Magnesium – nøglen til et godt helbred

Magnesium – nøglen til et godt helbred

Magnesium kosttilskud - Med24.dk

Magnesium spiller en stor rolle i at bevare et godt helbred. Men selvom du spiser fornuftigt og varieret, får du måske ikke den daglige anbefalede dosis af dette vigtige mineral. Vi har i dag ofte travlt og slukker tørsten med kaffe, hvilket gør , at kroppen skyller vores lager af magnesium ud og efterlader os i underskud.

Magnesium er afgørende for bl.a. vores knogler, tænder, muskler, nervesystem og psykologiske velbefindende.

I denne artikel går vi i dybden med dette vigtige mineral og besvarer de mest almindelige spørgsmål.

Du kan i artiklen læse om følgende:

  • Hvad er magnesium?
  • Hvad er magnesium godt for?
  • Hvem har særligt gavn af magnesium tilskud?
  • Tjek om du mangler magnesium i hverdagen?
  • Gravid og magnesium tilskud
  • 10 gode magnesiumrige fødevare
  • Kan man få for meget magnesium?
  • Bivirkninger
  • Med24.dk's mest populære magnisum kosttilskud
  • Udtalelser fra kunder

Hvad er magnesium?

Magnesium er det fjerde mest almindelige stof i kroppen og er anerkendt som et af de mest vigtige mineraler for at vi mennesker vedligeholder et sundt helbred. Mineralets store rolle i vores generelle sundhed stammer fra at magnesium bidrager til at regulere mere end 300 kemiske processer i kroppen. Også kaldet for hjælpe-mineralet da dets egenskaber hjælper vores kroppe til at forblive i balance, undgå sygdomme, præstere under pres og generelt beholde et godt helbred. Herudover er magnesium også ansvarlig for to af de mest vigtige cellefunktioner: produktion af energi og dannelse af nye celler.


Hvad er magnesium godt for?

Magnesium har travlt med at regulere og fremme alt fra nerver, celler og til vores muskler. Der er derfor mange fordele ved at sikre, at vi har den korrekte mængde i kroppen.

Hjælper med at booste vores energi
Bliver du nemt træt, udmattet eller forpustet? Magnesium er vigtig for produktionen af ny energi i kroppen ved at aktivere stoffet adenosintrifosfat, som er den vigtigste kilde til energi i vores celler.

Beroliger nerver og angst
Magnesium bidrager til produktionen af “lykkehormonet” serotonin og samtidig er det nødvendigt for de hormoner, som er med til at berolige vores hjerne og skabe følelsen af afslappelse.

Hjælper dig med at falde i søvn
Har du forsøgt at falde i søvn og så opleve, hvordan tankerne flyver af sted? Korrekt magnesiumbalance kan hjælpe med berolige sindet og gøre det nemmere at få en god nats søvn.

Hjælper mod forstoppelse
Magnesium hjælper med at få musklerne i fordøjelsessystemet til at slappe af – herunder tarmvæggen som styrer din evne til at gå på toilettet. Samtidig hjælper det også til at neutralisere mavesyren og flytte afføring gennem tarmene. Vær opmærksom på at hvis du oplever diarré, mens du tager kosttilskud, kan det skyldes, at du tager en for høj daglig dosis. Du kan modvirke dette ved at reducere mængden, du indtager.

Lindrer muskelsmerter
Magnesium hjælper dine muskler med at slappe af og løsne op efter anstrengelser. Dette gælder også vores mest aktive muskel - nemlig hjertet.

Vigtig for hjertets helbred
Den største mængde af magnesium i hele kroppen findes i vores hjerte, hvor det hjælper med at regulere vores blodtryk.

Knogler og tænder
Sammen med calcium er magnesium involveret i opbygningen og vedligeholdelsen af skelettet og tænderne. Samtidig hjælper det også med at bekæmpe knogleskørhed.


Hvem har særligt gavn af magnesium tilskud?

Kvinder af alle aldre har stor fordel af at indtage magnesium. Fordele ved magnesium hos kvinder er blandt andet mindskelse af symptomer for overgangsalder og præmenstruelt syndrom (PMS).

Mangel på magnesium (og andre mineraler som calcium og kalium) kan opstå hos alle i forbindelse med sygdom. Andre årsager kan være kronisk diarré, slankekure hvor du indtager mindre mad end normalt, alkoholisme og hvis du benytter vanddrivende medicin (særligt af typen loop-diuretika).


Tjek om du mangler magnesium i hverdagen

Føler du dig træt og udmattet eller er din appetit mindre end den plejer? Så kan du have behov for et tilskud af magnesium ved siden af din normale kost. Stress, dårlig ernæring og mange kopper kaffe er med til at skylle de gode mineraler ud af vores kroppe og gør at vores magnesiumbalance generelt ligger for lavt i dag. Derfor har de fleste mennesker har behov for at få et tilskud som supplement til deres daglige kost.

Den anbefalede daglige dosis af magnesium er hos mænd 350 mg og hos kvinder 280 mg. Magnesiummangel viser sig som regel i form af træthed og at du bliver lettere udmattet – både fysisk og psykisk. Herudover kan søvnbesvær, maveproblemer, manglende appetit samt uro i kroppen alle være tegn på, at du trænger til et ekstra skud magnesium i hverdagen.

Vigtigt! Spørg din læge til råds, hvis du har den mindste tvivl, om du bør begynde med kosttilskud.

Er du gravid?

Som gravid har du et lille øget behov for magnesium. Har du diabetes er det især vigtigt, at fosteret får magnesium nok. Gravides behov for magnesium er tilgodeset i vitaminpiller til gravide.

Magnesium har ingen kendt skadelig virkning på fostret.


10 gode magnesiumrige fødevare

Magnesium findes allerede i mange af vores almindelige madvarer og du kan derfor godt spise dig til den anbefalede daglige mængde. Magnesiumindholdet i de fleste madvarer er desværre i dag lavt i forhold til tidligere og du skal derfor have fokus på at vælge fødevarer med højt indhold af magnesium for at dække dit daglige behov.

Her har vi samlet 10 forslag til gode, magnesiumrige fødevarer:

  • Økologiske, grønne grøntsager
  • Fuldkornsprodukter
  • Parannødder
  • Groft knækbrød
  • Kikærter
  • Mandler
  • Mørk chokolade
  • Hørfrø
  • Rosiner
  • Havregryn

Herudover får vi også magnesium gennem vores daglige indtag af postevand. Læs også her om fordelene ved at drikke vand om morgenen.

Find en udvidet liste over fødevarer med højt indhold af magnesium hos Rapsol.

Gode madvarer med højt magnesiumindhold - Med24.dk

Kan man få for meget magnesium?

Hvis du får for meget magnesium og har du en normal nyrefunktion, vil overskydende udskilles med urin, afføring og sved.

Bivirkninger

Magnesium har kun få bivirkninger og anses generelt som et sikkert kosttilskud for de fleste mennesker, men indtagelse kan resultere i følgende bivirkninger:

  • Diarré (dette kan modvirkes ved at reducere den daglige dosis).
  • Kvalme og mavesmerter
  • Træthed (søg læge hvis opleves gennem længere tid).

Vigtigt! Vær opmærksom på at magnesium kan påvirke virkningen af medicin til blandt andet hjerte, antibiotika og muskelafslappende. Tager du andet medicin skal du derfor altid undersøge med din læge, inden du begynder med magnesium kosttilskud.


Med24.dk's mest populære magnesium kosttilskud

1.    Biosym Magnesium +300
2.    Solaray Magnesium Citrat
3.    Magnesium M3 PurePharma

Se vores fulde udvalg af magnesiumprodukter her

Biosym Magnesium +300 - Køb billigt hos Med24.dkSolaray Magnesium Citrat - Køb billigt hos Med24.dk

Udtalelser fra kunder

”Jeg er blevet anbefalet at bruge magnesium mod natlig uro i mine ben. Jeg har fortsat uro i løbet af aftenen, men natten er som oftest fri - Hel befrielse at få en fuld nats søvn”
- Anita Schalck

”Min læge anbefalede den, da jeg har svært ved at falde i søvn på pga. smerter. Og den virker.”
Henriette Thiele

”Ingen uro i kroppen, ingen sitren i benene - og styr på den hårde afføring. Tak”
Lis Dahlstrøm

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.