Sunde krydderier til fedtfattig mad

Sunde krydderier til fedtfattig mad

Sunde krydderier og fedtfattig mad

Fedtfattig mad behøver bestemt ikke at være kedelig – det kræver bare, at du lærer at få smagen frem i maden ved hjælp af sunde krydderier. For at få maden til at smage godt med et minimum af fedt er det afgørende, at du skaber balance mellem den sure, søde, salte og bitre smag. Hos Med24 har vi et bredt udvalg ar enkelte og blandende krydderier.

Bittert opfattes bedst af smagsløgene bagtil, mens salt og surt bedst opfattes langs kanten af tungen. Sødt opfattes primært på tungespidsen. På resten af tungen er smagssanserne i højere grad blandet. Smagsoplevelsen er også knyttet til temperatur og madens konsistens. Duft og lugt er også vigtige, og derfor smager maden ikke rigtig af noget, når du er forkølet. For at få din mad til at smage af noget, er det derfor vigtigt, at alle dine smagssanser stimuleres.

Fremhæv den stærke smag med:

  • Peber og cayennepeber
  • Chili
  • Ingefær
  • Sennep
  • Radise

Fremhæv den sure smag med:

  • Citron
  • Lime
  • Risvinseddike
  • Vine
  • Vineddike
  • Yoghurt
  • Balsamico
  • Tomater
  • Appelsiner

Fremhæv den søde smag med:

  • Sukker
  • Honning
  • Sirup

Fremhæv den bitre smag med:

  • Rucula
  • Rosmarin
  • Lavendel
  • Timian
  • Løg
  • Citrusfrugter
  • Kål
  • Chili
  • Kakao

 

Chili krydderier



Basilikum blade

Brug masser af krydderier!

Krydderier – udover salt og peber – er en nødvendighed i det fedtfattige køkken, fordi de får maden til at smage af noget. Her får du en masse tips om krydderier

Forskel på frisk og tørret

Du skal bruge mindre mængder af tørret krydderi end friske krydderurter. ½ spsk. tørret krydderi giver ca. samme smag som 1 spsk. frisk krydderi.

Tilsætning af krydderi

Når du tilbereder din mad, så tilbered den i god tid. På den måde får krydderierne mulighed for rigtigt at komme til udtryk i maden. Smag altid din fedtfattige ret til lige inden servering.

Brug krydderier med omtanke

Du kan hurtigt komme til at overdosere og derved ødelægge smagen af rettens øvrige ingredienser.

Nedfrysningaf mad

Mange krydderier vil miste smagen, når du fryser maden ned, som f.eks. peber og paprika. Ingefær, vanille og nelliker holder derimod smagen godt. Men smag altid maden til igen ved genopvarmningen, så du sikker på, at den smager, som den skal.

Stærk mad

Pas på, når du bruger krydderier som f.eks. peber, chili, cayennepeber, nelliker og muskat. Smag til lidt ad gangen. Hellere starte med lidt og smag til efterhånden. Har du tilsat lidt for meget chili eller andre stærke krydderier, kan du forsøge at redde retten med lidt sukker, kartoffel eller brødstykker – de er alle med til at reducere den stærke smag.

Opbevaring af mad

Lys, luft, varme og fugtighed ødelægger og forringer smagen af dine krydderier. Du skal derfor altid opbevare dine krydderier i lufttætte emballager, mørkt, tørt og køligt. Med den rette opbevaring kan dine krydderier holde sig næsten uendeligt – men det gør smagen til gengæld ikke. De mister smagen, så køb derfor kun små mængder krydderi ad gangen. Undgå at lægge forskellige krydderier i samme beholder, da de tager smag fra hinanden.

Du kan også få inspiration til færdiglavet slankemad her.

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.