Kundeservice
0 varer
Kurv

Mineralguide

Mineralguide - lær alt om mineraler

 
CALCIUM (Ca)
Hvad virker det for?:
 
Vigtigste mineral i opbygningen af knogler og tænder, regulerer nerve- og muskelfunktionen, hormonproduktion, hjertevirksomhed, energioplagring i cellerne
Hvor findes det?:
 
Mælk, ost, grønne grønsager, sesamfrø, æg, fisk, østerskalpulver, koralpulver, dolomitkalk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 800 mg Børn 1-10 år 400 mg
Mangelsymptomer:
 
Muskelkramper, caries i tænderne, irritabilitet, nervøs ængstelse, søvnbesvær, knogleskørhed, engelsk syge, svag knoglevækst hos børn
Fremmer udnyttelsen:
 
Optagelsen fremmes af vitamin D, proteiner, laktose (mælkesukker) og magnesium.
Hæmmer udnyttelsen:
 
Sukker, sodavand, slik, rå korn, klid og grønsager indeholder syreforbindelser (f.eks. oxalinsyre i rabarber), der kan binde calcium, forarbejdede levnedsmidler med meget fosforfosfat. Det ideelle forhold mellem fosfor og calcium er 1:1
   
FOSFOR (P)
Hvad virker det for?:
 
Nødvendig for knogler og tænder, cellevækst, hjertemusklens sammentrækning og nyrernes funktion; indgår i energiproduktionen
Hvor findes det?:
 
Melasse-gær, mælk, hele korn, nødder, æg, sesamfrø, ost, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 800 mg Børn 1-10 år 600 mg
Mangelsymptomer:
 
Svækkelse, appetitmangel, stivhed og ømhed i led, nervøse lidelser
Fremmer udnyttelsen:
 
Optagelsen fremmes af vitamin D
Hæmmer udnyttelsen:
 
For meget jern, for lidt vitamin E, for lidt eller for meget vitamin D og cal
   
JERN (Fe)
Hvad virker det for?:
 
Binder ilten til de røde blodlegemer og er derfor nødvendig for ilttransporten i kroppen
Hvor findes det?:
 
Fuldkornsprodukter, tørrede frugter, nødder, bønner, kød, lever, melasse
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 14 mg Børn 1-10 år 10 mg
Mangelsymptomer:
 
Træthed, manglende koncentration, bleghed, blodmangel, for lavt blodtryk, svimmelhed, svage negle
Fremmer udnyttelsen:
 
Optagelsen fremmes af vitamin C
Hæmmer udnyttelsen:
 
Kaffe, the, alkohol, forarbejdede levnedsmidder indeholdende fosforfosfater. Bemærk, at hæmoglobinjern (fra dyreblod) giver øget risiko for blodpropper)
   
JOD (J)
Hvad virker det for?:
 
Indgår i skjoldbruskkirtlens hormoner og er derfor vigtigt for energiproduktion og barnets vækst
Hvor findes det?:
 
Kelp/tang, løg, havsalt, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksen 150 mcg Børn 1-10 år 70 mcg
Mangelsymptomer:
 
Struma, stofskifteforstyrrelser, træthed, koncentrationssvækkelse, irritabilitet, mental retardering hos børn
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med proteinrige levnedsmidler; udnyttelsen fremmes af vitamin B6, C, mangan og cholin
Hæmmer udnyttelsen:
 
Jordnødder, uristet sojamel, kål 
   
KALIUM (K)
Hvad virker det for?:
 
Vigtig for cellernes væskebalance og sammen med natrium for deres energiproduktion, for nerver, hjerte, tarmperistaltik
Hvor findes det?:
 
De fleste vegetabilske levnedsmidler
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Ikke angivet
Mangelsymptomer:
 
Træthed, hudproblemer, nervøsitet, fordøjelses- og vandladningsproblemer 
Fremmer udnyttelsen:
 
Udnyttelsen bedres, når kalium tages sammen med natrium, magnesium, fosfor og calcium
Hæmmer udnyttelsen:
 
Sukker, salt, forarbejdede levnedsmidler
   
KOBBER (Cu)
Hvad virker det for?:
 
Deltager i dannelsen af mange enzymer og bloddannelsen, vigtigt for sunde knogler, styrker immunforsvaret
Hvor findes det?:  Tørrede bønner, æryter, hel hvede, blommer, rosiner.
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne2 mg Børn 1 mg
Mangelsymptomer:
 
Blodmangel, åreforkalkning, væskeansamlinger, træthed, hårtab, knogleskørhed, hudlidelser
Fremmer udnyttelsen:
 
Almindeligt vand fra hanen indeholder kobber (fra vandrør)
Hæmmer udnyttelsen:
 
Vitamin C, zink og mangan reducerer kobberværdierne
   
KROM (Cr)
Hvad virker det for?:
 
Spiller en vital rolle i blodsukker- og fedtstofskiftet og for immunsystemet
Hvor findes det?:  Melasse-gær, æg, majsolie, tørrede frugter, fuldkornsprodukter 
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 50 mcg Børn 20 mcg
Mangelsymptomer:
 
For lavt blodsukker, sukkersyge, for meget kolesterol i blodet, hjertelidelser, infektioner
Fremmer udnyttelsen:
 
Fuldkornsprodukter
Hæmmer udnyttelsen:
 
Alle raffinerede levnedsmidler indeholder intet eller meget lidt krom
   
MAGNESIUM (Mg)
Hvad virker det for?:
 
Har betydning for over 300 enzymer i kroppen og energi- og hormonproduktionen, vigtig for cellernes sundhed og nervesystemet. Spiller en rolle for udnyttelsen af vitaminerne B1, B6, C og E 
Hvor findes det?:  Grønne grønsager, mandler, nødder, fisk, kød, dolomitkalk
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Vokse 300 mg Børn 1-10 år 150 mg
Mangelsymptomer:
 
Irritabilitet, ængstelse, nervøse lidelser, for høj puls, muskelkramper, muskelsvaghed, appetitløshed
Fremmer udnyttelsen:
 
Mere virksom sammen med calcium, idet det ideelle forhold mellem magnesium og calcium er 1:2
Hæmmer udnyttelsen:
 
Alkohol, kaffe, the, salt
   
MANGAN (Mn)
Hvad virker det for?:
 
Betydning for væksten, nervesystemet, knoglerne, dannelsen af enzymer og hormoner og for udnyttelsen af vitaminerne i B-gruppen, C og E.
Hvor findes det?:  Fuldkornsprodukter, nødder, avocados, oliven, blommer.
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksen2,5 mg Børn 1-10 år 1 mg
Mangelsymptomer:
 
Diabetes, hjertesygdomme, åreforkalkning, muskelsvaghed, reumatisme
   
MOLYBDÆN (Mo)
Hvad virker det for?:
 
Medvirker i dannelsen af forskellige enzymer
Hvor findes det?:  Fuldkornsprodukter, bælgfrugter, solsikkekerner, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 150 mcg Børn 1-10 år 50 mcg
Mangelsymptomer:
 
Irritabilitet, uregelmæssigt hjerteslag, mangel på dannelse af urinsyre
   
NATRIUM (Na)
Hvad virker det for?:
 
Opretholder sammen med kalium væskebalancen i kroppen, vigtig for nerver og muskler og pH-balancen sammen kalium, calcium og magnesium
Hvor findes det?:  Melasse, kødprodukter, ost
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Ikke angivet
Mangelsymptomer:
 
Tørhed i munden, appetitmangel, opkastninger og kramper
   
SELEN (Se)
Hvad virker det for?:
 
Vigtigt for leverens funktion, immunsystemet, synet, hårets og hudens sundhed, hjertet, medvirker i hormonproduktionen, antioxidant
Hvor findes det?:  Kød, fisk, fuldkornsprodukter, mejeriprodukter
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 50 mcg Børn25 mcg
Mangelsymptomer:
 
Hjertesygdomme, for højt blodtryk, ledlidelser, gigt, hudproblemer, svækket syn
Fremmer udnyttelsen:
 
Bedre udnyttelse sammen med vitamin E og C
Hæmmer udnyttelsen:
 
Forarbejdede levnedsmidler
   
ZINK (Zn)
Hvad virker det for?:
 
Betydning for væksten, insulinaktiviteten, udnyttelsen af vitamin A, kirtlerne, kønsorganerne, sårheling og immunsystem
Hvor findes det?:  Hvedekim, ølgær, græskarkerner, kød, fisk, lever
Anbefalet dgl. tilførsel:
 
Voksne 15 mg Børn 1-10 år 5 mg
Mangelsymptomer:
 
Hudlidelser, hårtab, apati, nedsat vækst, mental retardering, fosterskader, hyppigere infektioner, langsom sårhelingsyn
Fremmer udnyttelsen:
 
Udnyttes bedre i knogleopbygningen sammen med calcium
Hæmmer udnyttelsen:


Kilde: Helse-Nyt.com

 
Nedsat udnyttelse sammen med kobber og kadmium
Se webside
Med24.dk – Løkkensholmsvej 6 – DK-9480 Løkken – Tlf. +45 71999817 – E-mail: info@med24.dk - CVR nummer: 28520832