Får du nok D-vitamin?

Skrevet af
kvinde i solnedgang d vitamin med24

Vi får mest D-vitamin fra solen og normalt kun meget lidt fra vores kost. Det er således om sommeren, hvor huden er udsat for solens ultraviolette stråler, at vi får tilført D-vitamin. Hvor meget, du er udenfor, er afgørende for tilførslen af D-vitamin. Ophold i solen med bare underarme, hænder og ansigt i i kortere tidsperioder dagligt i sommerhalvåret anses for tilstrækkeligt til, at du kan danne det nødvendige D-vitamin. Du danner således om sommeren et lager D-vitamin, som du tærer på den følgende vinter.

Derfor er det også meget naturligt at D-vitaminniveauet i blodet vil svinge fra årstid til årstid. Desværre er det opbyggede lager fra sommeren ikke stort nok til at dække de mange mørke måneder, vi har i Danmark. Derfor anbefales det at børn over 4 år samt voksne supplerer med 5-10 µg vitamin D som kosttilskud fra oktober til april.


Hvad er D-vitamin godt for?

D-vitamin bidrager til din krops optagelse og udnyttelse af kalk og medvirker til at vedligeholde normale knogler og en normal muskelfunktion. Desuden spiller vitamin D en rolle i immunsystemets normale funktion. 

Du optager D-vitamin gennem huden og samt i mindre mængder fra visse fødevarer. D-vitamin er ikke et enkelt vitamin, men består af D1, D2, D3, D4 og D5. I modsætning til andre vigtige vitaminer, der leveres gennem kosten, kan kroppen også producere D-vitamin fra sollys. Derfor bliver det også ofte kaldt for solskinsvitaminet.

Vitamin D bidrager til:

Køb D-vitamin
  • En normal optagelse af calcium og phosphor
  • Et normalt calciumindhold i blodet
  • At vedligeholde normale knogler
  • At vedligeholde en normal muskelfunktion
  • At vedligeholde normale tænder
  • Immunsystemets normale funktion
  • At spille en rolle i celledelingsprocessen

Hvem bør tage D-vitamin tilskud?

Generelt anbefales alle at tage et D-vitamin-tilskud om vinteren. I december 2020 kom Sundhedsstyrelsen med disse to nye anbefalinger til børn og voksne:

  • Børn fra 2 uger anbefales at få 10 µg D-vitamin hver dag hele året rundt til de fylder 4 år
  • Alle over 4 år anbefales at tage 5-10 μg D-vitamin fra oktober til april

Spædbørn og småbørn

Modermælk alene indeholder ikke tilstrækkeligt D-vitamin til at dække barnets behov. Som sagt bør børn fra de er 2 uger gamle og til de fylder 4 år have et tilskud af 10 µg D-vitamin som dråber hele året rundt. Dråber er nemme for forældre at dosere og for barnet at synke.  Fra barnet kan tygge en vitaminpille (ca. 1 1/2 års alderen), kan D-vitamin gives som multivitaminpille - så er det dog vigtigt at huske, ikke at give begge dele. 

Spædbørn der får 800 ml (eller mere) modermælkserstatning med 1,3 µg D-vitamin pr. 100 ml eller mere - skal dog ikke have et D-vitamin-tilskud. 

Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) samt børn der ikke kommer ud til daglig eller undgår sollys,  skal fortsætte med D-vitamintilskud (400 IE svarende til 10 µg) gennem hele barndommen, da beklædningen og hudpigmenteringen hæmmer D-vitamindannelsen i huden ved soleksponering. 

Ældre

Mange ældre har for lavt niveau af D-vitamin og særligt plejehjemsbeboere og ældre der ikke kan komme udendørs, lider ofte af D-vitaminmangel.


Personer over 70 år, plejehjemsbeboere (uanset alder) samt personer i øget risiko for knogleskærhed (uanset alder) anbefales et D-vitamintilskud på 20 mikrogram (800 IE) dagligt. Dette bør yderligere suppleres med et kalciumtilskud på 800-1000 mg kalk - dette selvom der drikkes mælk eller spises mælkeprodukter.

Personer med anden etnisk baggrund

En række undersøgelser har vist, at de fleste personer, med mørk hud og/eller som bærer tildækkende påklædning om sommeren i Danmark, lider af D-vitamin mangel. Dette gælder alle aldersgrupper og både mænd og kvinder.

Den vigtigste årsag hertil er, at den tildækkede beklædning, begrænser det hudområde, der udsættes for solen samt at den mørke hud ikke danner så meget D-vitamin som hvis du har lys hud. Derfor anbefales det, at denne gruppe indtager et tilskud på 10 µg D-vitamin dagligt hele året rundt. 

Gravide

Gravide anbefales et dagligt tilskud på 10 µg (400IE) svarende til den dosis, der oftest er i en multivitaminpille til gravide.


Mangler du D-vitamin?

Det kan være svært at vide, om du har fået nok D-vitamin i sommerhalvåret og om du får nok D-vitamin gennem kosten. Derfor kan du med en test for D-vitamin-mangel nemt og hurtigt undersøge, om du er i mangel af D-vitamin.

Vær opmærksom på at testen er indikativ. Det anbefales, at du søger professionel rådgivning eller læge for at vise resultatet.   

Du får selvfølgelig en vejledning med testen, som guider dig igennem den enkle, sikre og praktiske process. Testen er en immunokromatografisk test, som ved hjælp af særlige antistoffer er i stand til at dektere de forskellige niveauer af 25-hydroxyvitamin D i blodet. Testen fremhæver koncentrationen på 4 niveauer. Husk at læse vejledningen omhyggeligt inden brug. 

For at blive helt sikker på, om du mangler D-vitamin, kræver det en måling af niveauet i blodet og det gøres via en blodprøve hos din praktiserende læge.


Anbefalet dagligt indtag af D-vitamin

mor og søn fjoller rundt og griner med24

Hvor man tidligere ikke anbefalede alle at tage D-vitamin som kosttilskud, anbefaler Sundhedsstyrelsen i dag alle over 4 år at tage D-vitamin fra oktober til april. Mangel på D-vitamin er dog langt fra et nyt fænomen. 

Følgende gruppe anbefales at tage 5-10 µg D-vitamin i vinterhalvåret

  • Alle voksne og børn fra 4 år (i perioden fra oktober til april)

Følgende gruppe anbefales at tage 10 µg D-vitamin dagligt hele året rundt

  • Børn fra 2 uger til 4 år (D-dråber)
  • Gravide
  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne med tildækkende beklædning
  • Personer, der ikke færdes udendørs eller som ikke får eller undgår sollys

Følgende gruppe anbefales at tage 20 µg D-vitamin kombineret med 800-1000 mg calcium dagligt hele året rundt

  • Personer, over 70 år
  • Plejehjemsbeboere uanset alder
  • Personer med øget risiko for knogleskørhed uanset alder




Naturligt indtag af D-vitamin gennem mad

Det er meget svært at få dækket sit behov for D-vitamin via kosten alene. Kostundersøgelser viser også, at vi kun får dækket en mindre del af vores behov gennem kosten. Det skyldes, at D-vitamin kun findes i større mængder i fede fisk, som f.eks. laks, sild, tun og makrel. Derudover forekommer D-vitamin i begrænset mængde i kød, ost og æg. I planteriget findes D-vitamin kun i små mængder i visse svampe. Desværre indeholder ingen af disse fødevarer nok vitamin D til at dække vores behov gennem en normal kost.

Kan kroppen selv danne D-vitamin?

Kroppen er i stand til selv at danne D vitamin. Det gør vi ved at opholde os ude i solen i minimum 15-30 minutter hver dag - husk at følge de generelle råd om solbeskyttelse. En daglig mængde sol på ansigt og hænder i sommerhalvåret, er tilstrækkeligt til, at huden danner nok D-vitamin og lagrer vitaminet i depoter - i blandt andet leveren. Depoterne opbygges om sommeren og du tærer så på dem om vinteren. Desværre er vores depoter ikke store nok til at dække vores behov for vitaminet gennem hele den danske vinter. Det er derfor vigtigt, at du er særlig opmærksom på, at du får tilstrækkeligt med D-vitamin i de mørke vintermåneder herhjemme.

D-vitamin som kosttilskud

Der findes mange forskellige D-vitaminer og i flere styrker som kosttilskud. Den mest anvendte D-vitamin er 10 mikrogram. D-vitamin findes fra 10 mikrogram helt op til 90 mikrogram uden recept. D-dråber til babyer indeholder 10 mikrogram, som anbefalet.


D-vitaminforgiftning - kan man få for meget D-vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin og du kan derfor godt få for meget D-vitamin. Forskellen på fedt- og vandopløselige vitaminer er, at de vandopløselige bliver udskilt med urinen, hvor de fedtopløselige ophober sig i kroppen. Det betyder også, at du kan overdosere fedtopløselige vitaminer og at du skal følge det anbefalede daglige indtag. Tal evt. med din læge om hvor meget D-vitamin du bør indtage, hvis du er i tvivl. 


Udforsk vores store udvalg af vitaminer - her finder du både D vitamin, samt A-, B-, C- E-, og multivitaminer. 

Pil til toppen

Fri fragt over 200 kr.

Til DAO PakkeShop & med DAO Hjemmelevering

14 dages fortrydelse

14 dages fortrydelsesret fra den dag du modtager varen.

Medlemsbonus

Du opsparer bonus hver gang du handler i shoppen.

Kundeservice

Kontakt os på tlf. +45 7199 9817 eller pr. e-mail info@med24.dk.

Få tilsendt rabatkoder & nyheder!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til eksklusive rabatkoder, kampagner, produktnyheder og eksperttips til en sund livsstil.
Kontakt kundeservice
Brug for hjælp?