Zink

Zink er et grundstof (mikronæringsstof), der er involveret i mange metaboliske processer. Zink er faktisk nødvendigt for den katalytiske aktivitet af over 100 enzymer i kroppen.  

Hvad er zink? | Hvad er zink godt for? | Zink i mad | Zinkmangel | Zinktilskud 

Hvad er zink?

Zink er et grundstof og et mineral, som vi dagligt bør indtage mellem 9 – 12 mg af. Derfor kaldes zink også for et spormineral, fordi vi ikke skal have mere end 100 mg af mineralet om dagen. Zink er det næstmest almindelige spormineral i vores krop udover jern, og faktisk indeholder menneskekroppen omkring 3 g zink fordelt rundt i forskellige celler.  


Hvad er zink godt for?

Zink er involveret i mange metaboliske processer, og det spiller en rolle for DNA-syntese, hvor det bidrager til en normal DNA-syntese og celledeling. Zink har tillige betydning for immunforsvaret og bidrager til beskyttelse af cellerne mod oxidativt stress samt vedligeholdelse af normale knogler, syn, hud, hår og negle. Sidst men ikke mindst bidrager zink til normalt stofskifte - både fedtsyrestofskiftet, syre-basestofskiftet og a-vitaminstofskiftet.  

Vores kroppe har altså god brug for zink, og det er vigtigt, at du har fokus på at få enten mad med zink eller et zink kosttilskud hver dag, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du indtager nok zink.


Zink i mad

Det er nødvendigt at få zink hver dag, eftersom mineralet ikke kan gemmes og oplagres i kroppen i store mængder og derefter bruges af, når kroppen kommer i zinkmangel.  
Heldigvis findes zink mange steder i kosten, og de mest zinkrige fødevarer er kød, skaldyr, mejeriprodukter som mælk og ost samt fuldkornsprodukter som brød. Der findes dog også en del zink i visse frø, bønner og nødder - det er fx cashewnødder, paranødder, pekannødder, mandler, birkes, sesamfrø, hørfrø og pinjekerner, men der er forskel på, hvor godt zink fra de forskellige kilder optages.  

I kornprodukter findes et stof, der hedder fytinsyre, som har en negativ effekt på zinkoptagelsen, og som derfor kan gøre det svært at få nok zink. Ved opvarmede produkter vil denne effekt dog aftage, så når du spiser bagt brød, vil zinkoptagelsen ikke være hæmmet. 

Generelt får vi danskere over 60% af vores daglige zinkindtag fra kød, mælkeprodukter og æg, og derfor kan det som veganer eller vegetar være svært at få dækket dit daglige behov for zink. Som vegetar kan du finde gode kilder til zink i ost og mælkeprodukter, men på en ren vegetabilsk kost kan det blive nødvendigt at supplere din kost med et zinktilskud. Du kan læse meget mere om kosttilskud til veganere her


Zinkmangel

Ældre, diabetikere, vegetarer, veganere og alkoholikere har den største risiko for zinkmangel, og hvis du har mistanke om, at du lider af zinkmangel, er det symptomer som disse du bør være opmærksom på: 

  • Reduceret vækst (især ved børn og unge)
  • Hårtab, hudlæsioner og pletter på neglene
  • Reduceret lugte- og smagssans
  • Reduceret appetit
  • Nedsat immunforsvar og hyppige infektioner
  • Langsom sårheling
  • Træthed

Symptomerne på zinkmangel eller for lidt zink i kroppen kan dog variere alt efter alder og køn samt varighed og grad af zinkmangel.


Zinktilskud

Ved zinkmangel kan det være en god idé at forsyne kroppen med ekstra zink i form af et kosttilskud med zink. Det kan også være, at du er i tvivl om, hvorvidt du får zink nok gennem din kost, og derfor gerne vil supplere din kost med et zink kosttilskud.  

Zinktilskud findes både alene og i kombinerede præparater med andre mineraler og vitaminer. Du kan få zink som kosttilskud i form af zink tabletter, zink piller og kapsler med zink.  

Flere kosttilskud med zink indeholder en sammensætning af forskellige mineraler og vitaminer, fx calcium, magnesium og zink. I kosttilskuddet Bio-Selen + Zink fra Pharma Nord får du både selen, zink, vitamin A, vitamin B6, vitamin C og vitamin E, og de forskellige antioxidanter komplimenterer hinanden. 


For meget zink

Overdosering af zink ses yderst sjældent i Danmark, men bivirkninger ved overdosering kan være mavesmerter, diarre, kvalme og opkast, og hvis det er over længere tid, kan det medføre anæmi og kobbermangel. 


Zinksalve

Zink findes foruden i kosttilskud også i flere produkter til personlig pleje – fx i den kendte zinksalve. Man bruger altså zink til mere end blot et kosttilskud, og zinksalve har god virkning overfor rød og irriteret babyhud. En zinksalve som Medas Zinksalve Blød Medic 12% lægger sig på huden som et beskyttende lag, og den milde formular uden konserveringsmidler, farvestoffer eller parfume er skånsom overfor selv den sarteste babyhud. 

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.