Magnesium – nøglen til et godt helbred

Skrevet af

Magnesium spiller en stor rolle i at bevare et godt helbred og er et livsvigtigt mineral. Kroppen bruger magnesium i storskifteprocesser, ligesom magnesium også er vigtigt for de nerveimpulser, som får musklerne og hjertet til at trække sig sammen. Du kan blive meget klogere på magnesium, mineralets egenskaber og meget mere i dette store tema om emnet.



Hvad er magnesium?

Magnesium er det fjerde mest almindelige stof i kroppen og er anerkendt som et af de mest vigtige mineraler for, at vi mennesker vedligeholder et sundt helbred. Mineralets store rolle i vores generelle sundhed stammer fra, at magnesium bidrager til at regulere mere end 300 kemiske processer i kroppen. Magnesium er også kaldet for hjælpe-mineralet, da dets egenskaber hjælper vores kroppe til at forblive i balance, undgå sygdomme, præstere under pres og generelt beholde et godt helbred. Herudover er magnesium også ansvarlig for to af de mest vigtige cellefunktioner: Produktion af energi og dannelse af nye celler.

Kroppen indeholder cirka 24 gram magnesium, hvor den ene halvdel findes i knoglerne og den anden halvdel er fordelt i muskler og andet blødt væv.


Hvad er magnesium godt for?

Magnesium bruges overalt i kroppen, hvor det har en stor rolle i kroppens stofskifteprocesser bl.a. gennem samspillet med mere end 100 forskellige enzymer. Der er derfor mange fordele ved at sikre, at du har den korrekte mængde i kroppen.

Hjælper med at booste vores energi

Bliver du nemt træt, udmattet eller forpustet? Magnesium er vigtig for produktionen af ny energi i kroppen ved at aktivere stoffet adenosintrifosfat, som er den vigtigste kilde til energi i vores celler.

Bidrager til produktion af seronotin

Magnesium bidrager til produktionen af “lykkehormonet” serotonin og samtidig er det nødvendigt for de hormoner, som er med til at berolige vores hjerne og skabe følelsen af afslappelse.

Hjælper mod hård mave

Magnesium kan hjælpe med at neutralisere mavesyren. Magnesia er et lægemiddel, der indeholder magnesiumoxid, og som er kendt for en mild, afførende effekt. Vær opmærksom på at hvis du oplever diarré, mens du tager kosttilskud, kan det skyldes, at du tager en for høj daglig dosis. Du kan modvirke dette ved at reducere mængden, du indtager.

Bidrager til normal muskelfunktion

Magnesium hjælper dine muskler med at slappe af og løsne op efter anstrengelser. Dette gælder også vores mest aktive muskel - nemlig hjertet. Calcium er også nødvendig for, at musklerne kan arbejde optimalt.

Omsætter næringsstoffer

En anden af magnesiums mange funktioner er, at mineralet sammen med zink og jo omsætter næringsstoffer.

Bidrager til vedligeholdelse af normale knogler og tænder

Sammen med calcium er magnesium involveret i opbygningen og vedligeholdelsen af skelettet og tænderne.


Hvem har særligt gavn af magnesium tilskud?

Alle mennesker har behov for magnesium i de rette mængder, men heldigvis er kostbetinget magnesiummangel ikke kendt hos mennesker. Der er dog særlige grupper, som er i risiko for at komme i underskud af magnesium og opleve ubehagelige symptomer heraf. Her er der tale om magnesiummangel opstået på baggrund af sygdom, hvorfor du typisk også vil mange calcium og kalium. 

Nogle af årsagerne til øget risiko for magnesiummangel er:

  • Kronisk diarré - forhindrer eller nedsætter optag af magnesium gennem mave-tarm-kanalen
  • Lavt fødeindtag - eksempelvis slankekure hvor du indtager mindre mad end normalt
  • Alkoholisme eller stort forbrug af alkohol
  • Langvarig behandling med vanddrivende medicin (særligt af typen loop-diuretika)

Derudover tager flere kvinder magnesium som kosttilskud i forbindelse med overgangsalder og præmenstruelt syndrom (PMS).


Tjek om du mangler magnesium i hverdagen

Føler du dig træt og udmattet eller er din appetit mindre end den plejer? Så kan du have behov for et tilskud af magnesium ved siden af din normale kost. Stress, dårlig ernæring og mange kopper kaffe er med til at skylle de gode mineraler ud af vores kroppe og gør, at vores magnesiumbalance generelt ligger for lavt i dag. Derfor kan nogle mennesker have behov for at få et tilskud som supplement til deres daglige kost.

Din læge kan undersøge dig for magnesiummangel. Det er vigtigt, at I sammen finder en årsag til magnesiummanglen, så den kan behandles. Dernæst skal kroppen tilføres nyt magnesium, hvor det i nogle tilfælde vil være nødvendigt med et kosttilskud. 

Vigtigt! Spørg din læge til råds, hvis du har den mindste tvivl, om du bør begynde med kosttilskud.


Er du gravid?

Som gravid har du et lille øget behov for magnesium. Har du diabetes, er det især vigtigt, at fosteret får magnesium nok. Gravides behov for magnesium opfyldes nemt med  vitaminpiller til gravide. Magnesium har ingen kendt skadelig virkning på fostret.


10 gode magnesiumrige fødevarer

Magnesium findes allerede i mange af vores almindelige madvarer, og du kan derfor godt spise dig til den anbefalede daglige mængde.

Her har vi samlet 10 forslag til gode, magnesiumrige fødevarer:

  • Økologiske, grønne grøntsager
  • Fuldkornsprodukter
  • Parannødder
  • Groft knækbrød
  • Kikærter
  • Mandler
  • Mørk chokolade
  • Hørfrø
  • Rosiner
  • Havregryn

Herudover får vi også magnesium gennem vores daglige indtag af postevand. Læs også her om fordelene ved at drikke vand om morgenen. Find en udvidet liste over fødevarer med højt indhold af magnesium hos Rapsol.

Gode madvarer med højt magnesiumindhold - Med24.dk

Kan man få for meget magnesium?

Det daglige behov for magnesium hos mænd og kvinder er henholdsvis 350 mg og 280 mg. Mænd indtager i gennemsnit 399 mg og kvinderne i gennemsnit 325 mg pr. dag. Langt de fleste får derfor det anbefalede via kosten. En almindelig multivitamin-mineral pille indeholder typisk 50 mg. Overdosering med magnesium forekommer sjældent, da et overskud af magnesium udskilles via nyrerne. 

Bivirkninger

Magnesium har kun få bivirkninger og anses generelt som et sikkert kosttilskud for de fleste mennesker, men indtagelse kan resultere i følgende bivirkninger:

  • Tynd mave (dette kan modvirkes ved at reducere den daglige dosis).
  • Kvalme og mavesmerter
  • Træthed (søg læge hvis opleves gennem længere tid)

Vigtigt! Vær opmærksom på at magnesium kan påvirke virkningen af medicin til blandt andet hjerte, antibiotika og muskelafslappende. Tager du andet medicin skal du derfor altid undersøge med din læge, inden du begynder med magnesium kosttilskud.


Med24.dk's mest populære magnesium kosttilskud

Nogle af mest populære kosttilskud med magnesium laves af Solaray og Biosym. Du kan læse meget mere om de enkelte produkter nedenfor, hvor du kan blive klogere på de enkelte produkters egenskaber.


pil til toppen med24

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice
Brug for hjælp?