Luk

Medlemsbonus

Du anvender din bonus på siden "ordreoversigt", som kommer lige før betalingssiden. Totalbeløbet for din ordre vil straks blive opdateret. Se nedenstående udsnit af siden. 

Se nedenstående eksempel


Gå til kurven
Medlemsklubben Få gratis vareprøver og 5% bonus
Nordens største udvalg til et sundt liv

Mineralguide

Mineralguide - lær alt om mineraler

 
CALCIUM (Ca)
Hvad virker det for?:
 
Vigtigste mineral i opbygningen af knogler og tænder, regulerer nerve- og muskelfunktionen, hormonproduktion, hjertevirksomhed, energioplagring i cellerne
Hvor findes det?:
 
Mælk, ost, grønne grønsager, sesamfrø, æg, fisk, østerskalpulver, koralpulver, dolomitkalk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 800 mg Børn 1-10 år 400 mg
Mangelsymptomer:
 
Muskelkramper, caries i tænderne, irritabilitet, nervøs ængstelse, søvnbesvær, knogleskørhed, engelsk syge, svag knoglevækst hos børn
Fremmer udnyttelsen:
 
Optagelsen fremmes af vitamin D, proteiner, laktose (mælkesukker) og magnesium.
Hæmmer udnyttelsen:
 
Sukker, sodavand, slik, rå korn, klid og grønsager indeholder syreforbindelser (f.eks. oxalinsyre i rabarber), der kan binde calcium, forarbejdede levnedsmidler med meget fosforfosfat. Det ideelle forhold mellem fosfor og calcium er 1:1
   
FOSFOR (P)
Hvad virker det for?:
 
Nødvendig for knogler og tænder, cellevækst, hjertemusklens sammentrækning og nyrernes funktion; indgår i energiproduktionen
Hvor findes det?:
 
Melasse-gær, mælk, hele korn, nødder, æg, sesamfrø, ost, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 800 mg Børn 1-10 år 600 mg
Mangelsymptomer:
 
Svækkelse, appetitmangel, stivhed og ømhed i led, nervøse lidelser
Fremmer udnyttelsen:
 
Optagelsen fremmes af vitamin D
Hæmmer udnyttelsen:
 
For meget jern, for lidt vitamin E, for lidt eller for meget vitamin D og cal
   
JERN (Fe)
Hvad virker det for?:
 
Binder ilten til de røde blodlegemer og er derfor nødvendig for ilttransporten i kroppen
Hvor findes det?:
 
Fuldkornsprodukter, tørrede frugter, nødder, bønner, kød, lever, melasse
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 14 mg Børn 1-10 år 10 mg
Mangelsymptomer:
 
Træthed, manglende koncentration, bleghed, blodmangel, for lavt blodtryk, svimmelhed, svage negle
Fremmer udnyttelsen:
 
Optagelsen fremmes af vitamin C
Hæmmer udnyttelsen:
 
Kaffe, the, alkohol, forarbejdede levnedsmidder indeholdende fosforfosfater. Bemærk, at hæmoglobinjern (fra dyreblod) giver øget risiko for blodpropper)
   
JOD (J)
Hvad virker det for?:
 
Indgår i skjoldbruskkirtlens hormoner og er derfor vigtigt for energiproduktion og barnets vækst
Hvor findes det?:
 
Kelp/tang, løg, havsalt, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksen 150 mcg Børn 1-10 år 70 mcg
Mangelsymptomer:
 
Struma, stofskifteforstyrrelser, træthed, koncentrationssvækkelse, irritabilitet, mental retardering hos børn
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med proteinrige levnedsmidler; udnyttelsen fremmes af vitamin B6, C, mangan og cholin
Hæmmer udnyttelsen:
 
Jordnødder, uristet sojamel, kål 
   
KALIUM (K)
Hvad virker det for?:
 
Vigtig for cellernes væskebalance og sammen med natrium for deres energiproduktion, for nerver, hjerte, tarmperistaltik
Hvor findes det?:
 
De fleste vegetabilske levnedsmidler
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Ikke angivet
Mangelsymptomer:
 
Træthed, hudproblemer, nervøsitet, fordøjelses- og vandladningsproblemer 
Fremmer udnyttelsen:
 
Udnyttelsen bedres, når kalium tages sammen med natrium, magnesium, fosfor og calcium
Hæmmer udnyttelsen:
 
Sukker, salt, forarbejdede levnedsmidler
   
KOBBER (Cu)
Hvad virker det for?:
 
Deltager i dannelsen af mange enzymer og bloddannelsen, vigtigt for sunde knogler, styrker immunforsvaret
Hvor findes det?:  Tørrede bønner, æryter, hel hvede, blommer, rosiner.
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne2 mg Børn 1 mg
Mangelsymptomer:
 
Blodmangel, åreforkalkning, væskeansamlinger, træthed, hårtab, knogleskørhed, hudlidelser
Fremmer udnyttelsen:
 
Almindeligt vand fra hanen indeholder kobber (fra vandrør)
Hæmmer udnyttelsen:
 
Vitamin C, zink og mangan reducerer kobberværdierne
   
KROM (Cr)
Hvad virker det for?:
 
Spiller en vital rolle i blodsukker- og fedtstofskiftet og for immunsystemet
Hvor findes det?:  Melasse-gær, æg, majsolie, tørrede frugter, fuldkornsprodukter 
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 50 mcg Børn 20 mcg
Mangelsymptomer:
 
For lavt blodsukker, sukkersyge, for meget kolesterol i blodet, hjertelidelser, infektioner
Fremmer udnyttelsen:
 
Fuldkornsprodukter
Hæmmer udnyttelsen:
 
Alle raffinerede levnedsmidler indeholder intet eller meget lidt krom
   
MAGNESIUM (Mg)
Hvad virker det for?:
 
Har betydning for over 300 enzymer i kroppen og energi- og hormonproduktionen, vigtig for cellernes sundhed og nervesystemet. Spiller en rolle for udnyttelsen af vitaminerne B1, B6, C og E 
Hvor findes det?:  Grønne grønsager, mandler, nødder, fisk, kød, dolomitkalk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Vokse 300 mg Børn 1-10 år 150 mg
Mangelsymptomer:
 
Irritabilitet, ængstelse, nervøse lidelser, for høj puls, muskelkramper, muskelsvaghed, appetitløshed
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med calcium, idet det ideelle forhold mellem magnesium og calcium er 1:2
Hæmmer udnyttelsen:
 
Alkohol, kaffe, the, salt
   
MANGAN (Mn)
Hvad virker det for?:
 
Betydning for væksten, nervesystemet, knoglerne, dannelsen af enzymer og hormoner og for udnyttelsen af vitaminerne i B-gruppen, C og E.
Hvor findes det?:  Fuldkornsprodukter, nødder, avocados, oliven, blommer.
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksen2,5 mg Børn 1-10 år 1 mg
Mangelsymptomer:
 
Diabetes, hjertesygdomme, åreforkalkning, muskelsvaghed, reumatisme
   
MOLYBDÆN (Mo)
Hvad virker det for?:
 
Medvirker i dannelsen af forskellige enzymer
Hvor findes det?:  Fuldkornsprodukter, bælgfrugter, solsikkekerner, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 150 mcg Børn 1-10 år 50 mcg
Mangelsymptomer:
 
Irritabilitet, uregelmæssigt hjerteslag, mangel på dannelse af urinsyre
   
NATRIUM (Na)
Hvad virker det for?:
 
Opretholder sammen med kalium væskebalancen i kroppen, vigtig for nerver og muskler og pH-balancen sammen kalium, calcium og magnesium
Hvor findes det?:  Melasse, kødprodukter, ost
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Ikke angivet
Mangelsymptomer:
 
Tørhed i munden, appetitmangel, opkastninger og kramper
   
SELEN (Se)
Hvad virker det for?:
 
Vigtigt for leverens funktion, immunsystemet, synet, hårets og hudens sundhed, hjertet, medvirker i hormonproduktionen, antioxidant
Hvor findes det?:  Kød, fisk, fuldkornsprodukter, mejeriprodukter
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 50 mcg Børn25 mcg
Mangelsymptomer:
 
Hjertesygdomme, for højt blodtryk, ledlidelser, gigt, hudproblemer, svækket syn
Fremmer udnyttelsen:
 
Bedre udnyttelse sammen med vitamin E og C
Hæmmer udnyttelsen:
 
Forarbejdede levnedsmidler
   
ZINK (Zn)
Hvad virker det for?:
 
Betydning for væksten, insulinaktiviteten, udnyttelsen af vitamin A, kirtlerne, kønsorganerne, sårheling og immunsystem
Hvor findes det?:  Hvedekim, ølgær, græskarkerner, kød, fisk, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 15 mg Børn 1-10 år 5 mg
Mangelsymptomer:
 
Hudlidelser, hårtab, apati, nedsat vækst, mental retardering, fosterskader, hyppigere infektioner, langsom sårhelingsyn
Fremmer udnyttelsen:
 
Udnyttes bedre i knogleopbygningen sammen med calcium
Hæmmer udnyttelsen:


Kilde: Helse-Nyt.com

 
Nedsat udnyttelse sammen med kobber og kadmium
Tilmeld dig vores nyhedsbrev!
Vind et gavekort til Med24.dk på 500 kr.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag i
konkurrencen om et gavekort på 500 kr.