Luk

Medlemsbonus

Du anvender din bonus på siden "ordreoversigt", som kommer lige før betalingssiden. Totalbeløbet for din ordre vil straks blive opdateret. Se nedenstående udsnit af siden. 

Se nedenstående eksempel


Gå til kurven
Medlemsklubben Få gratis vareprøver og 5% bonus
Nordens største udvalg til et sundt liv

Vitaminguide

VITAMIN A (retinol)
Hvad virker det for?:
 
Holder overhuden og huden sund, beskytter mod infektioner. Virker som antioxidant og styrker immunforsvaret. Beskytter mod forskellige former for tumor. Vigtigt for et godt syn, især et godt nattesyn
Hvor findes det?:
 
Gulerødder, tomater, persille, grønkål, abrikoser, mælk, smør, æg, lever
Anbefalet dgl. tilførsel: 
 
Voksne 800 mcg Børn 1-10 år400 mcg
Mangelsymptomer:
 
Sår og candida i munden, nedsat syn, akne, tør og skællet hud, skæl, hyppige forkølelser og infektion, blærebetændelse, diarré
Fremmer udnyttelsen:
 
Kræver tilstedeværelse af zink. Det er mere virksomt sammen med vitaminerne C og E. Tages bedt i et multivitaminpræparat og sammen med fedtholdige levnedsmidler
Hæmmer udnyttelsen:
 
Varme, lys, alkohol og tobak
   
VITAMIN B1 (thiamin)
Hvad virker det for?:
 
Vigtig for produktion og udnyttelse af energi, for nervesystemets funktion, fordøjelsen og væskebalancen
Hvor findes det?:
 
Melasse-gær, fuldkornsprodukter, ærter, nødder, bønner, mælk, æg
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne1,4 mg Børn0,7 mg
Mangelsymptomer:
 
Muskelsvaghed, øjensmerter, irritabilitet, koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse, mavesmerter, forstoppelse, kløen i hænderne og på benene, hjertebanken
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen, magnesium og mangan. Tages bedst sammen med måltiderne og i et B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:
 
Antibiotika, the, kaffe, p-piller, alkohol, alkaliske stoffer som gær i pulver, anidridsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidlerne; stress.
   
VITAMIN B2 (riboflavin)
Hvad virker det for?:
 
Bidrager i omdannelsen af fedt, sukker og protein til energi. Uundværligt for bevarelsen af en sund hud. Medvirker i reguleringen af kroppens pH-værdi. Nødvendigt for hår, negle og øjne
Hvor findes det?:
 
Melasse-gær, grønkål, broccoli, bønnespirer, hvedspirer, mælk, æg, ost, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel:  Voksne 1,6 mg Børn 1-10 år 0,8 mg
Mangelsymptomer:
 
Brænden og irritation i øjnene, øget lysfølsomhed, irritation i tungen, grå stær, fedtet og mat hår, eksem eller hudbetændelse, skøre negle, revner i læberne
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og selen. Tages bedst sammen med et måltid og i B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:
 
Alkohol, p-piller, the, kaffe, alkaliske stoffer som gær i pulver, anidrinsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidlerne.
   
NIACIN (B3)
Hvad virker det for?:
 
Uundværligt i energiproduktionen, for centralnervesystemet og huden, regulerer sukkerindholdet i blodet og nedsætter kolesterolet. Har betydning for fordøjelsen
Hvor findes det?:
 
Melasse-gær, fuldkornsprodukter, kartofler, kål, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel:  Voksne 18 mg Børn 1-10 år 9 mg 
Mangelsymptomer:
 
Svækkelse, diarré, søvnbesvær, hovedpine eller migræne, hukommelsessvigt, ængstelse og spænding, depression og irritabilitet, blødning eller øget følsomhed i gummerne, uren hud, eksem
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og naturligt krom. Tages bedst i forbindelse med måltid i B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:
 
Antibiotika, the, kaffe, p-piller, alkohol
   
PANTOTENSYRE (B5)
Hvad virker det for?:
 
Medvirker i energiproduktionen, kontrollerer fedtstofskiftet. Uundværligt for centralnervesystemet. Spiller en rolle i produktionen af anti-stress hormonerne (steroider). Holder hår og hud sunde
Hvor findes det?:
 
Melasse-gær, fuldkorn, sojabønner, grønne grønsager, æggeblommer, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:  Voksne 6 mg Børn 3 mg
Mangelsymptomer:
 
Rysten eller muskelkramper, apati, koncentrationsvanskelighed, varme fødder eller ømme hæle, kvalme eller opkastninger, svækkelse, udmattelse også efter lette fysiske anstrengelser, tænderskæren
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen og folinsyre. Tages bedst sammen med et måltid
Hæmmer udnyttelsen:
 
Stress, alkohol, the og kaffe. Ødelægges af varme og forskellige former for forarbejdning af levnedsmidlerne
   
VITAMIN B6 (pyridoxin)
Hvad virker det for?:
 
Essentiel for udnyttelsen og fordøjelsen af proteiner, for centralnervesystemet og produktionen af hormoner. Medvirker til balancen i kønshormonerne og bruges følgelig i behandlingen af det præmenstruelle syndrom (PMS) og til klimakterieproblemer. Virker antidepressivt og vanddrivende. Hjælper ved allergier.
Hvor findes det?:
 
Melasse-gær, fuldkornsprodukter, kartofler, kål, mælk, kød, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 2 mg Børn 1-10 år 0,9 mg
Mangelsymptomer:
 
Vandladningsbesvær, kløen i hænderne, depression og nervøsitet, rysten eller muskelkramper, svækkelse, hudskæl
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen, zink og magnesium. Tages bedst i forbindelse med måltid og sammen med zink
Hæmmer udnyttelsen:
 
Alkohol, tobak, p-piller, proteinrige levnedsmidler
   
FOLINSYRE (B9)
Hvad virker det for?:
 
Essentiel for hjerne og centralnervesystemet (især i den første fase af graviditeten). Uundværlig for produktionen af energi
Hvor findes det?:
 
Mørkegrønne grønsager, gulerødder, æg, abrikoser, græskarkerner, avocados, fuldkornsprodukter
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 1000 mcg Børn 20 mcg
Mangelsymptomer:
 
Eksem, revnede læber, grå hår, ængstelse og spænding, hukommelsessvigt, svækkelse, appetitløshed, mavesmerter, depression, risiko for medfødte skader i nervesystemet (rygmarvsbrok)
Fremmer udnyttelsen:
 
Høje temperaturer, lys, forarbejdede levnedsmidler, p-piller
   
VITAMIN B12 (cobalamin)
Hvad virker det for?:
 
Nødvendigt for udnyttelsen af proteiner. Bidrager til transporten af ilt i blodet, nødvendig for dannelsen af de røde blodlegemer, DNA-syntesen og nervesystemet. Fjerner giftstofferne fra bl.a. tobak
Hvor findes det?:
 
Æg, lever, kød, ost, mælk. NB! Forekommer ikke i relevante mængder i gængse grønsager
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 1 mcg Børn 1-10 år 1 mcg
Mangelsymptomer:
 
Dårligt hår, eksem eller hudbetændelse, øget følsomhed i mundhulen over for kolde og varme ting, irritabiltet, ængstelse eller spænding, forstoppelse, svage eller smertende muskler, bleghed
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med folinsyre og calcium. Tages bedst sammen med måltiderne i et B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:
 
Alkohol, tobak, for lidt mavesyre
   
BIOTIN
Hvad virker det for?:
 
Særligt vigtigt i barndommen; hjælper organismen med at udnytte de essentielle fedtsyrer
Hvor findes det?:
 
Nødder, frugter, ølgær, æg, mælk, kornprodukter, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 150 mcg Børn 65 mcg
Mangelsymptomer:
 
Tør hud, dårligt hår, grå hår, svage eller smertende muskler, appetitmangel eller kvalme, eksem eller hudbetændelse
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere aktiv sammen med de andre vitaminer i B-gruppen, magnesium og mangan. Tages bedst i forbindelse med måltiderne i et B-kompleks præparat
Hæmmer udnyttelsen:
 
Rå æggehvide og friturestegte levnedsmidler
   
VITAMIN C (ascorbinsyre)
Hvad virker det for?:
 
Styrker immunsystemet, medvirker i bekæmpelsen af infektioner og til dannelsen af kollagen. Har en positiv indflydelse på knogler, hud og arterier. Antioxidant, hjælper med udskillelse af toksiske stoffer og beskytter mod kræft og hjertelidelser. Fremmer produktionen af anti-stress hormoner
Hvor findes det?:
 
Citrusfrugter, acerola (sydamerikansk kirsebær) og andre frugter, hyben, løg, paprika, kartofler og andre grønsager
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 60 mg Børn 40 mg
Mangelsymptomer:
 
Hyppige forkølelser og infektioner, følsomme og blødende gummer, karskørhed, næseblod, langsom sårheling, vabler
Fremmer udnyttelsen:
 
Bioflavonoiderne i frugt og grønsager styrker dets virkninger. Arbejder sammen med vitaminerne i B-gruppen til produktion af energi og med vitamin E som antioxidant
Hæmmer udnyttelsen:
 
Tobak, alkohol, miljøforurening, stress, friturestegte levnedsmidler
   
VITAMIN D (calciferol)
Hvad virker det for?:
 
Hjælper med til at holde knoglerne stærke og sunde, idet det har betydning for optagelsen af calcium og fosfor
Hvor findes det?:
 
Fisk, lever, æg, mælk, dannes af huden ved sollys. Vegetarer: Vitamin A og vitamin D tablet
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 5 mcg Børn 1-10 år 10 mcg
Mangelsymptomer:
 
Stivhed eller smerter i leddene, rygsmerter, caries i tænderne, muskelkramper, hårtab
Fremmer udnyttelsen:
 
Solbadning, virker bedre sammen med vitaminerne A, C og E
Hæmmer udnyttelsen:
 
Mangel på sol, friturestegte levnedsmidler
   
VITAMIN E (tocoferol)
Hvad virker det for?:
 
Antioxidant, beskytter huden også mod cancer. Hjælper kroppen med at udnytte ilten, forebygger åreforkalkning og tromboser (engelsk undersøgelse viste 1996, at risikoen for hjerteslag reduceres med 75% ved indtagelse af 5-600 mg daglig). Øger frugtbarheden og sårhelingen. Gavnlig for huden. Forebygger grå stær.
Hvor findes det?:
 
Ikke-raffinerede vegetabilske olier, fuldkornsprodukter, hvedekim, bælgfrugter, 
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 10 mg Børn 1-10 år 5 mg
Mangelsymptomer:
 
Manglende seksuallyst, træthed, karskørhed, langsom sårheling, åreknuder, trætte muskler, barnløshed
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med vitamin C og selen
Hæmmer udnyttelsen:
 
Tilberedelse af levnedsmidler ved høje temperaturer (især friturestegning); luftforurening, p-piller, overdreven brug af fedtstoffer eller raffinerede og forarbejdede olier
   
VITAMIN K (phylloquinon)
Hvad virker det for?:
 
Uundværlig for blodets koagulering (størkning)
Hvor findes det?:
 
Grønne grønsager som spinat, grønkål, broccoli, dannes også i tarmen
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 70 mcg Børn 1-10 år 15 mcg
Anbefalet dgl. tilførsel:  Blødninger
Fremmer udnyttelsen:  En afbalanceret tarmflora
Hæmmer udnyttelsen:  Antibiotika; mangel på brystamning

Kilde: Helse-nyt.com
Tilmeld dig vores nyhedsbrev!
Vind et gavekort til Med24.dk på 500 kr.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag i
konkurrencen om et gavekort på 500 kr.