Havre

Havre er en meget populær kornart og kan bruges i alt fra morgenmad til bagning. Udforsk det store udvalg af havreprodukter, der både tæller glutenfrie og økologiske varianter. 

Hvad er havre? | Er havre sundt? | Glutenfri fra naturens side | Hvad bruger man havre til?  

Hvad er havre?

Havre, også kendt som almindelig havre, er en 50-120 cm høj kornart, der dyrkes som mad til både mennesker og dyr. Kornarten har en lang historie i Europa, hvor eksempelvis havregrød er blevet spist i flere tusind år. I Danmark har vi kendt til den siden bronzealderen, og den bliver i dag dyrket i Danmark. Havre er nemlig en robust kornsort, der klarer sig godt i et tempereret klima. 

Hvis du ønsker en bæredygtig kost, der ikke belaster miljøet for meget, er havre et rigtig godt bud. Når havre dyrkes her i landet, er CO2-belastningen væsentlig mindre end for andre kornarter, der skal importeres. Selvom havre smager rigtig godt, fik det i 1700-tallet et dårligt ry, da det blev betragtet som dyrefoder, og derfor spiste kun de fattigste havre i form af bl.a. grød. I de senere år er havre dog blevet meget populært igen, og du har formentlig spist havregryn eller havregrød til morgenmad et utal af gange.  


Er havre sundt?

Nogle lader sig skræmme væk af havregryns forholdsvis høje kalorieindhold på ca. 390 kalorier pr. 100 gram. Men det er der faktisk ingen grund til, da havregryn indeholder en masse ting, der er rigtig sunde for dig. Først og fremmest er kornsorten et fuldkornsprodukt, der gør det nemt for dig at opnå de 75 gram fuldkorn, der anbefales om dagen.

Udover fuldkorn, har havregryn desuden en god sammensætning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Selvom der er mange kulhydrater i havregryn, er der tale om de “langsomme” eller komplekse kulhydrater, der mætter længe og er nødvendige for at din krop har energi til dagens gøremål. Indholdet af protein er også højt, hvilket også bidrager til din mæthedsfornemmelse. Ønsker du en proteinrig kost, kan du prøve Urtekrams smagfulde havreflager med 13g protein pr 100 g som morgenmad eller i din bagning.

Havres gode kvaliteter stopper ikke her. Havre er nemlig også en god kilde til kostfibre – Biogans økologiske havreklid indeholder for eksempel 15g kostfibre pr. 100 gram. Havre er derfor perfekt til en fiberrig og antiinflammatorisk kost, mens det desuden virker kolesterolsænkende. 

Så ja, havre er sundt! Du skal dog være opmærksom på mængden, hvis du er midt i et vægttab. Langt de fleste bliver mætte, hvis de starter dagen med 1½ - 2 dl havregryn.

Glutenfri fra naturens side

Det kan være forvirrende at finde ud af, om du som glutenallergiker kan spise havre. Selvom havre naturligt er fri for gluten, betyder det ikke, at alle havreprodukter er glutenfri. Der kan nemlig være spor af gluten i havre, hvis det på markerne, ved lagring eller ved forarbejdning blandes med andre kornarter. Havreprodukter, der er markeret som glutenfri, bliver dyrket under meget kontrollerede forhold og forarbejdes på mindre fabriksanlæg helt for sig selv. Dette er også grunden til at du oplever, at glutenfri havregryn er dyrere. Omkostningerne ved den store kontrol og de selvstændige anlæg er nemlig større end ved helt almindelige havregryn.

Hvordan finder du ud af, om dine havregryn er glutenfri eller ej? I varedeklarationen står der enten “havre” eller “glutenfri havre”, og sidstnævnte er en sikkerhed for dig om, at du trygt kan spise det som enten allergiker eller som en, der lever uden gluten.


Hvad bruger man havre til?

Mange spiser bare havre som havregryn med mælk på, men faktisk er der mange flere anvendelsesmuligheder. Du kan lave en sund tærtedej med havre, bruge det i frikadeller, lave julekonfekt og meget mere! 

Havregrød

Havregrød er gået fra at være fattigmandskost til en populær morgenmad på ingen tid! Bland mælk eller vand med havregryn og tilsæt krydderier efter behov. Du kan udforske alle enkelte krydderier her! Det tager ingen tid, og du kan både lave grøden i din mikroovn eller på komfuret. Mulighederne for toppings er nærmest uendelige, og tæller alt fra tørret eller frisk frugt til kanelsukker og smør. Du kan eksempelvis lave en grød med både chiafrø og havregryn. Hvis du ikke kan spise det hele, kan du bruge resterne til klatkager eller i boller. Det er både nemt og billigt! 

Bagning med havre

Du kan bruge havre i alle mulige slags bagværk, og er særligt velegnede hvis du ønsker mere protein og flere fibre i både kager og brød. Du kan kaste dig ud i den klassiske den du ved nok med et twist i form af sorte bønner og havregryn - det giver fylde og kan ikke smages. Skal du udvide din morgenmads-horisont, kan du også afprøve morgenmadsmuffins og chokoladevafler med havregryn og uden sukker. Skal det være nemt, kan du bage disse lækre bananpandekager til morgenmad – og toppe dem med ahornsirup! Der er altså masser af muligheder for at benytte havre i din bagning.

Havredrik

Er du veganer eller ønsker du blot færre animalske produkter i din kost? Havredrik er en af mange plantedrikke, og er et perfekt alternativ til mælk. Brug havredrik på din morgenmad eller snup et koldt glas til din mad. Er du vild med kaffe, kan du også prøve den populære IKaffe fra Oatly, som er fremstillet specielt til kaffe. Den kan skummes perfekt op og du kan lave flotte mønstre i kaffen som en ægte barista!

til toppen-med24

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.