Proteinpulver

Hos Med24.dk finder du et hav af kosttilskud med protein til skarpe priser. Du finder protein fra velkendte brands som Bodylab, Natur-Drogeriet, Puori og Plantforce!

Hvad er protein? | Proteinindhold i mad | Hvor meget protein behøver jeg? | Proteiner i kosttilskud 

Hvad er protein?

Proteiner er ofte betegnet som kroppens byggesten. Det skyldes, at de blandt andet benyttes til at opbygge celler, væv, hormoner, enzymer og antistoffer. Proteiner er opbygget af aminosyrer. Der findes 20 forskellige slags aminosyrer, hvoraf 8 er essentielle. 

De essentielle er:

  • Isoleusin
  • Leucin
  • Lysin
  • Methionin
  • Phenylalanin
  • Tryptophan
  • Threonin
  • Valin

Kroppen er altså ikke selv i stand til at danne de 8 essentielle aminosyrer. Du er derfor afhængige af, at du får de livsnødvendige proteiner gennem kosten eller som tilskud. Aminosyrer og proteiner er netop vigtige for dine organismers normale funktion.


Proteinindhold i mad

På almindelig vis får du vores proteiner gennem mad eller drikke. Der er især masser af proteiner at hente i kød, fisk, fjerkræ, æg samt mejeriprodukter. Lever du kødfrit, kan du sagtens få proteiner nok igennem kost som blandt andet indeholder nødder, linser, bønner og ærter. 

De væsentlige kilder til protein i dansk kost er:

  • Kød (som kvæg og fjerkræ)
  • Brød og kornprodukter (eksempelvis rugbrød og havregryn)
  • Mejeriprodukter (mælk, ost og yoghurt)

Nødder og sojaprodukter som tofu og bælgfrugter er desuden proteinrige fødevarer. Der findes kun små mængder protein i fødevarer som frugt, grøntsager og kartofler. Dette gælder i endnu højere grad fedtstoffer, sukker og alkohol, hvor der stort set ingen protein er i. Nedenfor ses enkelte eksempler på proteinindholdet i en række fødevarer samt kosttilskud.

Proteiner pr. 100 gram i fødevarer

  • Tun: 27 g
  • Kylling: 26 g
  • Soya bønner: 36 g
  • Røde linser: 27 g
  • Hørfrø: 25 g
  • Peanuts: 25 g
  • Fast ost, 20+: 30 g
  • Skyr: 11 g
  • Broccoli: 5 g

Proteiner pr. 100 gram i kosttilskud

  • Bodylab Whey 100: 76 g
  • Natur-Drogeriet Ærteprotein: 83 g
  • Adosan Høj Protein: 100 g
  • Nyborggaard Hampeprotein: 43 g
  • Plantforce Risprotein: 74,6 g

Anbefalede dagligt indtag af protein

De overordnede kostråd lyder på, at 10-20% af vores kost bør bestå af proteiner. For ældre anbefaler man derimod 15-20%. Får man for lidt protein, betyder det eksempelvis, at du kan miste muskelmasse eller oftere blive ramt af sygdom. Det skyldes blandt andet at kroppen lider af mangel på byggesten til musklerne eller immunforsvaret. 

Behovet for protein er dog forskelligt fra person til person. Træner du meget og ønsker at opbygge mere muskelmasse, skal du gå efter en mere proteinholdig kost, så kroppen nemmere kan opbygge muskelmasse. Et øget kalorieindtag vil desuden bidrage til opbyggelsen af muskler.  

Mange drikker en proteinshake af Bodylab proteinpulver fremfor at spise et måltid efter træning. Andre snupper også en proteinbar på farten som en nem snack. Husk at tilskud ikke er en erstatning til almindelig kost men et supplement. 

Kan man få for meget protein?

De fleste danskere får den mængde protein, de har brug for, gennem en varieret kost. Har du overskydende protein kan kroppen i stedet bruge det som energikilde. Du kan derfor ikke få for meget protein, men man bør stadig holde sig til en varieret kost samt den anbefalede mængde. Du har nemlig også brug for både fedt og kulhydrater.


Protein som kosttilskud

Uanset hvilket protein kosttilskud du tager, er det nemt og hurtigt at inddrage både i mad og drikke. Flere hælder blandt andet pulveret i grød, desserter, juice og vand. Har du en sød tand, kan du også vælge protein med chokoladesmag, vanilje eller jordbær. 

Med protein kosttilskud kan du let dække dit daglige indtag af protein og dermed sikre, at du får nok af de essentielle aminosyrer. Det er selvfølgelig stadig nødvendigt at have fokus på de resterende måltider, da almindelig kost er kroppens vigtigste vej til energi, vitaminer og mineraler.


Muskelopbygning og vægttab

Proteiner kan have afgørende betydning i forbindelse med både muskelopbygning og vægttab. Som nævnt kræver en øget forbrænding og ønske om muskelopbygning et større proteinbehov end det ville gøre for en, som er meget stillesiddende. 

Proteinrige fødevarer mætter desuden godt sammenlignet med de proteinfattige. Det kan derfor have en positiv indflydelse på kroppens mæthedsfornemmelse. Ønsker man at undgå at spise for meget, er det en fordel. Proteiner kan bidrage til et vægttab med den forudsætning, at du samtidig sørger for kalorieunderskud, motion og varieret kost.   

Kvaliteten af proteiner er vigtig

Det er ikke uden betydning hvilken kilde til protein, du vælger. Kvaliteten af en proteinkilde afhænger af sammensætningen af essentielle aminosyrer, dit behov og om det er nemt at fordøje. De animalske proteinkilder er oftest dem, vi betegner som høj-kvalitetsprotein. Vegetabilske proteinkilder har oftest en lavere kvalitet. Det er derfor vigtigt at sikre, de essentielle aminosyrer er repræsenteret. 


Køb protein hos Med24.dk

Vi forhandler hos Med24.dk nogle af de mest populære og bedste kosttilskud. Du kan finde alt fra veganervenlige tilskud til protein kosttilskud med smag af jordbær eller chokolade. Sortimentet rummer altså noget for enhver smag og behov. Har du nogle spørgsmål vedrørende nogle af produkterne, kan du altid kontakte vores professionelle eksperter. Mød dem her

til toppen pil

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.