Derfor er kalcium og D-vitamin vigtige for dine knogler

Derfor er kalcium og D-vitamin vigtige for dine knogler

kalcium og d vitamin

Daglig kalcium og D-vitamin er vigtig for at bevare en normal funktion af knoglerne og derved undgå sygdomme som knogleskørhed.

Mindst 400.000 danskere har knogleskørhed – folkesygdommen, der også kaldes osteoporose. Hvert år får mange af disse et brud på hoften, rygsøjlen eller armen. Det er ikke muligt at helbrede knogleskørhed, men kun at lindre sygdommen. Derfor er vigtigt hele livet at sørge for at få nok kalk og d-vitamin via kosten, være fysisk aktiv, undgå eller mindske rygning og indtage alkohol i beherskede mængder.

Du kan også supplere med et tilskud af kalktabletter og D-vitamin.


Skelettet - en byggeplads for kalk

Gennem hele livet ændres mængden af mineraler, altså kalk, som vores skelet er bygget af. Indtil 30-40 års-alderen bliver der bygget mere mineral ind i skelettet, end der bliver brudt ned. Herefter begynder knoglerne at miste det, der er sparet op, og det bliver lettere at brække vægtbærende knogler i fx lænd, hofte og lårben. At have knogleskørhed vil sige at have tabt så meget knoglemasse, at der er fare for, at knogler på et tidspunkt vil brække.

Der er forskel på vores risiko for at få knogleskørhed. Blandt de mest udsatte er kvinder efter overgangsalderen. De producerer nemlig ikke længere kvindeligt kønshormon, som kan "beskytte" knoglerne. Ca. hver fjerde kvinde vil få et hoftebrud i løbet af sin levetid, og andre vil få brud på ryg, skulder og underarme. Men også flere mænd får nu knogleskørhed. I dag ved vi altså, at knogleskørhed også skyldes arveforhold, medicin, tobak- og alkohol.


Brug for kalcium og D-vitamin

Kalcium - i daglig tale ofte bare "kalk" - er et mineral, som findes i mælk og mange grøntsager. Knogleskørhed er først og fremmest et resultat af den naturlige tæring på kalcium depoterne, når vi bliver ældre. Derfor har personer en øget risiko, hvis de ikke spiser og drikker mælkeprodukter eller andre fødevarer med kalcium. De tærer simpelthen mere på depoterne end andre. Paradoksalt nok bliver kroppen dårligere til at optage kalcium med årene.

Foruden kalcium har vi også brug for det fedtopløselige d-vitamin. Det bliver dannet i huden ved lyspåvirkning og findes i fødevarer som f.eks. kød, fisk og æg.

D-vitamin, der også kaldes D3 vitamin eller cholecalciferol, hjælper kroppen til at kunne bruge det kalk, vi spiser. Det er svært at få d-vitamin nok gennem maden. Personer, der ikke får sollys nok, er derfor særligt udsat for mangel af stoffet. Det gælder bl.a. tilslørede og mørklødede kvinder samt fx ældre, der selv om sommeren dækker kroppen til eller slet ikke kommer udenfor.

Personer, der har risiko for at få knogleskørhed, kan forebygge med ekstra kalcium og d-vitamin. Det kan dog være nødvendigt samtidigt at behandle med medicin, eller/og bruge hoftebeskyttelse, hvis risikoen for knoglebrud er høj.


Hvor meget kalcium og D-vitamin har jeg brug for?

En knoglesund daglig dosis kalcium til voksne skal være mindst 800 mg, hvilket rundt regnet svarer til 1/2 l mælk og 1-2 skiver ost (25 gram). For teenagere, gravide og ældre er behovet større. Voksne tager heller ikke skade af at få endnu mere kalcium – måske op til 1.500 mg dagligt. Mælkeprodukter – gerne de kaloriefattige – er vigtige, fordi de fleste andre madvarer ikke indeholder tilstrækkeligt kalk.

Det er ofte til diskussion, hvor stor en mængde d-vitamin kroppen har brug for. De nuværende anbefalinger for d-vitamin er steget til 7,5 µg (det samme som 300 IE – Internationale enheder) for voksne. Det er en stigning i forhold til 1996. Spædbørn, ældre og indvandrere bør få 10 µg (400 IE) d-vitamin dagligt.

Sammen - men ikke hver for sig
Der er lavet mange undersøgelser med kalcium og d-vitamin og risikoen for at få knogleskørhed. Undersøgelserne tyder på, at stofferne har den bedste forebyggende virkning, hvis du får nok af begge dele. Og ikke hvis du kun får en stor dosis af det ene stof. Langt de fleste kalktabletter er derfor også tilsat D vitamin. Undersøgelserne viser også, at de to stoffer virker bedst, hvis du i forvejen får for lidt af det. Virkningen er endnu bedre, hvis du samtidig sørger for at få daglig motion.

Der er kun få undersøgelser af, hvor godt kalcium og d-vitamin virkelig nedsætter risikoen for at få det første knoglebrud. Men vi ved, at et dagligt kalktilskud kan vedligeholde knoglemineralindholdet hos kvinder efter overgangsalderen – og på den måde mindske den tid, det tager at nedbryde skelettet. Vi ved også, at et dagligt tilskud på 10-20 µg d-vitamin (400-800 IE) og 1000-1200 mg kalcium til ældre over 65 år og plejehjemsbeboere giver knapt en tredjedel færre knoglebrud. Og hvis først du har haft ét knoglebrud, kan kalcium og D vitamin desuden nedsætte risikoen for at få flere brud.


Forskel på kalk

Kalcium-optaget fra fødevarer, kosttilskud og medicin med kalcium er forskelligt. Kalcium er afhængigt af surhedsgraden i tarmen, når det skal optages i kroppen. Blandt fødevarer udnyttes kalcium bedre fra mælk og ost end fra grøntsager som spinat, brøndkarse og rabarber. Det skyldes, at mange grøntsager indeholder oxalsyre. Derfor skal du spise mange flere grøntsager for at få samme mængde kalk, som et glas mælk indeholder.

Tabletter med kalcium skal først opløses i tarmen, for at kroppen kan optage mineralet.

Midlerne indeholder også forskellige kalcium-salte. Kalciumkarbonat er den type, der oftest bliver brugt i undersøgelser på mennesker. Det er også det kalciumsalt, der findes i vores mad. Men også kalcium-citrat, -laktoglukonat og -citratmaleat er undersøgt og har vist positiv effekt på knoglemineral-indholdet hos kvinder efter overgansalderen. De sidste tre kan du tage forskudt fra maden. De kræver ikke mavesyre for at blive optaget. Det kan måske især være en fordel for ældre, der ikke danner så meget mavesyre. Kalciumfosfat er svært-opløseligt. Derfor bør det ikke blive brugt til at forebygge knogleskørhed, da du skal spise mange tabletter.


Jo mere desto bedre?

Der findes utallige produkter med kalcium på markedet. Nogle er kosttilskud – og betragtes som tilskud til maden. Andre er medicin, som er godkendt af Lægemiddelstyrelsen til at forebygge og behandle kalciummangel. Du kan også få kosttilskud med kalcium og andre mineraler og vitaminer. Det er fx magnesium, fosfor og K vitamin.

Fælles for stofferne er, at det er meget sjældent, at vi mangler dem. Spiser vi en normal kost, er det kun ved længere tids sygdom eller hård slankekur, vi kan komme i underskud. Derfor vil det sjældent være en helbredsmæssig fordel at betale mere for et sådan produkt. Og hvis du bruger midlerne ukritisk, kan du få bivirkninger eller uheldige reaktioner med anden medicin. Det skyldes, at dosis af enkelte mineraler/vitaminer bliver for høj.

En almindelig vitaminpille – især om vinteren - er ofte en god løsning som supplement til ekstra kalk og D-vitamin.

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.