Selen → Hvad er selen og 7 gode grunde til hvorfor det er vigtigt

Hvad er selen og 7 gode grunde til hvorfor det er vigtigt

Selen

Selen er et meget vigtigt mineral for vores kroppe, da det medvirker til at booste vores immunforsvar, fungerer som antioxidant mod bl.a. inflammation, og spiller en nøglerolle i vedligeholdelse af et sundt stofskifte. Ifølge studier har indtagelsen af et sundt niveau af selen en antiviral effekt, er vigtig for mandlig og kvindelig fertilitet og evnen til reproduktion.

Læs videre og få mere information om mineralet, hvordan du får det, samt 7 gode grunde til hvorfor det er vigtigt.


Hvad er selen?

Selen er et mineral, som findes i jorden, i vand og i nogle fødevarer. Selen findes i alle kroppens celler hovedsageligt i proteinerne. Selen indgår i et enzym, som beskytter cellerne mod angreb af frie radikaler (oxidation), booster immunforsvaret og fertilitet hos især mænd.


Hvad er selen godt for?

Selen har tiltrukket sig opmærksomhed særligt på grund af dets virkning til at være antioxidant og dermed beskytte mod frie radikaler. Men mineralet har mange positive egenskaber for vores kroppe.

Her er 7 ting, som selen er godt for i din krop:

  1. Fungerer som antioxidant og beskytter mod oxidativ stress.
  2. Booster immunforsvaret.
  3. Forbedrer blodcirkulation og reducerer risikoen for hjertesygdomme.
  4. Regulerer skjoldbruskkirtlens funktion.
  5. Bidrager til højere levealder.
  6. Hjælper til at reducere astma symptomer.
  7. Forbedrer fertilitet.

Hvor meget selen om dagen?

Den anbefalet daglig dosis for selen afhænger af din alder:

  • Børn 1-3 år: 20 mikrogran pr. dag.
  • Børn 4-8 år: 30 mikrogram pr. dag.
  • Børn 9-13 år: 40 mikrogram pr. dag.
  • Børn og voksne fra 14 år og op: 55 mikrogram pr. dag.
  • Gravide kvinder: 60 mikrogram pr. dag.
  • Ammende kvinder: 70 mikrogram pr. dag.

Anbefalet daglig dosis Øvre grænse Lægemiddelgrænse Danskernes gnm. indtag: 18-75 år
Voksne: 55 mikrogram 300 mikrogram 125 mikrogram 37 mikrogram

Det er vigtigt at oplyse, at hvis du allerede indtager tilstrækkelige mængder selen gennem en sund kost, hjælper det ikke noget at indtage ekstra tilskud. Faktisk kan det være skadeligt at indtage høje doser af selen - over 300 mikrogram pr. dag.

Det anbefales altid, at du forsøger at dække dine behov for vitaminer og mineraler gennem en sund og varieret kost. Har du svært ved at gøre dette, kan du supplere med kosttilskud, så du opnår den daglige anbefalede dosis.


Selen i mad

Selen i mad

Her er 12 fødevarer med højt indhold af selen:

  1. Brasilianske nødder
  2. Æg
  3. Solsikkefrø
  4. Lever
  5. Rødfisk
  6. Tun
  7. Sild
  8. Kylling
  9. Laks
  10. Kalkun
  11. Chiafrø
  12. Champignon

Årsager til selen underskud?

Selen findes naturligt i jorden og i nogle fødevarer. Den typiske måde, vi optager selen på, er gennem vores kost. Vores fødevarers indhold af selen er afhængig af dem jord, planterne er dyrket på og som dyrerne græsser på. Hvis jorden har et lavt indhold af selen, så vil planterne også have et lavt indhold, hvilket smitter af på vores mulige indtag af mineralet.

Jordens indhold af mineralet varierer afhængig af lokation. I Danmark har vi typisk et lavt indhold af selen i vores jord og som konsekvens heraf derfor også i vores fødevarer.

Vores selenindtag i Danmark ligger i gennemsnit på 37 mikrogram, hvilket er lige i underkanten af den dagligt anbefalede dosis. Generelt set er danskernes selenindtag tilfredstillende, men det anslåes, at omkring 10 procent af danskerne med fordel kan øge deres indtag af selen - for eksempel ved at inkludere flere selen-holdige fødevarer eller via kosttilskud med selen.


Bivirkninger

Hvis du indtager selen i normale doser - fx gennem en sund kost, har selen normalt ingen negative bivirkninger.

En overdosis af selen kan resultere i reaktioner som dårlig ånde, feber, kvalme og - i allerværste tilfælde - leverkomplikationer eller problemer med nyre og hjerte. Disse sker dog kun ved ekstreme høje mængder af selen og så er der tale om selen forgiftning.

Er du i tvivl, om du indtager korrekte mængde selen, så kontakt din egen læge. De ekstrem høje doser kan oftes kun opnås, hvis du spiser kosttilskud af mineralet, hvor du ikke længere holder dig til de anbefalede daglige doser.

Selen kan interagere med andet medicin og kosttilskud. Disse inkluderer antacidum, medicin til kemoterapi, kortikosteroider, kolesterol-sænkende medicin og P-piller. Hvis du indtager nogen af disse medikamenter, skal du snakke med din egen læge inden, du supplerer din kost med kosttilskud af vitaminer og mineraler - herunder også selen.


Hvor køber jeg selen?

Når du føler dig godt klædt på til at købe selen kosttilskud, kan du roligt bestille dem hos Med24. Vi er godkendt af Lægemiddelstyrelsen, og vores sortiment indeholder kun produkter, der er godkendt til salg i Danmark. Husk, at vi tilbyder fri fragt ved køb fra 499 kr.

Det er vigtigt for os, at din oplevelse er tryg og sikker. Derfor er du til enhver tid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til os eller specifikke produkter.

Fri fragt over 200 kr.
Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.