Få en praktisk, fleksibel og effektiv styrketræning med elastikker, der kan bruges både derhjemme, i fitnesscenteret eller hvor end du træner.  

Hvad er forskellen på træningselastikkerne? | Hvilken træningselastik skal jeg vælge? | Sådan kan du bruge en træningselastik 

Hvad er forskellen på træningselastikkerne?

Her på siden kan du finde mange forskellige elastikker i flere farver, størrelser og former. Alt efter træningselastikkens form, er den ideel til forskellige øvelser. Træningselastikkerne har forskellige farver, som er et udtryk for deres styrke og stramhed. Hos Thera Band er beige den svageste og mest skånsomme farve, hvorefter elastikkerne siger ca. 25% i modstandsniveau for hver farve. Rækkefølgen på farver er: 

  • Beige - Hårdhed 1
  • Gul - Hårdhed 2
  • Rød - Hårdhed 3
  • Grøn - Hårdhed 4
  • Blå - Hårdhed 5
  • Sort - Hårdhed 6
  • Sølv - Hårdhed 7
  • Guld - Hårdhed 8

Gul er altid den letteste elastik, men den efterfølgende hårdhed kan variere i farve fra mærke til mærke, så tjek produktteksten for den enkelte elastik, hvor stor modstand den har i forhold til de andre farver.  


Rund træningselastik

Du kan få en rund træningselastik fra Procare, der er formet som en lille ring. Den runde elastik egner sig godt til squats, sidekicks og andre benøvelser, men du kan også sagtens træne overkroppen med elastikken. Den runde elastik er ca. 25 cm når du lægger den fladt, men den kan strække sig til en stor diameter, når du bruger den i forskellige øvelser. For den letteste elastik med mindst modstand skal du vælge den hvide elastik, for medium hårdhed den blå og for den hårdeste elastik skal du vælge den sorte.  


Elastikbånd

Et elastikbånd er ikke cirkulært men derimod en lang elastik, der kan være helt op til 7,5 meter lang. Hvis du er en smule ny indenfor træningsverdenen kan et elastikbånd være en super god måde at komme i gang med træningen på, da det kan bruges til mange forskellige øvelser. En flad træningselastik kan variere i bredde, alt efter hvilken model og hvilket mærke du vælger. Du kan både få smalle elastikbånd med en bredde på ca. 2 cm eller større flade elastikker med en bredde på 12,5 cm.  


Træningselastik med håndtag

For at få et sikkert og stabilt greb, der ikke er så hårdt for hænderne, kan du vælge en træningselastik med håndtag eller separate håndtag og greb, der kan sættes på en lang elastik. Ved at have håndtag at holde fast i, kan du få et bedre greb i elastikken, så du kan fokusere på at udføre øvelserne korrekt og få det bedste udbytte. Hvis du fx vil holde elastikken nede med foden, kan det også godt gøre en smule ondt at træde direkte på elastikken, hvis ikke den er særlig bred, og her kan det være rart at kunne stå på det bløde håndtag i stedet for.  


Hvilken træningselastik skal jeg vælge?

Alt efter hvilke øvelser du vil bruge træningselastikken til, kan det være en fordel at vælge en rund elastik, et elastikbånd eller en træningselastik med håndtag i enderne. Som nybegynder er det en god idé at starte ud med en svag elastik, der ikke yder så meget modstand, for på den måde kan du blive komfortabel med at bruge elastikken. Det vigtigste er nemlig, at du finder nogle gode øvelser at udføre med korrekt teknik, inden du tilføjer for meget modstand til øvelserne.  

Hvis du skal bruge elastikkerne til genoptræning, er det ligeledes bedst at vælge en elastik med svag modstand. Genoptræningen kræver nemlig en stille og rolig start, hvorefter du langsomt kan stige i modstandsgrad efterhånden som kroppens muskler og led styrkes. Træningselastikker er perfekte redskaber til en effektiv og samtidig skånsom genoptræning, fordi de giver et væld af muligheder for både øvelser og modstandsniveauer.  

Hvis du allerede er godt i gang med træningen og er vant til at træne med vægte eller modstand, kan du starte med træningselastikker, der giver en smule mere modstand. De strammere elastikker kan bruges til hård og effektiv styrketræning, hvor du ikke er afhængig af håndvægte eller maskiner i fitnesscenteret.  

Uanset hvilken styrke du vælger på din træningselastik, får du et redskab med mange forskellige anvendelsesmuligheder, som er let at transportere. Du kan fx tage en elastik med i lommen, når du begiver dig ud på en løbetur eller gåtur, og så kan du holde pauser undervejs, hvor du lægger et par øvelser med styrketræning ind. Du kan også pakke elastikken i din taske, så du kan have den med dig på arbejde til en hurtig træning i frokostpausen eller i fitnesscenteret, hvor elastikken kan udgøre en sjov og anderledes del af træningen. 


Sådan kan du bruge en træningselastik

En træningselastik er et af de mest alsidige træningsredskaber på markedet, og du kan bruge elastikken til et væld af forskellige øvelser, hvor du gerne vil have lidt ekstra modstand. 

Træningsøvelser til ben og underkrop

Træningselastikkerne egner sig perfekt til at træne ben og baller, for du kan både lave squats, sidekicks, lunges, tage små skridt til siderne, hoftebøj, dødløft og meget mere. De runde elastikker kan du tage rundt om benene, hvor de vil give god modstand til ballerne. Elastikbånd eller elastikker med håndtag kan du bruge ved at sætte én eller to fødder midt på elastikken og lave fx squats eller lunges, hvor du holder elastikken med hænderne for ekstra modstand.  

Træn overkrop og arme med elastikker

Du kan også være kreativ og lave øvelser, der træner dine arme og overkrop. Fx kan du lave sideløft til skuldrene, skulderpres, brystpres, armbøjninger og mavebøjninger. En god øvelse til ryggen er rows, hvor du står foroverbøjet og hiver elastikken ind til kroppen som om du roer. Du kan derudover lave forskellige variationer af bicep curls og tricep extentions, så du får stærke og tonede arme.  


Thera Band CLX

CLX Loop-elastikken fra Thera Band er en særlig elastik, der har mange små huller, hvor du kan indsætte dine fødder og hænder. Denne elastik giver mange muligheder for at variere greb og modstand, så du kan få en sjov og anderledes træning, der stadig er effektiv.  

CLX-elastikkerne varierer i hårdhed ligesom Thera Bands andre elastikker, så når det er blevet for let at udføre dine øvelser, er det ved at være tid til at skifte til næste farve. På den måde bliver du ved med at udfordre din krop til at blive stærkere, og du opnår en god progression i din træning.  

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.