Inkontinens - behandling

Inkontinens - behandling

Generelt om behandling af inkontinens
Bækkenbunden udgøres af en gruppe muskler, som man ikke kan se, men de har meget stor betydning for et velfungerende liv. De har blandt andet betydning form at man kan holde tæt og et godt sexliv. Muskler har behov for at blive brugt for at bevare deres styrke. Dette gælder alle muskler - også musklerne i bækkenbunden. Problemet er bare, at mange kvinder aldrig har hørt om deres bækkenbundsmuskler, før der eventuelt kan opstå problemer. Det sker ofte lige efter den første fødsel. Det sker som en nødvendighed, idet mange kvinder vil få problemer med inkontinens, hvis de ikke begynder at lave knibeøvelser. Tiden lige efter en fødsel er dog ikke optimal, idet det samtidig er samtidig er det tidspunkt, hvor det er sværest at føle musklerne i bækkenbunden. Det bedste ville være, hvis træningen af musklerne i bækkenbunden startede allerede i barndommen f. eks. som en naturlig del af gymnastikundervisningen i skolen. Musklerne i bækkenbunden aktiveres nemlig ikke automatisk, når man dyrker sport. Der er dog enkelte sportsgrene, hvor musklerne i bækkenbunden bruges konstant. Det er f. eks. tilfældet ved ridning.

Det er synd, at mange kvinder døjer med inkontinens, idet man hos mindst 70 procent kan opnå en bedring ved ganske enkle procedurer, og det er kun 17 procent, der har behov for at blive henvist til undersøgelse og behandling hos en specialist. mange kvinder er heller ikke klar over, at der findes hjælpemidler, som kan lette deres hverdag.

Behandling af stressinkontinens
Stressinkontinens er den hyppigste form for inkontinens, men samtidig også den, der er nemmest at behandle. Behandlingen går ud på at styrke musklerne, der lukker for urinrøret. Dette gøres ved at styrke bækkenbunden og mindske trykket på bækkenbunden. Bækkenbunden styrkes ved bækkenbundsøvelser. Trykket mindskes ved at fjerne årsagerne til et øget tryk. Det kan f. eks. være ved
- at tabe sig, hvis man er overvægtig
- at holde op med at ryge, hvis det giver en hoste
- at bekæmpe forstoppelse

Mange kvinder, der har passeret overgangsalderen, har også glæde af at få lokal østrogenbehandling i området ved hjælp af creme eller stikpiller.

Bækkenbundstræning - Bækkenbundstræning udføres ved sammentrækning af musklerne i bækkenbunden uden brug af bugpressen. Der skal udføres mange sammentrækninger dagligt. Nogle steder anføres det, at det er nok med f. eks. 20 gode knib á 6-8 sekunders varighed to til tre gange dagligt. Andre anfører, at man skal udføre 100-160 knib daglig.

Træning af muskler tager tid. Derfor skal man også være opmærksom på, at man skal have trænet i mindst tre måneder, før man kan mærke en effekt. Det kan dog tage meget længere tid, før den fulde effekt viser sig. Man skal desuden være opmærksom på, at knibeøvelserne skal udføres resten af ens liv, idet musklerne ellers igen bliver slappe.

Mange kvinder er i tvivl, om de udfører knibeøvelserne korrekt. Og med god grund idet undersøgelser har vist, at omkring halvdelen af alle kvinder ikke laver dem korrekt. Man kan dog kontrollere, om man laver dem korrekt ved at anbringe to fingre i skeden. Når man laver knibeøvelserne korrekt, skal man kunne mærke muskelspændingen i skeden.

Hjæplpemidler - Vaginalvægte. Dette er et hjælpemiddel, der kan gøre det lettere at føle, hvornår man bruger sin bækkenbundsmuskulatur. Desuden stimulerer de musklerne i bækkenbunden til at trække sig sammen. Effekten er ikke afklaret. De vejer fra 20 til 100 gram. Vægten kan øges efterhånden som bækkenbunden bliver stærkere.

Behandling af urgeinkontinens
Behandlingen af urgeinkontinens er sværere end behandlingen af stressinkontinens. På grund af frygten for de ufrivillige og ofte voldsomme vandladninger vil nogle patienter søge at lade vandet ved enhver given mulighed. Herved vænner de sig til hyppige vandladninger, hvilket bevirker, at blæren aldrig når at blive ret meget fyldt. Behandlingen går ud på at vænne blæren til at blive mere fyldt og dermed opnå et længere tidsinterval mellem vandladninger.

Blæretræning - Ved træning af blæren er man nødt til at føre skema over sine vandladninger. Dette skal føres uafbrudt under træningen. Hvis skemaet eksempelvis viser vandladning for hver halvanden time i starten, tilstræbes de første dage herefter vandladning hver anden time. Vandladningstrang før to timer skal undertrykkes. Når dette er klaret i nogle døgn, øges intervallet til 2½ time stigende til tre til fire timer. Man bestræber sig på at opnå en normal vandladnings-hyppighed, der er op til syv gang om dagen og to om natten

Fri fragt over 499 kr.

Med GLS/DAO PakkeShop

14 dages returret

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Spar endnu flere penge på dine sunde indkøb!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive tilbud, gratis fragt kampagner og eksperttips til en sund livsstil.