Protein

Hos Med24.dk finder du kosttilskud med protein til et hav af skarpe priser. Du finder protein fra velkendte brands som Bodylab, Natur-Drogeriet, Puori og Plantforce!

Hvad er protein? | Proteiner i mad | Hvor meget protein behøver man? | Proteiner i kosttilskud 

Hvad er protein?

Proteiner er ofte betegnet som kroppens byggesten. Det skyldes, at de blandt andet benyttes til at opbygge celler, væv, hormoner, enzymer og antistoffer.

Proteiner er opbygget af aminosyrer. Der findes 20 forskellige slags aminosyrer, hvoraf 8 er essentielle. Kroppen er altså ikke selv i stand til at danne de 8. Vi er derfor afhængige af, at vi får de livsnødvendige proteiner gennem kosten eller som tilskud. Aminosyrer og proteiner er netop vigtige for vores organismers normale funktion. 

Proteiner i mad

På almindelig vis får vi vores proteiner gennem mad eller drikke. Der er især masser af proteiner at hente i kød, fisk, fjerkræ, æg samt mejeriprodukter. Lever man kødfrit kan man sagtens få proteiner nok igennem kost som blandt andet indeholder nødder, linser, bønner og ærter.

 De væsentlige kilder til protein i dansk kost er:   

  • Kød (som kvæg og fjerkræ)
  • Brød og kornprodukter (eksempelvis rugbrød og havregryn)
  • Mejeriprodukter (mælk, ost og yoghurt)

Nødder, sojaprodukter som tofu og bælgfrugter er desuden proteinrige fødevarer. Der findes kun små mængder protein i noget som frugt, grøntsager og kartofler. Sætter du derimod tænder i fedtstoffer, sukker og alkohol vil du kun blive mødt af meget få, hvis ikke ingen, protein. Nedenfor ses enkelte eksempler på proteinindholdet i en række fødevarer samt kosttilskud. 

Proteiner pr. 100 gram i fødevarer

Tun: 27g
Kylling: 26g
Soya bønner: 36g
Røde linser: 27g
Hørfrø: 25g
Peanuts: 25g
Fast ost, 20+: 30g
Skyr: 11g
Broccoli: 5g

Proteiner pr. 100 gram i kosttilskud

Bodylab Whey 100: 76g
Natur-Drogeriet Ærteprotein: 83g
Adosan Høj Protein: 100g
Nyborggaard Hampeprotein: 43g
Plantforce Risprotein: 74,6g

Så meget protein behøver du

De overordnede kostråd lyder på, at 10-20% af vores kost bør bestå af proteiner. For ældre anbefaler man derimod 15-20%. Får man for lidt protein betyder det eksempelvis, at du kan miste muskelmasse eller oftere blive ramt af sygdom. Det skyldes blandt andet at kroppen lider mangel på byggesten til musklerne eller immunforsvaret.

Det er stadig forskelligt fra person til person, hvad den enkeltes behov er. Træner man meget og ønsker at opbygge mere muskelmasse, skal man herunder tage forbehold for, at kroppen forbrænder mere (og bedre) og desuden kræver øget kalorieindtag til opbyggelsen af musklerne.

Kan man få for meget protein?
De fleste danskere får den mængde protein, de har brug for, gennem en varieret kost. Har man overskydende protein kan kroppen i stedet bruge det som energikilde. Man kan derfor ikke få for meget protein, men man bør stadig holde sig til en varieret kost samt den anbefalede mængde.  

Protein kosttilskud

Om end man vælger det ene tilskud af protein fremfor det andet, er det nemt og hurtigt at inddrage både i mad og drikke. Flere hælder blandt andet pulveret i grød, desserter, juice og vand. Har man en sød tand vælger mange protein med chokoladesmag, vanilje eller jordbær.

Med protein kosttilskud kan du meget hurtigt og nemt bidrage med det proteinbehov, du behøver i løbet af dagen. Du kan altså sikre, at du ikke får for få essentielle aminosyrer. Det er selvfølgelig stadig nødvendigt at have fokus på de resterende måltider, da almindelig kost er kroppens vigtigste vej til energi og vigtige vitaminer, mineraler ect.

Nem vej til proteiner
Men vi alle ved, at det er ikke altid lige nemt at få den proteinholdige kost presset ind i skemaet. Til tider kan det endog virke helt uoverskueligt overhoved at skabe plads til et ordentligt måltid. For at sikre din krævede mængde af proteiner kan både kosttilskud og sportsernæring bidrage godt hertil.

Mange bruger blandt andet at drikke en protein shake af Bodylab proteinpulver fremfor at spise et måltid efter træning. Andre snupper også en proteinbar på farten som mellemsnack og hurtigt vej til masser af protein. Husk, at tilskud ikke er en erstatning til almindelig kost, men et supplement. 

Muskelopbygning og vægttab

Både i forbindelse med muskelopbygning og vægttab kan proteiner have en afgørende betydning. Som nævnt kræver en øget forbrænding og ønske om muskelopbygning et større proteinbehov end det ville gøre for en, som er meget stillesiddende.

Proteinrige fødevarer mætter desuden godt sammenlignet med de proteinfattige. Det kan herfor resultere positivt i forhold til kroppens mæthedsfornemmelse. Ønsker man at undgå overspisning, er det en fordel. Proteiner kan derfor bidrage til et vægttab under den forudsætning, at du samtidig sørger for kalorieunderskud, motion og varieret kost.  

Kvaliteten af proteiner er vigtig!

Det er ikke uden betydning, hvilken kilde til protein du vælger. Kvaliteten af en proteinkilde afhænger af sammensætningen af essentielle aminosyrer, dit behov og om det har en god fordøjelighed. De animalske proteinkilder er oftest dem vi betegner som høj-kvalitetsprotein. Vegetabilske proteinkilder har oftest en lavere kvalitet. Det er derfor vigtigt at sikre, de essentielle aminosyrer er repræsenteret.

Vi har hos Med24.dk sørget for nogle af de mest kundeforetrukne og bedste kosttilskud i sortimentet. Du kan finde alt fra veganervenlige tilskud til protein kosttilskud med smag af jordbær eller chokolade. Dit behov for protein kan derfor blive dækket helt efter din smag og personlige ønsker.  

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.