D-vitamin

D-vitamin

Får du nok af det livgivende D vitamin?

Solens lys er rigtig vigtig for os mennesker. De fleste danskere får rigeligt med D vitamin om sommeren, men mangler det til gengæld om vinteren og det påvirker vores sundhed.

I vinterhalvåret er solens stråler i Danmark ikke stærke nok til at danne tilstrækkeligt med D-vitamin i huden. Derfor oplever mange af os om vinteren symptomer som træthed, dårligt humør og manglende energi og det kan være tegn på, at vi mangler D vitaminer.

D vitaminer er de naturlige vi kan opnås på tre måder; fra sollys, gennem kosten og fra en vitaminpille. Da solen er den største kilde til de naturlige D3 vitaminer, har vitaminerne også fået kælenavnet sol vitamin. D vitamin dannes i kroppen, når vi opholder os i solens stråler og kun i en lille grad fra vores kost. Om sommeren tanker vi op på D3 vitamin, så vi får opbygget et lager til de mørkere tider. Men faktisk er D vitamin egentlig slet ikke et vitamin. Det er faktisk et hormon, som bliver dannet i huden og aktiveres i vores organer. D-vitamin er især essentielt for kroppens optagelse af kalk og for vores knogler og muskler.


D vitamin mangel

Har du D-vitamin mangel, er det ofte en kombination af, at du opholder dig for lidt udenfor og at din daglige kost ikke indeholder tilstrækkelig mængder D vitamin. Det kan være svært at opnå den rette mængde D-vitamin i Skandinavien, da vi har mange mørke måneder. Det er nemlig sådan, at solens stråler er stærkest ved ækvator og bliver så svagere og svagere jo længere væk man kommer. Det betyder desværre, at vi i Danmark ikke får meget glæde af de gode UVB stråler om vinteren. Samtidig med at vi får mindre af solens D-vitamin producerende UVB stråler, så går vi også meget tildækket de fleste måneder om året på grund af de kolde temperaturer. Det begrænser hudens mulighed for at bliver eksponeret for solen og dermed optage D vitamin og bruge det i kroppen.

Hvordan finder du så ud af om du mangler D3 vitamin?

For at blive helt sikker på, om du mangler D-vitamin, kræver det en måling af niveauet i blodet og det gøres via en blodprøve hos din praktiserende læge. Der findes også forskellige tegn på D vitaminmangel, som du kan bruge som ledetråd. Symptomer på D vitaminmangel afhænger af, om du lider af let eller svær mangel. Lider du af let mangel på D-vitamin, så er symptomerne også ret vage og upræcise. Det er især symptomer som muskelsvagheder og træthed, som viser sig her. Det er dog desværre noget, som vi alle kan føle fra tid til anden og det er derfor svært at præcisere om din træthed faktisk skyldes mangel på d vitamin eller om det bare skyldes travlhed eller lignende. Det kræver en blodprøve for at svar på dette.

Har du derimod svær D vitamin mangel, vil du opleve symptomer som smerter fra skelettet og problemer med at aktivere dine muskler rigtigt. Det kan for eksempel være, at du oplever at have svært ved at rejse sig eller gå på trapper. Er det helt slemt kan svær D vitaminmangel resultere i muskelkramper. 

Har du mangel på D vitamin?

Der er heldigvis flere ting, du kan gøre allerede nu for at hæve dit niveau af D-vitamin.

Om sommeren vil en omgang udenfor i solen give en tilstrækkelig tilførsel af D vitamin. Du kan altså med god samvittighed lægge dig ud i solen for at solbade eller gå en tur og nyd vejret. Det kræver ca. 30 minutter i solen to til tre gange om ugen om sommeren, at få dækket sit behov for D-vitamin.

Husk altid at følge de almindelige gode råd om ophold i solen, så du undgår at blive solskoldet eller forbrændt.

Om vinteren kan det være en rigtig god idé at tage et tilskud af D3 vitaminer for at få dækket sit behov. Solens stråler i Danmark er desværre om vinteren ikke stærke nok til at dække vores daglige behov.


D vitaminer i mad

D-vitamin får vi alt overvejende fra solen og normalt kun meget lidt fra vores kost. Der findes en række fødevarer med D vitamin, som er specielt gode at spise. Fed fisk som laks, sild og makrel er rigtig gode kilder til D-vitamin. Det er derfor en god idé, at du sørger for at spise fed fisk flere gange om ugen. Sundhedsmagasinet fra DR viste i et forsøg med hjælp fra førende eksperter, at det er muligt at hæve sit d vitamin niveau i blodet ved at spise 300 gram fed fisk om ugen. Men desværre ikke nok til at få dækket sit fulde behov for D-vitamin via kosten alene.

Derfor er det vigtigt, at du stadig sørger for at opholde dig udenfor i min. 30 minutter om dagen, så du kan få gavn af solens stråler.


Kan man få for meget D vitamin?

Der findes to forskellige typer vitaminer. De vandopløselige hvor et eventuelt overskud blot kommer ud sammen med din urin. D3 vitaminer er fedtopløselige og det betyder at vi lagrer det i kroppen og har ikke mulighed for at udskille det, hvis vi får for meget D vitamin. D vitamin forgiftning kræver dog meget store doser af D-vitamin (flere hundrede mikrogram), før du kommer i nærheden af, hvad læger betegner som farligt.

Miljø- og Fødevareministeriets anbefalede daglige dosis af D vitamin er:

  • For voksne og børn over 11 år er maksimumsgrænsen 91,4 mikrogram pr. anbefalet daglig dosis.
  • For børn fra 1 til 10 år er maksimumsgrænsen 18 mikrogram.

Tager du D vitamin tilskud anbefales det altid at følge anvisningerne på pakken. Er du i tvivl om dit niveau af D vitamin og om du ligger under eller over det anbefalet, anbefaler vi, at du kontakter din egen praktiserende læge, som kan lave en præcis måling via en blodprøve.

Læs mere om, hvem der bør tage D-vitamin i vores artikel.

Kampagne: Fri fragt over 200 kr.
Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering
14 dages fortrydelse
14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.
Medlemsbonus
Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.
Kundeservice
Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.
Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.