Kundeservice
0 varer
Kurv

Knogleskørhed - motion er vigtigt

Knogleskørhed - fysisk aktivitet

Knogleskørhed er en sygdom i vækst. En af de mest effektive måder at forebygge knogleskørhed på er fysisk aktivitet.

Forebyggelse af knogleskørhed starter allerede i barndommen og ungdommen.
Knoglevæv er dynamisk væv, hvis struktur og styrke tilpasses individet. Jo mere knoglerne bruges og belastes jo stærkere bliver de. 

Igennem barndommen og ungdommen opbygges en "knoglebank" (ved en knoglebank forstås den samlede mængde knoglemasse, man har i kroppen). Opbygningen foregår indtil 30 års alderen, hvorefter man skal forsøge at bevare den knoglemasse, man har erhvervet under opvæksten. Under opbygningen er det vigtigt, at kosten indeholder tilstrækkeligt med kalk og D-vitamin. Det er også vigtigt, at man får tilstrækkeligt med motion.

Motion har en meget gavnlig effekt på knoglemassen. Knoglevævets opbygning afhænger af, hvorledes knoglerne bliver brugt. Formålet er at opnå den størst mulige brudstyrke med den mindst mulige knoglemasse. Ved fysisk inaktivitet sker der et massivt knogletab. 1-2 procent af den knoglemasse, man har på et givet tidspunkt, forsvinder pr. uge.

Især gang, løb og dans (vægtbærende motion) virker forebyggende på knogleskørhed. Der skal ikke meget til, før det virker. Almindelig gang kombineret med jogging og trappegang tre timer ugentlig kan øge knoglemassen hos 60-75 årige kvinder, og ved blot ½ times daglig gang kan man bevare eller mindske svindet af knoglemasse. Ved regelmæssig fysisk aktivitet kan man mindske risikoen for hoftebrud med ca. 50 procent.

Motion øger også muskelstyrken og giver bedre balance. Hvis ældre mennesker motionerer en gang imellem, nedsætter de risikoen for at falde. De undgår herved knogleskørhedens følgevirkning - brækkede knogler i arme, ben, hofter m. m.

Se webside
Med24.dk – Løkkensholmsvej 6 – DK-9480 Løkken – Tlf. +45 71999817 – E-mail: info@med24.dk - CVR nummer: 28520832