Omega 3 fedtsyrer – Derfor er de vigtige for din hjerne og hjerte

Omega 3 fedtsyrer – Derfor er de vigtige for din hjerne og hjerte

Omega 3 fedtsyrer fra fed fisk - Med24.dk

Giv din krop de bedste betingelser

Omega 3 fedtsyrer (n-3) er livsvigtige for, at vores kroppe kan fungere optimalt. Omega3 bliver ofte forbundet til fiskeolie, men fedtsyrerne findes faktisk i flere andre fødevarer end bare fisk. Vegetabilske olier og nødder har også et anseeligt niveau af omega 3. Der er dog forskel på egenskaberne af de forskellige fedtsyrer og dermed også hvad de er gode for.

Spiser du fisk, så indtager du de langkædede fedtsyrer, som består af EPA (eicosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre). De er disse, som også findes i fiskeolier. Nødder, frø og vegetabilske olier indeholder derimod ALA (alfalinolensyre). ALA-syre er særlig interessant, da det er en essentiel fedtsyre, som vi ikke selv kan producere i kroppen og derfor er nødt til at få gennem kosten.


Omega 3 6 9

Udover omega 3 finders der også 6 og 9. Vi spiser i dag flere og flere færdigretter og bruger forskellige halvfabrikata i vores madlavning. Disse er oftest lavet på planteolier og det gør, at vi typisk får op mod 10 gange så meget omega 6 og 9 fedtsyrer end omega3. Det er op mod fire gange så meget, som det anbefales. De forskellige omegaer har egentlig den samme funktion i kroppen; nemlig at blive omdannet til signalstoffer, som hjælper mod inflammationer og smerter samt at vores blodkar fungerer som de skal og vi kan mindske risikoen for blodpropper. Dog er der forskel på, hvor gode omegaerne er til at udføre denne opgave. Omega 3 fedtsyrer er nemlig langt bedre til at dæmpe inflammationer og smerter, modvirke blodpropper, sænke blodtrykket og beskytte dig mod følgesygdomme. Det er derfor vigtigt, at du har en god balance i, hvilke omegaer du indtager, så din krop kan omdanne omega3 før 6 og 9.

Heldigvis skal der faktisk ikke særlig store ændringer til for de fleste mennesker. Sørg for at spis en portion fed fisk to gange om ugen. Det kan for eksempel være laks, sild, hellefisk eller ørred. En anden mulighed er, at indtage et dagligt kosttilskud af fiskeolie med omega 3. Gør du en af disse ting, burde det være nok til at balancere forholdet mellem omega 3 6 9 og give dig og din krop gavn af de positive egenskaber i omega 3’en.


Hvad er omega 3 godt for?

Det er ikke uden grund, at mange snakker positivt om omega 3. Fedtsyrerne er nemlig utrolig rig på sundhedsfordele!

Hjerteangreb og slagtilfælde er nogle af verdens førende dødsårsager. Omega3 hjælper til at væggene i dine blodårer bliver mere elastiske og det gør det nemmere for dit hjerte at pumpe blod rundt i kroppen. Dermed mindskes risikoen for forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme. Omega 3 bidrager til en smidig cellevæg i hjerne og det gør det lettere for cellerne at sende og modtager signaler. Det betyder, at du tænker hurtigere, da impulserne fra cellerne har lettere ved at komme ind og ud af hjernen. DHA-syren i omega 3 er en vigtig del i opbygningen af vores nethinder. Tilstrækkelig mængde omega-3 er blevet forbundet med reducerede risiko for udvikling af permanent øjenskade og reducerede syn. 

Herudover har omega3 fedtsyrer også positive resultater for at nedsætte eller lindre sygdomme som inflammation, diabetes, demens, depression, gigt, astma og psoriasis. Som du kan se, er det utrolig vigtigt, at du sikrer at indtage de anbefalede mængder af de sunde omega 3 fedtsyrer.


Vegetabilsk omega 3

Vegetabilsk omega 3 fra avocado, olier, nødder og frø - Med24.dk

Vegetarer skal være særligt opmærksomme på deres kost i forhold til deres omega3 indtag. Spiser du mange nødder og frø (for eksempel chiafrø), som ellers har et højt niveau af omega 3 fedtsyrer, får du en overvægt af ALA-fedtsyrer. Det kræver derfor, at du tilrettelægger din kost, så den også tilgodeser de gode EPA og DHA syrer, som vi normalt får gennem fisk. Du kan få dækket dit behov for de vigtige fedtsyrer gennem for eksempel kosttilskud.

Er du vegetar, er det en god idé at bruge vegetabilske olier, som er rig på omega-3 – for eksempel olivenolie eller rapsolie. Samtidig med skal du sænke dit indtag af madvarer, som indeholder meget omega 6, da du ellers nemt kan få en skæv balance i forholdet mellem omega 3 og 6. En anden mulighed er at tage et vegetabilsk kosttilskud med omega 3 og som indeholder DHA og EPA fra for eksempel alger.


Det skal du kigge efter, når du køber kosttilskud med omega 3

Vælger du at supplere din normale kost med et kosttilskud af omega 3, er der et par ting, som du skal huske at kigge efter på produktet. På listen over ingredienser vil du kunne se, om kosttilskuddet indeholder omega3 fra marine (altså fisk og skaldyr – for eksempel laks eller krill) eller fra vegetabilske kilder (planter). Det vil give dig en god indikation af hvilken type fedtsyre, der findes i produktet. Som nævnt tidligere så er omega 3 fra fisk rig på EPA- og DHA-syrer, hvorimod at vegetabilsk omega 3 er særlig rig ALA-syrer.

Udover at se efter hvilken type omega3 kosttilskuddet består af, skal du også kigge efter hvor meget omega3, der findes i produktet pr. 100 g. Der findes et par gode tommelfingerregler, som du kan støtte dig til. Produkter med omega 3 fedtsyrer skal have følgende mængder af EPA og DHA samt ALA-syrer:

  • Mindst 0,3 g ALA pr. 100 g og pr. 100 kcal eller
  • Mindst 40 mg EPA og DHA pr. 100 g og pr. 100 kcal.

Produkter som er anført med et højt indhold af omega3 fedtsyrer, skal have mindst dobbelt så meget indhold som normalt.


Hvor meget omega 3 om dagen må jeg tage?

Omega 3 fedtsyrer i fiskeolie - Med24.dk

Den anbefalede dosis omega3 er 600-1.000 mg om dagen. Denne dosis svarer til, at du spiser fed fisk to gange om ugen og det er også denne dosis, som er nødvendig for at styrke din hjertefunktion. Den anti-inflammatoriske effekt kræver en højere daglig dosis på mindst 2.400 omega 3. Husk altid at tjekke anbefalede mængde på dit kosttilskud, da styrke varierer fra produkt til produkt.

Er du gravid? Så har du behov for ekstra omega 3

Er du gravid, skal du være opmærksom på, at du har et øget behov for omega 3. Under graviditeten tager fostret af kvindens krops næringsstoffer til at opbygge sin hjerne og nervesystem. Herudover forsvinder de sunde fedtsyrer gennem amningen. Derfor er det vigtigt, at du får dækket på dit og dit barns behov for omega 3. Dette kan gøres gennem kosttilskud.


Kilder: Sundhed.dk, Altomkost.dk og Videnskab.dk

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.