Jod

Bliv klogere på jod og jodmangel! Det essentielle sporstof er nødvendigt for at skjoldbruskkirtlen kan producere livsvigtige hormoner. Jodmangel kan derfor have alvorlige konsekvenser, ligesom for meget jod heller ikke er sundt. Du kan læse mere om, hvordan du kan forebygge jodmangel her!  

Læs mere: Hvad er jod? | Jodmangel – risiko og symptomer | For meget jod


Hvad er jod?

Jod er et essentielt sporstof med den kemiske formel Na3(OH)2IO4. Det vigtige stof hjælper skjoldbruskkirtlen med at lave såkaldte stofskiftehormoner, hvoraf frit T4 (FT4) og trijodtyronin (T3) er de vigtigste. Selvom det kan lyde meget teknisk, er vigtigheden af jod meget simpel. Jodmangel over længere tid kan føre til struma samt lavt eller højt stofskifte. 

Kilder til jod - Jod i mad & fødevarer

Hvordan sikrer du dig så, at du får nok jod? Siden år 2000 har det i Danmark været obligatorisk at tilsætte jod til husholdningsalt samt i salt, der benyttes til brød og bagværk. I 90’erne oplevede man nemlig en stor forekomst af struma. Struma er betegnelsen for forstørret skjoldbruskkirtel og kan forekomme ved lavt stofskifte eller for højt stofskifte. 

Efter man valgte at tilsætte jod i salt, er antallet af personer med jodmangel faldet drastisk. I dag er jodmangel blevet en sjældenhed. Hvis du anvender middelhavssalt eller nogle flagesalte er der oftest tale om salt uden jod. Heldigvis er der mange andre kilder til mineralet end beriget salt. Dette gælder fødevarer med jod, herunder mejeriprodukter, brød, fisk og postevand. 


Hvorfor er jod vigtigt for kroppen?

Jod er vigtigt for kroppen og funktionen af skjoldbruskkirtlen. Jod bidrager til: 

  • Vedligeholdelse af en normal hud
  • En normal kognitiv funktion
  • Et normalt energistofskifte
  • En normal produktion af skjoldbruskirtelhormoner
  • En normal skjoldbruskirtelfunktion
  • Nervesystemets normale funktion

Jod som kosttilskud

Du finder jod i flere for forskellige kosttilskud, der ofte er baseret på naturlige kilder til jod. Dette gælder f.eks. Natur-Drogeriet Blæretang kapsler. Blæretang er naturlig rigt på mineralet jod og kosttilskuddet er vegansk. Kosttilskud med jod vil oftest skulle tages som piller, kapsler eller tabletter. 

Jod og calcium

Du finder også flere kosttilskud med jod baseret på Kelp, der også er en form for tang. Kelp har et naturligt højt indhold af calcium, der bidrager til nervesystemets normale funktion, vedligeholdelse af et naturligt blodtryk og en normal muskelfunktion. 


Symptomer på jodmangel

Er du bekymret for, om du har jodmangel? Symptomerne på jodmangel kan i starten være svære at opdage, da symptomerne er næsten ikke eksisterende og desuden udvikler sig langsomt. 

Hvad er struma?

Et af symptomerne på jodmangel kan være struma. Skjoldbruskkirtlen sidder lige under huden på forsiden af halsen. Når din skjoldbruskkirtel bliver hævet, vil det kunne ses på din hals. Struma skyldes dog ikke altid jodmangel. Betændelse og godartede knuder kan også få skjoldbruskkirtlen til at hæve. 

Hvis struma skyldes jodmangel, er det et udtryk for, kroppen ikke kan producere nok hormoner og forsøger at kompensere ved at selve kirtlen vokser. Reagerer du ikke på de tidlige symptomer, kan et langvarigt, mangelfuld jodindtag udvikle sig til problemer med lavt eller højt stofskifte. 

Symptomer på højt stofskifte

  • Hjertebanken
  • Rastløshed
  • Vægttab uden at have ændret spisevaner
  • Løs afføring
  • Forstyrrelser i menstruation

Symptomer på lavt stofskifte

  • Øget træthed
  • Vægtøgning trods uændret spisevaner
  • Manglende vægttab ved nedsat kalorieindtag
  • Tør og kølig hud
  • Problemer med hukommelsen
  • Kraftig og uregelmæssig menstruation

Du skal altid søge hjælp ved dine læge, hvis du føler dig træt, slap og kuldskær samtidig med, at du ikke er sikker på, om du får nok jod. Du skal også kontakte lægen, hvis du mærker en hævelse på halsen. 


Er jodmangel farligt?

Jodmangel kan være farligt. Et lavt eller højt stofskifte kan have konsekvenser for dit helbred, men særlige gravide skal være opmærksomme på at indtage nok jod. 

Jodmangel hos gravide og ammende

Fostre, hvis mødre har moderat til svær jodmangel, kan få permanente skader, herunder hjerne- og nerveskader, kort vækst og problemer med den mentale udvikling. Hos gravide eller ammende kvinder med en vegetarisk kost, kan der være en risiko for jodmangel. 

Fødevarestyrelsen anbefaler ikke, at tang bruges som primær jodkilde i kosten, da niveauet af jod kan være svært at beregne. Du kan derimod vælge at spise animalske produkter, bordsalt eller tage et kosttilskud med jod. 

Jodmangel hos børn

Børn, der spiser vegansk eller vegetarisk og altså undgår fisk, skaldyr, mælk, mejeriprodukter eller jodberiget salt, er i risiko for jodmangel. 


Kan man få for meget jod?

Ligesom jodmangel kan have konsekvenser for dit helbred, kan for meget jod også. Den øvre tolerable grænse for indtag af jod er 600 mikrogram pr. dag for voksne. 

Vær opmærksom på indtaget af tang

Du bør være opmærksom på indtaget af jod gennem tang af typerne: 

  • Arame
  • Wakame
  • Kombu
  • Fingertang
  • Sukkertang

Disse kan have et meget højt indhold af jod sammenlignet med andre tangarter. Ved at spise blot 1 gram tørret tang af disse tangarter kan en voksen få mere 2,5 gange det øvre tolerable indtag. 

Er du glad for sushi, skal du ikke være bekymret for indtaget af jod, ligesom enkelte måltider med for meget jod heller ikke er farligt. Nori-tang, der normalt anvendes til sushi, har nemlig et lavt indhold af jod. Husk at skylle din tang i varmt vand inden brug, så du fjerner en del af joden. 

Børn og for meget jod

3-10-årige børn, der spiser mejeriprodukter og drikker mælk, bør undgå at tage kosttilskud, som indeholder jod, da de får opfyldt deres behov gennem almindelig kost. Ligesom ved gravide anbefales det, at børn også er påpasselige med indtaget af tang og at de tidligere nævnte typer med højt indhold af jod ikke spises af børn. 

Stofskiftesygdom og jod

Har du en stofskiftesygdom, er du måske blevet anbefalet ikke at få for meget jod. Du bør derfor også undgå at spise de tangtyper med et højt indhold af jod. 


Hvordan finder jeg ud af, om jeg mangler jod?

Jodmangel kan måles på flere forskellige måder, men der mangler gode og valide metoder til måling af jodmangel hos større børn og voksne. Man kan måle jod i urinen, men resultatet kan variere fra dag til dag. En urinprøve kan derfor ikke benyttes til at påvirke jodmangel hos den enkelte person. Urinprøver kan derimod være med til at fastlægge jodmangel hos en hel befolkning. 

Den bedste metode til at påvise mangel på jod er ved at se på symptomer, herunder særligt struma. Derudover kan jodmangel påvises ved en kostberegning. 


Hvordan behandles jodmangel?

Det bedste er helt at undgå jodmangel. Spiser du ingen eller få mejeriprodukter, brød, fisk eller drikkevand, kan det være et godt sted at starte. Følg de 10 kostråd, så din kost bliver varieret og sund. Du kan desuden supplere med et kosttilskud, så du nemt opnår det daglige anbefalede indtag af jod. 

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice